De ce statul pregateste in zadar functionarii publici, daca apeleaza la servicii externe, pentru accesarea fondurilor europene

 

Autoritatile de la Bucuresti isi aduna toate fortele pentru a accesa 6,5 miliarde de euro pana la finalul anului. Obiectivul este unul aproape imposibil de indeplinit, iar disperarea autoritatilor conduce la solutii greu de inteles: dau 6 milioane de euro pentru pregatirea personalului din aparatul de stat, apoi alte 7 milioane de euro pentru a angaja experti din privat.

buget europeanAutoritatile de la Bucuresti „se lauda” in prezent cu o rata de absorbtie de 19%. Suma solicitata pentru a fi rambursata prin intermediul celor sapte programe operationale ajunge la aproximativ 3,7 miliarde de euro.

Cele mai mari probleme sunt legate de birocratia stufoasa sau lipsa de pregatire a personalului din sistemul de absorbtie a fondurilor europene, spun deopotriva consultatii si beneficiarii fondurilor europene.

„Sunt multe explicatii pentru rata scazuta de absorbtie pentru POS CCE. Sunt chestiuni ce tin de modul in care au fost pregatite structurile administrative sa gestioneze un astfel de program (n. Red. POS CCE)”, a declarat pentru Business24 la sfarsitul lunii iunie, Leonard Orban, fostul ministru al Afacerilor Europene.

Pentru pregatirea personalului autoritatile au cheltuit 6 milioane de euro prin doua proiecte finantate prin Programul Operational Asistenta Tehnica. In total, peste 4.600 de persoane din aparatul de stat ar fi trebuit sa beneficieze de cursuri de specializare in domeniul accesarii fondurilor europene. Totusi, rezultatele intarzie sa apara si atunci autoritatile s-au gandit sa aduca consultanti din mediul privat.

Prin urmare, Guvernul a anuntat ca va angaja experti privati, 40 de companii de consultanta si resurse umane, pe care ii va plati cu 280 de euro pe zi. In total, s-au alocat 7,7 milioane de euro pentru „inchirierea” sefilor care sa faca ceea ce nu pot face angajatii din sistem: sa verifice o cerere de rambursare in cel mult 5 zile lucratoare.

Prin urmare, autoritatile au cheltuit 6 milioane de euro fara prea mare succes din moment ce au recunoscut ca, pentru a eficientiza activitatea, este nevoie de specialisti din mediul privat, mult mai „scumpi” decat functionarii de la stat.

Programele de pregatire a angajatilor de la stat

La solicitarea Business24, Ministerul Fondurilor Europene a prezentat proiectele cu finantare europeana care au avut ca scop pregatirea personalului din sistemul de stat.

In perioada de programare 2007-2013 cu finantare din POAT (Programul Operational Asistenta Tehnica), pentru angajatii din structurile care gestioneaza Instrumente Structurale s-a derulat proiectul „Formare continua in gestionarea si coordonarea Fondurilor Structurale si de Coeziune in Romania”, cod SMIS 5088, Axa 1, DMI 1.3, in perioada 31.03.2009-08.06.2012, cu o valoare totala: 14.629.537,00 lei (3,3 milioane de euro) din care 9.824.800,00 lei (2,2 milioane de euro – finantare FEDR).

Proiectul a inclus:

1. Derularea unor sesiuni de formare la nivel de baza pentru persoanele din cadrul institutiilor implicate in gestionarea Instrumentelor Structurale si de Coeziune, (principiile aplicabile Fondurilor Structurale si de Coeziune, managementul ciclului de proiect si in domeniul achizitiilor publice).

2. Derularea unor sesiuni de formare la nivel avansat pentru persoanele din cadrul Autoritatilor de Management si organismelor Intermediare (in domeniile:

– control si management financiar, audit, elaborarea ghidurilor solicitantilor si managementul solicitarilor de finantare, monitorizarea, evaluarea si managementul FSC, monitorizarea regulii „n+2” si „n+3”, sistemul de indicatori, managementul riscului, controlul antifrauda si nereguli).

Rezultatele implementarii proiectului

* 300 de persoane din cadrul institutiilor implicate in gestionarea Instrumentelor Structurale formate la nivel de baza privind principiile aplicabile FSC, managementul ciclului de proiect si in domeniul achizitiilor publice;

* 1250 persoane din cadrul institutiilor implicate in gestionarea instrumentelor structurale formate la nivel avansat in managementul FSC

* Personalul din structura de coordonare a instrumentelor structurale (80 persoane) format in managementul si coordonarea FSC

* Formarea membrilor Grupului de Lucru pentru Coordonarea formarii (15 persoane) in problematica resurselor umane si a formarii.

In prezent este in implementare proiectul „Formare pentru sistemul de coordonare, gestionare si control al Instrumentelor Structurale in managementul programelor operationale”, cod SMIS 41677, axa 1, DMI 1.3 cu o durata de derulare pana in 2015 si o valoare totala de 12.246.477,60 lei (2,7 milioane de euro).

Activitatile de formare care urmeaza a se desfasura in cadrul acestui proiect vor viza urmatoarele domenii:

* Programarea si noile regulamente pentru perioada 2014-20120;

* Managementul programelor operationale, inclusiv managementul riscurilor, monitorizarea si raportarea privind instrumentele structural, indicatori, monitorizarea la nivel de proiecte, ajutor de stat si proiecte generatoare de venit, politici orizontale, managementul parteneriatelor, asistenta tehnica si inchiderea programelor;

* Management financiar si audit, inclusive cheltuieli eligibile, procesarea cererilor de rambursare si a platilor, regula N+2, verificarile de management, raportari, audit de sistem si de operatiuni si corectarea regulilor;

* Managementul proiectelor finantate prin instrumente structurale;

* Managementul achizitiilor publice;

* Alte tematici relevante vizand dezvoltarea abilitatilor si competentelor
personalului care gestioneaza instrumente structurale.

Rezultatele preconizate ca urmare a desfasurarii acestor sesiuni de formare:

* Personalul Ministerului Fondurilor Europene (aproximativ 75 de persoane formate in managementul si coordonarea Instrumentelor Structurale, precum si in alte domenii conexe, necesare activitatii derulate de MFE aferente Instrumentelor
Structurale);

* Minim 2.900 persoane din cadrul institutiilor implicate in coordonarea, gestionarea si controlul instrumentelor structural formate in managementul FSC. Cristina Cauea, business24.ro

Cuvinte cheie: , , , , , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie