Taxa de la podul Fetesti-Cernavoda, ilegala?

 

Tariful de trecere a podului peste Dunare de la Fetesti-Cernavoda s-a majorat începând cu 1 aprilie pâna la 13 lei pentru autoturisme. Aceasta este a doua crestere a tarifului din acest an, având în vedere ca în 3 februarie taxa s-a mai majorat o data pâna la 12 lei, anterior acestei date fiind de 11 lei. Majorarea taxei este ilegala, intrând în conflict cu prevederile OG 15/2002.

pod dunare tarifeMai mult decât atât, volumul imens de bani proveniti din taxa de trecere a podului de la Fetesti-Cernavoda este colectat ILEGAL, conform acelorasi prevederi.

Mai precis, Art. 1-1 (1) din OG 15/2002 arata ca „Stabilirea nivelului tarifelor de trecere si al tarifelor de concesiune are la baza principiul recuperarii costurilor de constructie, de operare si de întretinere.”

Asadar, taxa de pod trebuie colectata pentru acoperirea costurilor de constructie, de operare si de întretinere a podului.

Sa ne uitam un pic la cifre:

Conform unui material publicat recent de business24.ro, lucrarile de reabilitare a podului de la Cernavoda au costat pâna în 340 de mii de euro anul trecut.

La o solicitare a business24.ro, CNADNR a declarat ca în 2012 veniturile încasate din taxa de la Fetesti s-au ridicat la 14,5 milioane de euro.

La solicitarea Capital, Stefan Crângasu, avocat colaborator senior Rada si Asociatii ne-a declarat:

„Cadrul legal (OG 15/2002) prevede ca nivelul tarifului de trecere are la baza acoperirea costurilor de constructie, operare si întretinere ale statului.

Daca plecam de la premisa amortizarii realizate a costurilor de constructie si nu se iau în calcul eventualele lucrari de reabilitare ori reparatie, nivelul costurilor cu operarea ramânând relativ constant, atunci valoarea anuala a tarifului de trecere este necesar sa fie egala cu valoarea costurilor de întretinere si operare, eventualele diferente putând fi în neconcordanta cu principiul statuat de actul normativ respectiv.”

Asadar, conform textului de lege citat si conform declaratiei facute de avocatul Crângasu, valoarea taxei de pod de la Fetesti trebuie sa fie calculata, astfel încât suma colectata sa fie egala cu valoarea costurilor de întretinere si operare.

Altfel spus, ce este în plus contravine OG 15/2002.

Ce este de facut? Dat fiind faptul ca diferenta dintre încasarile din taxa si cheltuielile cu întretinerea sunt foarte mari (aproximativ 14 milioane de euro), taxa de la podul Fetesti-Cernavoda ar trebui desfiintata complet pe o perioada de mai multi ani, pâna când sumele se vor contrabalansa. De asemenea, trebuie luat în calcul ca si în anii precedenti anului 2012, taxa a adus la buget sume de ordinul milioanelor de euro.

CNADNR nu numai ca nu a desfiintat taxa auto, dar a si majorata de doua ori în acest an, ceea ce este ilegal.  Având în vedere majorarea taxei, dar si dezvoltarea turismului pe litoral, CNADNR estimeaza o crestere a veniturilor încasate cu 1,5 milioane de euro, în 2013. Altfel spus, pentru 2013, taxa de la Fetesti va aduce 16 milioane de euro. Valentin Vioreanu, capital.ro

Cuvinte cheie: , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie