Tramvaiul romanesc Imperio intr-un cerc vicios: Nu vinde pentru ca nu are referinte si nu are cum sa aiba referinte daca nu se vinde

 

Dupa ce a pierdut, la Cluj, licitatia organizata de Municipalitate pentru achizitia de tramvaie, Imperio de la Astra Vagoane Calatori Arad a pierdut si la Sofia o licitatie similara tot în fata concurentilor PESA din Polonia. Patronul Astra încearca sa gaseasca o explicatie e esecurilor.

tramvai romanesc imperioCompania Astra Vagoane Calatori, producatoare a tramvaiului Imperio, a esuat pentru a doua oara la o licitatie municipala pentru achizitia de tramvaie în fata aceluiasi concurent. Desi Imperio este fabricat pe o licenta Siemens, anul trecut, la Cluj, si acum, la Sofia, a pierdut în fata polonezilor de la PESA care vând un model inferior tehnic celui românesc.

Daca anul trecut licitatia de la Cluj-Napoca a fost pierduta pentru ca pretul era mai mare decât cel cu care au venit polonezii, acum Imperio a pierdut chiar daca se oferea mai ieftin. „Am fost cu 150.000 de euro pe tramvai mai ieftini decât PESA si tot am pierdut. Ni s-a cerut o dovada ca aceste tramvaie circula pe undeva, referinte. Ei bine, acest tramvai circula în vreo 20 de orase din Germania, numai ca acelea sunt produse în Germania. Daca sunt facute la noi, brusc nu mai sunt bune. Noi chiar am depus un memoriu de protest la Comisia Europeana pentru ca trebuie sa se înceteze cu discriminarea” , a spus, pentru ECONOMICA.NET, patronul Astra,  Valer Blidar.

Potrivit acestuia, proiectul Imperio se învârte într-un cerc vicios: nu vinde pentru ca nu are referinte si nu are cum sa aiba referinte daca nu se vinde. „Nu ne sustine nimeni. Anul trecut, la Cluj, ne-au pus românii nostri bete în roate, ce pretentii sa avem de la bulgari? În Polonia, când PESA a scos un nou model de tramvai, statul a facut imediat o comanda de 100 de tramvaie. La noi, nimic”, se plânge Blidar. Totusi , acesta este convins ca în perioada urmatoare va vinde primele tramvaie, la un an dupa ce a iesit prototipul.

Primaria sofiota a încheiat, în 21 iunie, un contract de  33,5 milioane de euro cu PESA pentru achizitia a 20 de tramvaie cu podea joasa, adica circa 1,7 milioane de euro pentru fiecare tramvai. Suma include scolirea vatmanilor si piese de schimb pe cinci ani,a anuntat presa bulgara.

În noiembrie 2011, Primaria Municipiului Cluj-Napoca a organizat o licitatie publica în vederea achizitionarii a 12 tramvaie. La licitatie s-au prezentat trei ofertanti: o companie din Franta, care a fost descalificata la data organizarii licitatiei, firma PESA (Pojajzdy Szynowe Pesa Bydgoszcz) din Polonia si Astra Vagoane Calatori, compania aradeana propunând administratiei clujene tramvaiul Imperio realizat la Arad în colaborare cu Siemens, lider mondial în domeniu.

Rezultatul licitatiei a fost facut cunoscut la sfârsitul anului trecut, câstigatoare fiind declarata firma PESA din Polonia, pe motiv ca ar fi oferit pretul cel mai mic, adica cu 3,9 la suta mai putin decât competitorul sau român.

Nemultumiti de rezultatul licitatiei, cei de la Astra Arad au sesizat Consiliul National pentru Solutionarea Contestatiilor (CNSC) care, dupa ce a analizat documentele licitatiei, a dispus descalificarea firmei PESA, confirmând ca nu a respectat conditii elementare impuse de caietul de sarcini, tramvaiul propus de aceasta neavând toate usile duble si nici podeaua complet coborâta. Mai mult, diferenta de pret pe tramvai s-ar fi acoperit în primele trei luni din factura la electricitate, având în vedere ca Imperio este mult mai eficient energetic fata de Swing, spune Blidar.

Municipalitatea Cluj-Napoca a atacat decizia CNSC la Curtea de Apel si a si câstigat procesul. Decizia este definitiva si irevocabila iar Astra Vagoane a pierdut definitiv sansa de a livra tramvaie la Cluj -Napoca

Polonezii de la PESA au venit cu un pret de 1,47 milioane de euro pentru tramvaiul Swing, în timp de Astra Vagoane a cerut 1,528 milioane de euro pentru Imperio. Întregul contract avea valoarea de circa 20 de milioane de euro.

Tramvaiul Imperio este realizat în colaborare de Astra Vagoane Calatori si Regia de Transport Bucuresti cu licenta Siemens. Miza cea mare era sa se vânda Imperio Primariei Bucuresti.  Pâna acum, însa, PMB nu a facut nicio licitatie deschisa pentru achizitia de tramvaie, RATB fiind lasata sa foloseasca tramvaiul Bucur de la Atelierele Centrale, aflate în posesia Regiei.

Tramvaiul Imperio are la baza un patent Siemens si este construit în doua variante: cu un burduf si cu doua, este prevazut cu podea joasa, camere de supraveghere video, aer conditionat si controloare electronice de bilete. Boghiurile tramvaiului sunt prevazute sa reziste pâna la viteze de 200 de km/ora lucru care îl face bun si pentru folosirea lui drept metrou de suprafata. Imperio are o capacitate de 300 de pasageri.

Tramvaiul PESA are o capacitate de 296 de calatori, dintre care 44 pe scaune, patru usi duble si doua simple, sisteme video si HI-FI. Florin Cojocaru, economica.net

Cuvinte cheie: , , , , , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie