Masuri pentru dezvoltarea si sustinerea fermelor de familie si facilitarea accesului la finantare al fermierilor – OUG nr. 43/2013
In contextul dificultatilor economice si financiare in care se regaseste economia nationala, mai cu seama sectorul agricol productiv din Romania, pentru a initia si a dezvolta investitii care sa contribuie la ocuparea fortei de munca si la valorifica rea resurselor economice si materiale ale spatiului rural, pentru a crea noi oportunitati de dezvoltare intensiva si extensiva a agriculturii – ramura importanta a economiei nationale, ca urmare a crizei economico-financiare traversate pe plan mondial, in contextul economiei romanesti actuale, un numar important de producatori agricoli autohtoni intampina reale dificultati atat in accesarea, cat, mai ales, in rambursarea expunerilor/creditelor derulate, datorita costurilor tot mai mari practicate de catre institutiile financiare de credit (banci, institutii financiare nebancare, societati de leasing sau alte institutii de credit), precum si din cauza diminuarii valorii garantiilor a duse acestor credite, garantii ce si-au diminuat cu mult valorile fata de evaluarile initiale (la data acordarii finantarilor), clientii fiind pusi intr-o dificultate extrema, aceea de a rambursa anticipat finantarile solicitate ori de a aduce garantii suplimentare celor ini tiale pentru a putea sustine si continua finantarile derulate.
Analizand sistemul institutiilor de credit din Romania, constatam ca prioritate la finantare au avut alte ramuri economice in detrimentul agriculturii, iar, din cauza crizei financiare de la nivel mondial si a reglementarilor Bancii Nationale a Roman iei, impuse acestor institutii de credit, apetitul si increderea in domeniul creditarii agriculturii au scazut dramatic. In conditiile in care absorbtia fondurilor europene depinde in foarte mare masura de extinderea numerica a potentialilor beneficiari, prin transformarea unui numar cat mai mare de gospodarii rurale in ferme cu caracter productiv-comercial, si stimu larea productiei agricole vegetale si animale, prin sustinerea intreprinzatorilor individuali la nivel de microferma cu proiecte de f inantare atat pentru partea de investitii, cat si pentru cea de sustinere a costurilor cu cheltuielile activitatii curente si prin masur i de incurajare si sprijin al achizitionarii de terenuri agricole pentru cresterea suprafetelor de teren exploatate/ferma, sunt necesare extind erea si completarea surselor de finantare, mai ales pentru start-up-uri si ferme de familie, cu instrumente financiare de creditare ade cvate.
In acelasi timp, pentru respectarea angajamentelor asumate de Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale fata de gospodariile agricole de subzistenta, in vederea modernizarii acestora si a transformarii lor in exploatatii viabile, care ulte rior sa poata accesa fonduri europene pentru investitii mai mari, este necesara startarea pentru activitatea curenta si investitionala a activitatilor microfermei. De asemenea, avand in vedere ca beneficiarii privati ai creditelor de investitii nefinantate din Programul National de Dezvoltare Rurala nu pot beneficia de garantiile acordate de fondurile de garantare, reglementate prin acte normative in vigoar e, si nu pot utiliza astfel solutiile de finantare existente pe piata romaneasca oferite de institutiile de credit, sunt necesare completari legislative adecvate ale schemelor de garantare din fonduri nationale implementate in prezent. Avand in vedere consecintele negative ce pot aparea in cazul in care situatia expusa nu se reglementeaza, in sensul ca neadoptarea masurilor propuse prin prezentul act normativ ar modifica semnificativ gradul de absorbtie si utilizarea fondurilor europene alocate Romaniei, ar determina mentinerea unor mari si importante suprafete de teren agricol nelucrate, a unei product ii agricole pentru autoconsum slabe cantitativ si calitativ, incapabile sa genereze venituri pentru sustenabilitatea procesului de modernizare a spatiului rural, ar determina Bio-ecologic si agricol existent, ar genera o rata ridicata a somajului, precum si neincasarea unor sume importante de bani cu care operatorii/agentii economici viabili ar putea contribui decisiv catre bugetul consolidat, fata de cele aratate anterior, consideram ca o prioritate imediata suportul acordat producatorului agricol, sustinerea si monitorizarea acestuia prin programe financiare si proiecte economice specifice, create si sustinute la nivel national, prin preocuparea institutiilor statului ce au drept scop eliminarea evaziunii fiscale din ramura agricola atat pentru producatori, c at si pentru comercianti, urmarindu-se o crestere sanatoasa si corecta a producatorului autohton, ceea ce duce intr-un final la o monitorizare cat mai atenta si un management calitativ al fluxurilor producatori-consumatori intermediari-consumatori finali, p rin intocmirea, analizarea si crearea unui pachet – program legislativ de sustinere a micului producator agricol la nivelul microfe rmei ca o noua forma de societate/intreprindere individuala de productie agricola. In considerarea faptului ca aceste elemente vizeaza interesul national si constituie situatie de urgenta si extraordinara a carei reglementare nu poate fi amanata, in temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata, Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta. Citeste textul ordonantei pe avocatnet.ro
Niciun comentariu
Adaugă părerea ta!