Noua structura a Fiscului a fost publicata

 

Directiile judetene ale finantelor publice vor fi desfiintate, iar in locul lor se vor infiinta directii regionale ale finantelor publice, institutii publice cu personalitate juridica, a caror arie de competenta va corespunde celor 8 regiuni de dezvoltare ale Romaniei. Ceea ce inseamna ca nu vor mai exista 42 de structuri la nivel national, ci doar 8, dupa cum se arata intr-un act normativ publicat recent in Monitorul Oficial si intrat deja in vigoare. Acelasi document prevede infiintarea unei noi structuri in cadrul ANAF, Directia Generala Antifrauda Fiscala, ce va avea atributii de combatere a actelor si faptelor de frauda si evaziune fiscala.

anafOrdonanta de urgenta a Guvernului nr. 74/2013 privind unele masuri pentru imbunatatirea activitatii de administrare fiscala, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 389, din 29 iunie 2013, documentul fiind elaborat in cadrul procesului de accelerare a reformei administrative a ANAF.

Printre cele mai importante modificari operate de actul normativ se numara desfiintarea directiilor generale judetene a finantelor publice. In locul acestora, in subordinea ANAF se vor infiinta directiile generale regionale ale finantelor publice, institutii publice cu personalitate juridica, a caror arie de competenta va corespunde regiunilor de dezvoltare, astfel cum au fost stabilite prin Legea nr. 315/2004 privind dezvoltarea regionala in Romania.

Practic, dupa cum se precizeaza in actul normativ, noile directii regionale se vor infiinta prin transformarea directiilor generale a finantelor publice dintr-un judet, prin fuziunea prin absorbtie a celorlalte directii generale judetene ale finantelor publice din aria de competenta.

Acest lucru inseamna ca nu vor mai exista 42 de structuri la nivel national, ci doar 8, in functie de regiunile de dezvoltare ale Romaniei:

  1. Regiunea de Dezvoltare Nord-Est – care grupeaza judetele Bacau, Botosani, Iasi, Neamt, Suceava si Vaslui;
  2. Regiunea de Dezvoltare Sud-Est – care grupeaza judetele Braila, Buzau, Constanta, Galati, Vrancea si Tulcea.
  3. Regiunea de Dezvoltare Sud-Muntenia – care grupeaza judetele Arges, Calarasi, Dambovita, Giurgiu, Ialomita, Prahova si Teleorman.
  4. Regiunea de Dezvoltare Sud-Vest Oltenia – care grupeaza judetele Dolj, Gorj, Mehedinti, Olt si Valcea.
  5. Regiunea de Dezvoltare Vest – care grupeaza judetele Arad, Caras-Severin, Hunedoara si Timis.
  6. Regiunea de Dezvoltare Nord-Vest – care grupeaza judetele Bihor, Bistrita-Nasaud, Cluj, Salaj, Satu Mare si Maramures.
  7. Regiunea de Dezvoltare Centru – care grupeaza judetele Alba, Brasov, Covasna, Harghita, Mures si Sibiu.
  8. Regiunea de Dezvoltare Bucuresti-Ilfov – care grupeaza municipiul Bucuresti si judetul Ilfov.

Conform unui comunicat de presa al Ministerului Finantelor Publice remis redactiei noastre, abordarea structurii regionale are ca principal obiectiv imbunatatirea performantei operationale a ANAF si diminuarea costului colectarii, in conditiile in care de la nivel central la nivel teritorial se va opera cu un numar de 8 structuri in locul celor 42 existente in prezent. In plus, se vor crea unitati mai echilibrate din perspectiva ponderii economice si a ponderii in colectarea veniturilor, iar  numarul functiilor de conducere se va reduce considerabil, pana la o treime.

„Prin reducerea cu pana la 30% a functiilor de conducere se va accelera procesul decizional si se vor realiza economii in vederea incadrarii in fondurile bugetare alocate pentru cheltuielile de personal”, se mai precizeaza in documentul Finantelor.

Institutia puncteaza, totodata, ca regionalizarea pastreaza structura de organizare pe 3 paliere (sediu central/nivel regional/nivel local in loc de sediul central/nivel judetean/nivel local), permitand, insa, un management mai bun, dar si economii importante in procesul de administrare fiscala.

Noile structuri regionale vor prelua in intregime activitatea si competentele tuturor directiilor generale judetene ale finantelor publice absorbite din aria de competenta, precum si a tuturor structurilor teritoriale subordonate acestora. De asemenea, potrivit OUG nr. 74/2013, inclusiv personalul din cadrul finantelor publice locale va fi preluat in cadrul directiilor generale regionale, in limita numarului de posturi aprobat.

Atentie! Modul de organizare si functionare a directiilor generale regionale ale finantelor publice, precum si a unitatilor subordonate ale acestora se va stabili ulterior prin ordin ANAF. Totodata, municipiile in care se infiinteaza directiile generale regionale ale finantelor publice, precum si lista directiilor generale judetene ale finantelor publice care se reorganizeaza ca directii generale regionale ale finantelor publice se vor stabili prin hotarare a Guvernului.

Se infiinteaza Directia Generala Antifrauda Fiscala

Pe langa desfiintarea finantelor publice locale, OUG publicata recent stabileste, de asemenea, ca Garda Financiara si Autoritatea Nationala a Vamilor se reorganizeaza ca structuri fara personalitate juridica in cadrul ANAF, urmand ca personalul din cadrul celor doua institutii sa fie preluat in limita numarului de posturi aprobat.

„Agentia Nationala de Administrare Fiscala, denumita in continuare Agentia, se reorganizeaza ca urmare a fuziunii prin absorbtie si preluarea activitatii Autoritatii Nationale a Vamilor si prin preluarea activitatii Garzii Financiare, institutie publica care se desfiinteaza”, se precizeaza in documentul citat.

Atributiile Garzii Financiare si ale ANV vor fi preluate, in mare parte, de un nou organism ce urmeaza a se infiinta in cadrul Fiscului, Directia Generala Antifrauda Fiscala, o structura  fara personalitate juridica, cu atributii de combatere a actelor si faptelor de frauda si evaziune fiscala.

Conform documentului de presa al MFP, Directia Generala Antifrauda va fi „o structura nationala puternica”, avand 8 servicii regionale aflate in directa coordonare a aparatului central.

Dupa cum mentioneaza Finantele, structura nou infiintata va efectua activitati de control cu privire la respectarea actelor normative din domeniul fiscal in scopul prevenirii, descoperirii si combaterii oricaror acte si fapte interzise de lege si va participa la actiuni de depistare si combatere a activitatilor care genereaza fenomene de evaziune si frauda fiscala.

In plus, conform sursei citate, structura antifrauda va prelua si atributii de cercetare penala, intrucat este necesara recuperarea cu celeritate a prejudiciilor aduse bugetului de stat prin activitatea infractionala din zona evaziunii fiscale, precum si necesitatea specializarii unui personal dedicat combaterii acestui fenomen.

Numirea personalului antifrauda se va face pe baza de concurs sau examen, ocuparea functiilor publice fiind facuta in urma promovarii evaluarilor psihologice complexe, organizate prin intermediul unitatilor specializate acreditate in conditiile legii si a evaluarilor de integritate.
De ce este nevoie de reorganizare?

Restructurarea ANAF reprezinta o preconditie pentru implementarea „Proiectului de modernizare a administratiei fiscale”, proiect pentru care s-a semnat un acord de imprumut cu Banca Mondiala in valoare de 70 de milioane de euro in data de 8 mai 2013.

In cadrul acestui proiect s-a realizat o analiza interna, in urma careia au fost identificate mai multe puncte slabe ale ANAF, printre care costurile ridicate de administrare a structurii organizatorice.

„Structura organizatorica actuala, in special cea a  aparatului teritorial, a dus la crearea unui numar mare de organe fiscale, toate judetele fiind tratate similar, netinandu-se cont de dimensiunea sau importanta fiecaruia sub aspectul ponderii economice, a numarului de contribuabili, etc.”, mentioneaza Finantele in documentul de presa. Mai exact, toate structurile includ functii de directori executivi adjuncti, sefi de administratii, sefi de administratii adjuncti, astfel ca acest tip de organizare tinde sa creasca numarul de structuri si de functii de conducere.

In plus, personalul este distribuit ineficient intre diferitele activitati ale administratiei fiscale, precum si intre diferite unitati de la nivel teritorial, adica nu se respecta, de la un judet la altul, aceeasi proportie intre numarul de personal alocat si numarul de contribuabili administrati sau veniturile realizate.

In urma reorganizarii, se preconizeaza o serie de schimbari cu impact major in indeplinirea obiectivelor asumate de combatere si prevenire a evaziunii fiscale si de crestere a eficientei in ceea ce priveste colectarea veniturilor.

De asemenea, conform MFP, intregul proces de reorganizare urmareste transformarea ANAF intr-o administratie fiscala moderna, flexibila si eficienta, accentul fiind pus si pe crearea unei relatii de parteneriat cu contribuabilii, prin dezvoltarea sistemului informatic care va duce la perfectionarea mecanismelor de declarare si plata a obligatiilor fiscale. Mirela Oprea, avocatnet.ro

Cuvinte cheie: , , , , , , , , , , , , , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie