Atestatele de sofer profesionist si vizele medicale se elibereaza pe spaga

 

În urma anchetelor încep sa iasa la iveala detalii care arata slabiciunea administratiei. Primul dintre ele: agentia de turism Mareea care a organizat circuitul turistic avea licenta expirata pentru un punct de lucru, conform Agentiei Nationale de Turism, care afirma: „În urma verificarilor efectuate la SC Mareea Comtur SRL, la punctul de lucru situat în Soseaua Stefan cel Mare, reprezentantii ANT au constatat ca agentia functiona cu licenta de turism expirata. Acest lucru reprezinta contraventie si a fost sanctionata cu suma de 20.000 lei, conform prevederilor legale în vigoare“.

mita1Cel de-al doilea: autocarul care s-a prabusit în prapastie în Muntenegru, apartinând companiei care a sustinut transportul turistilor Gregory Tour Holiday, a mai fost implicat într-un accident rutier în februarie 2011. Aici se pune întrebarea cât de bine a fost reparat si daca mai putea fi folosit pentru transportul de pasageri.

Pe de alta parte, o mare problema este cu soferii profesionisti de autocare si autobuze. În România, 85.667 de persoane si-au luat atestatul de conducator auto profesionist pentru transport rutier de persoane, ceea ce le pune în mâna viata a milioane de pasageri pe durata calatoriilor cu autocarul sau microbuzul. Peste 25.000 de autocare si microbuze sunt licentiate pentru transport persoane.

„Din vina maritului stat se întâmpla tragedii pe sosele, cele mai multe atestate de sofer  profesionist sunt eliberate pe spaga. Problema este la cum se iau aceste atestate. Cum se dau avizele medicale si tot asa“, spune Nicu Ghitulescu, proprietarul companiei Sir Trans, care opereaza curse pe Bucuresti-Constanta.

El spune ca 90% din cei care vin sa se angajeze ca soferi profesionisti si care au atestate luate sunt nepregatiti, „facem ore suplimentare cu ei, îi scolarizam“, afirma el.

„Soferii trebuie sa înteleaga ca transporta oameni si sa îsi schimbe mentalitatea“, spune el.  Conducatorii auto de autocare cu persoane trebuie sa faca un control medical anual si unul psihologic la trei ani. Aceste controale se fac în clinici autorizate de Ministerul Transporturilor.  77% din totalul pasagerilor transportati în România apeleaza la autobuze sau autocare, potrivit Uniunii Nationale a Transportatorilor Rutieri Români. Duminica, 18 români si-au pierdut viata într-un accident în Muntenegru în care un autocar condus de un român s-a rasturnat într-o prapastie.

Anca Boagiu, fost ministru al transporturilor, declarase ieri pentru ZF ca exista o mafie a licentierilor firmelor de transport si de aceea ea a creat în timpul mandatului sau Inspectoratul de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier, unde s-au reunit experti în transportul rutier.

Ea a mai precizat ca din pacate,  actualul ministru al transporturilor, Relu Fenechiu a distrus noul sistem si astfel sunt perpetuate retele mafiote de licentiere, control, acreditare. Fenechiu nu a dat nici o replica pâna ieri la închiderea editiei acestor acuzatii dure.

Autoritatea Rutiera Româna care elibereaza licente de transport si atestate pentru conducatori auto profesionisti este în subordinea Ministerului Transporturilor. „Avem în plan înasprirea conditiilor în care soferii profesionisti primesc atestatul pentru a conduce un autocar sau microbuz de pasageri si vom efectua controale cu privire la modul în care acesti soferi primesc atestatul”, a declarat Sorin Supuran, directorul general al Autoritatii Rutiere Române.

Pe de alta parte, Daniel Micu, directorul general al companiei de transport persoane Atlassib din Sibiu,  spune ca solicita soferilor de autocar ce vin sa se angajeze la firma cel putin trei ani de experienta pe autocar. „Este mai periculos sa circuli în România decât în strainatate. Din cauza infrastructurii dar si a faptului ca soferii nu respecta regulile de circulatie, sunt indisciplinati”.

Exigenta ar trebui sa existe începând cu autorizarea institutelor de formare profesionala, de la instruire, verificare, pâna la autorizare prin atestate. Este  nevoie de un control mai strict, afirma el, ulterior se vor vedea rezultatele.

În România, în ultimii 12 ani au murit în medie 2.483 de oameni anual în urma accidentelor rutiere, tara noastra ocupând al cincilea loc în Uniunea Europeana dupa numarul total de accidente rutiere.

Asta în conditiile în care în România sunt mai putin de 250 de masini la mia de locuitori, fata de 600 în Italia sau 520 în Germania. În total, 6,8 milioane de persoane au permis auto în România. Mirabela Tiron, Bogdan Alecu, zf.ro

Cuvinte cheie: , , , , , , , , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie