3.000 de vagoane scoase la vanzare de CFR Marfa. A fost Gruia Stoica inselat?
Desi a tocmit 51% din actiunile CFR Marfa omului de afaceri Gruia Stoica, patronul Grup Feroviar Român, compania de stat vinde astazi, prin licitatie, 3.000 de vagoane. Vânzarea se alatura unui alt sir lung de nereguli, respectiv iesiri de active din patrimoniul companiei chiar pe parcursul licitatiei.
Compania Nationala CFR Marfa SA unde 51% din actiuni vor intra în proprietatea Grupului Feroviar Român, odata ce acesta va plati pretul de 202 milioane de euro convenit, vinde astazi, într-o licitatie deschisa, urmata de strigarea pretului la Bursa Româna de Marfuri ”3.000 de vagoane pe roti”.
Vânzarea a surprins ieri specialistii din domeniul feroviar, deoarece ar fi fost normal – spun acestia, ca cedarea activelor sa fie facuta, daca se va ajunge la concluzia ca este necesara, de catre viitorul proprietar. Inclusiv acesta pare a fi surpins. ”O sa aflu mâine (miercuri-n.red.), nu e bine, nu ar mai trebuie sa taie (vagoane la fier vechi – n.red). O sa fac o adresa la Guvern”, spune cumparatorul pachetului de jumatate din actiunile CFR Marfa.
Un oficial al unei companii feroviare de transport comenteaza si el. ”Clar nu este normal. Contractul nu a fost semnat, dupa semnare cumparatorul va putea supraveghea toate tranzactiile, însa tot aceea era daca potentialul cumparator vindea el vagoanele”. El adauga ca sefii CFR Marfa ar trebui sa îsi obtina profitabilitatea si veniturile prin câstigarea de contracte de transport ferovar nu prin vânzarea activelor.
O gaura de cel putin 20 de milioane de euro
Nu este clar care va fi destinatia banilor obtinuti din vânzarea vagoanelor. Vor mai fi gasiti în conturi de Gruia Stoica la momentul la care acesta va prelua pachetul de 51% din actiunile CFR Marfa? Va ramâne ca acesta sa plateasca suma convenita initial, în pofida diminuarii patrimoniului CFR Marfa?
Sunt întrebari la care oficialii CFR Marfa nu au oferit ieri raspunsuri. Nici Dragos Draghici, cules de ministrul Relu Fenechiu de la Tiriac Auto si intitulat pompos ”manager privat”, nici Monica Andrei, purtarul de cuvânt al CFR Marfa nu au raspuns ieri la telefon.
Potrivit surselor din piata feroviara un vagon deschis pentru marfuri vrac, fabricat acum 25-30 de ani, nefunctional, bun de dus la fier vechi, se vinde cu 7.000-8.000 de euro. Daca vagonul e functional si mai nou pretul acestuia ajunge la 15.000 de euro. Socotind valoarea minima. de 7.000 de euro, cele 3.000 de vagoane fac cel putin 20 milioane de euro.
Sursele din piata atrag atentia ca desi au trecut 7 zile de la momentul desemnarii unui câstigator, semnarea contractului nu a avut loc.
Vânzarea de active în cursul procedurii de privatizare nu e o premiera. Acum o luna, Ministerul Transporturilor a scos din patrimoniul CFR Marfa prin transfer catre o alta societate de stat nu mai putin de 640 de active ale companiei feoriviare si 40 de hectare de teren detinut de aceasta.Doru Cireasa, romanialibera.ro
Niciun comentariu
Adaugă părerea ta!