Termenul de plata pentru privatizarea CFR Marfa ar putea fi prelungit

 

Procesul de privatizare a operatorului feroviar de marfa aduce noi surprize, fiind preconizate unele modificari legate de contractul de vânzare-cumparare a pachetului majoritar de 51% din actiunile CFR Marfa.

CFRAstfel, termenul de plata a celor 202 milioane de euro oferite pentru achizitia acestui pachet de actiuni de catre Grup Feroviar Român (GFR), care a fost desemnat câstigatorul licitatiei de privatizare a CFR Marfa, ar putea fi prelungit, potrivit unui proiect legislativ postat pe site-ul Ministerului Transporturilor pentru aprobarea elementelor principale ale contractului de vânzare-cumparare dintre statul român si GFR.

Documentul precizeaza: „Prin derogare de la pct. 7.4 lit. a) din Strategia de privatizare a Societatii Nationale de Transport Feroviar de Marfa CFR Marfa SA (…), transferul dreptului de proprietate asupra actiunilor de vânzare si plata integrala a pretului de cumparare vor avea loc în termen de cel mult 10 zile lucratoare de la data la care toate conditiile suspensive prevazute în contract, inclusiv aprobarea tranzactiei de catre autoritatile de concurenta competente, sunt îndeplinite”.

Ministrul transporturilor Relu Fenechiu anunta, în 20 iunie, când a fost desemnat câstigatorul, ca GFR îsi asuma plata integrala a sumei de 202 milioane de euro în interval de 60 de zile de la semnarea contractului, refuzând, astfel, conditia pusa de Grup Feroviar Român de a face plata în rate.

Daca, însa, noul proiect legislativ va fi aprobat în forma propusa, GFR va putea sa faca plata în circa sase luni – termenul legal în care autoritatile de Concurenta trebuie sa se exprime în legatura cu aceasta tranzactie.

Bogdan Chiritoiu, presedintele Consiliului Concurentei, ne-a spus, recent, ca institutia pe care o conduce a început colaborarea cu reprezentantii Comisiei Europene (CE) în procesul de privatizare a CFR Marfa, cele doua autoritati urmând sa decida daca, prin preluarea de catre GFR a pachetului majoritar de actiuni de la operatorul feroviar de marfa, se va forma o concentrare economica. Domnia sa ne-a precizat ca procesul de analiza este într-o stare incipienta, din punct de vedere legal având la dispozitie sase luni pentru adoptarea unei decizii în acest sens.

Autoritatea de concurenta asteapta dosarul de notificare de la GFR, dupa care va notifica si Comisia Europeana, daca va fi cazul, entitate cu care deja a început sa faca schimb de informatii legate de subiect, potrivit lui Bogdan Chiritoiu.

Ministrul Fenechiu ne-a spus, ieri, ca formarea unei concentrari economice (având în vedere ca GFR are o cota de piata de circa 30%, iar CFR Marfa detine aproximativ 50% din piata de profil) ar reprezenta, „într-adevar”, o problema în procesul de privatizare a companiei de stat.

Domnia sa ne-a declarat: „Este o problema care nu putea fi prevenita într-un document la începutul procedurii. Acestea sunt prevederile legale – Consiliul Concurentei îsi da avizul pe o tranzactie dupa încheierea acesteia”.

*  Relu Fenechiu: „Sunt sigur ca toate clauzele sunt legale”

Referitor la cât de legala este modificarea termenului de plata, domnul Fenechiu ne-a precizat: „Exista o întreaga echipa de juristi care se ocupa de legalitatea acestui contract, iar eu sunt sigur ca toate clauzele sale sunt legale”.

Ministrul transporturilor a mai mentionat ca proiectul de lege a fost trimis spre analiza si Consiliului Concurentei, urmând ca, dupa aprobarea sa în Guvern, sa fie semnat contractul de vânzare-cumparare de catre cele doua parti.

*  Numarul total de actiuni care vor fi vândute si pretul pe actiune vor fi determinate la data finalizarii tranzactiei

Numarul total de actiuni care fac obiectul vânzarii, precum si pretul pe actiune vor fi determinate la data finalizarii tranzactiei, astfel încât sa reflecte procentul de 51% din întregul pachet, în functie de modificarile capitalului social al CFR Marfa ca efect al conversiei creantelor statului fata de societate în actiuni si/sau în urma reducerii capitalului social ca urmare a transferului unor active ale CFR Marfa catre alte societati aflate în subordinea sau sub autoritatea Ministerului Transporturilor, precum si/sau în urma majorarii capitalului social cu valoarea terenurilor pentru care a fost obtinut certificat de atestare a dreptului de proprietate, mai arata proiectul de lege.

Înainte de finalizarea procedurii de licitatie, datoriile CFR Marfa la stat, de circa 1,8 miliarde lei, au fost sterse prin conversie în actiuni, iar o parte din activele companiei au fost transferate catre alte entitati din sub¬ordinea MT.

Iulica Mantescu, presedintele Federatiai Mecanicilor de Locomotiva, a spus, cu câteva zile înainte de adjudecarea câstigatorului: „A fost modificat capitalul social al societatii prin doua actiuni întreprinse de conducerea Ministerului Transporturilor, prima constând în înstrainarea prin transfer fara plata a anumitor active, de 63,8 milioane lei, din patrimoniul CFR Marfa catre SNCFR si Societatea de Administrare Active Feroviare si a doua actiune fiind stergerea datoriilor pe care compania le are catre bugetul de stat (…), prin conversia lor în actiuni”.

La vremea respectiva, Relu Fenechiu ne-a spus ca lucrurile nu stau chiar asa, mentionând: „Regulile nu au fost schimbate în timpul jocului, asa cum sustin o serie de specialisti din domeniu. Conditiile unei privatizari nu pot fi modificate. Noi nu am schimbat conditiile. Când am început procedura am avut un caiet de prezentare a companiei. Din cauza faptului ca am fost obligati sa facem aceasta privatizare într-un timp incredibil de scurt, practic imposibil, am derulat în paralel anumite actiuni. În documentele de prezentare scria ca datoriile companiei vor fi transformate în actiuni. Nu am umblat la capitalul social, întrucât conversia nu a fost facuta prin majorare de capital. Nu am modificat capitalul nici prin transferarea unora dintre active din portofoliul CFR Marfa în cel al SNCFR si SAF, asa cum au spus sindicalistii, pentru ca este vorba despre active, nu despre actiuni”.

*  Oficialii spun ca au notificat Comisia Europeana, însa aceasta nu a aflat

Autoritatile noastre (atât ministrul transporturilor, cât si presedintele CC) sustin ca CE a fost anuntata, printr-o pre-notificare, despre conversia datoriilor CFR Marfa în actiuni, „nefiind nevoie de un acord al Comisiei, întrucât aceasta conversie nu reprezinta un ajutor de stat, ci o pregatire a CFR Marfa pentru privatizare”.

Reprezentantii Comisiei Europene au afirmat, însa, în mai multe rânduri (inclusiv într-un raspuns pe care ni l-au trimis noua, zilele trecute), ca „CE nu a primit nicio notificare legata de vreo procedura care sa aiba legatura cu privatizarea CFR Marfa”, fapt pentru care nu au dorit sa comenteze pe marginea acestui proces.

*  MT trebuie sa obtina de la finantatorii CFR Marfa acordul cu privire la modificarea structurii actionariatului companiei

Potrivit proiectului, printre altele, declaratiile si garantiile vânzatorului vor viza aspecte referitoare la faptul ca detine mijloacele financiare necesare asigurarii platii pretului de cumparare conform contractului; ca nu este în curs de dizolvare, lichidare, reorganizare judiciara, faliment, nefiind initiate procedurile de concordat preventiv ori mandat ad-hoc, sau orice alte proceduri similare; ca se obliga sa achite pretul de cumparare în conditiile si la termenele prevazute în contract.

Totodata, prin contract, cumparatorul va trebui sa-si îndeplineasca obligatiile de mediu (GFR si-a asumat investitii de mediu de 1,5 miliarde euro, pe lânga investitiile tehnologice de 200 de milioane de euro) si obligatiile fata de vânzator, care va avea dreptul sa nominalizeze doi administratori în Consiliul de Adminis¬tratie al societatii pe întreaga perioada în care detine actiuni la CFR Marfa reprezentând cel putin 10% din capitalul social al companiei.

Documentul citat mai subliniaza: „Vânzatorul, cumparatorul si un agent escrow vor încheia un contract escrow (anexat la contractul de vânzare-cumparare de actiuni) având ca obiect, în principal, plata, de catre cumparator, a unei portiuni din pretul de cumparare la data finalizarii. În acest scop, în termenul si în conditiile prevazute de contractul escrow, cumparatorul va varsa în contul escrow suma de 90.498.000 lei, reprezentand 10% din pretul de cumparare. Modalitatea de plata a pretului de cumparare a pachetului de actiuni ce face obiectul vânzarii-cumpararii este plata integrala, efectuata la data finalizarii, si va consta în încasarea, de catre cumparator, a urmatoarelor sume de bani: suma de 10.000.000 euro, constituita de cumparator cu titlu de garantie de participare; suma de 90.498.000 lei reprezentând fondurile din contul escrow si diferenta de pret pâna la concurenta pretului de cumparare oferit”.

Transferul dreptului de proprietate asupra pachetului de actiuni ce face obiectul vânzarii-cumpararii se va realiza când autoritatile de concurenta competente vor avea un punct de vedere asupra tranzactiei si când vânzatorul va finaliza conversia creantelor detinute de statul român asupra societatii si va definitiva structura capitalului social al acesteia ca urmare a operatiunii de majorare de capital în baza conversiei, se mai arata în proiect.

De asemenea, pentru finalizarea tranzactiei, vânzatorul trebuie sa obtina, daca este cazul, de la finantatorii interni si externi ai societatii, acordul acestora cu privire la modificarea structurii actionariatului CFR Marfa, ca efect al încheierii contractului de vânzare-cumparare.

Clauza penala va fi activata în cazul neîndeplinirii sau nerespectarii, de catre cumparator, în tot sau în parte, a oricareia dintre obligatiile contractuale ce-i revin, acesta fiind obligat sa plateasca vânzatorului o penalitate contractuala pentru neexecutarea obligatiilor de 5% din pretul de cumparare, cu exceptia obligatiilor continue, a caror încalcare, în tot sau în parte, îndreptateste vânzatorul sa recurga la rezilierea contractului.

GFR, parte a Grupului Grampet, controlat de omul de afaceri Gruia Stoica, a fost desemnat câstigator în cursa pentru privatizarea CFR Marfa, în data de 20 iunie 2013.

Dupa ce aceasta companie a fost adjudecata, reprezentantii legali ai Ministerului Transporturilor si cei ai ofertantului declarat câstigator au procedat la initializarea contractului de vânzare-cumparare de actiuni, ce fusese negociat de parti, în prealabil.

În zilele urmatoare, va fi adoptata o hotarâre de Guvern prin care sa fie aprobate elementele principale ale contractului de vânzare-cumparare de actiuni, pentru ca, ulterior, cele doua parti sa semneze contractul aprobat. Emilia Olescu, bursa.ro

Cuvinte cheie: , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie