Se anunta o revolutie in administratie. Fiecare localitate va avea un anumit numar de functionari, raportat la populatia deservita

 

Un proiect de ordonanta a Guvernului prevede desfiintarea a mii de posturi la nivel central si angajari la nivel local
Numarul sefilor va fi limitat la 12% din totalul angajatilor, iar posturile din ministere vor fi reduse cu 4%
Fiecare localitate va avea un anumit numar de functionari, raportat la populatia deservita

oameni la calculator administratie publicaGuvernul pare sa fi gasit solutia optima pentru functionarea eficienta a administratiei publice, reducând numarul posturilor la nivel central si suplimentându-le la nivel local, astfel încât cheltuielile medii ale bugetului de stat în perioada 2013 – 2018 sa fie reduse cu aproape 100 milioane de lei, iar cele ale bugetelor locale sa fie suplimentate cu putin peste 10 mil. lei.

Astfel, posturile din administratia publica centrala vor fi reduse cu 2.860, dar la nivel local numarul posturilor va fi suplimentat cu 1.066.
Potrivit unui document obtinut de Curierul National, proiectul de ordonanta de urgenta care ar putea fi adoptat saptamâna viitoare în sedinta de Guvern prevede desfiintarea tuturor posturilor vacante din fiecare categorie de unitate/subdiviziune administrativ-teritoriala cu exceptia celor la care numarul posturilor este sub limita functionalitatii. De asemenea, se limiteaza numarul functiilor de conducere astfel încât acesta sa nu depaseasca 12% din numarul total de angajati si se vor reduce posturile din ministere cu 4%, în cele mai multe situatii din cadrul aparatului de specialitate si institutiilor/autoritatilor publice/organelor de specialitate aflate în subordine sau coordonare (Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratei Publice, Ministerul Economiei, Ministerul Finantelor Publice, Ministerul Muncii, Ministerul Mediului, Ministerul Transporturilor si Secretariatul General al Guvernului). Se va reduce cu 4% si personalul aferent aparatului central al Ministerului Afacerilor Interne si  institutiilor prefectului, aparatul central al Ministerului Educatiei Nationale si inspectoratelor scolare, precum si aparatul central al Ministerului Sanatatii si Directiilor de sanatate publica.
Numarul posturilor urmeaza oricum a fi stabilit în functie de numarul cetatenilor ce vor fi deserviti, cele mai multe fiind alocate unitatilor (subdiviziunilor administrativ-teritoriale ale municipiului Bucuresti – 4.300 si câte 330 pentru fiecare sector. Potrivit documentului, comunelor cu cel mult 1.500 de locuitori li se vor aloca 9 posturi, celor cu 1.501 – 3.000 locuitori 11 posturi, celor cu 3.001 – 5.000 locuitori 15 posturi, co,unele cu 5.001 pâna la 10.000 locuitori vor avea 17 posturi alocate, iar cele cu 10.001 pâna la 20.000 22 posturi în administratie, la fel a si în cazul oraselor cu 1.501 pâna la 3.000 de locuitori, numarul posturilor din administratie crescând pâna la 50 în cazul oraselor cu o populatie cuprinsa între 20.001 si 50.000 de cetateni.
În cazul municipiilor, numarul posturilor din administratie este cuprins între 50 (pentru o populatie cuprinsa între 10.001 si 20.000 de cetateni) si 350 (pentru 200.001 – 400.000 de cetateni). Consiliilor Judetene le vor fi alocate între 250 de posturi (pentru deservirea a cel mult 500.000 de cetateni) si 400 de posturi (pentru cel putin 500.001 cetateni).
„Anual, prin hotarâre, Guvernul poate stabili numarul maxim de posturi ce se pot înfiinta si ocupa, suplimentar posturilor stabilite dupa aplicarea prevederilor art. 1-3, în conditiile legii, de catre ministere, de catre celelalte institutii, autoritati publice si organe de specialitate ale administratiei publice centrale aflate în subordinea/coordonarea Guvernului sau a ministerelor, finantate integral sau partial din bugetul de stat si din cadrul institutiilor si autoritatilor publice finantate integral din bugetele asigurarilor sociale, precum si de catre autoritatile si institutiile publice locale asa cum sunt definite în Legea nr. 273/2006 privind finantele publice locale, cu modificarile si completarile ulterioare”, se arata în art. 7, alin. (1), Alocarea posturilor  pe ordonator de credite prevazute la alin. (1) urmând sa fie aprobata de Guvern, prin memorandum.

Ce posturi vacante nu se desfiinteaza în cadrul autoritatilor si institutiilor locale

Prin proiectul de ordonanta se mai propune ca autoritatile administratiei publice locale care au posturi ocupate, în aparatul de specialitate, sub numarul stabilit prin ordonanta de urgenta sa poata ocupa posturile respective, masura neaplicându-se „pentru evidenta persoanei, politie locala sau posturilor acordate suplimentar pentru implementarea de proiecte”.
„În vederea evitarii blocarii unor sume pentru finantarea posturilor vacante ce exced numarului minim stabilit prin ordonanta acestea se reduc. Posturile vacante  din  cadrul autoritatilor si institutiilor publice locale se reduc prin desfiintarea acestora”. Exceptie de la desfiintarea posturilor vacante fac „posturile determinate ca diferenta dintre numarul de posturi corespunzator categoriei unitatii/subdiviziunii administrativ-teritoriale din anexa nr. 1 (cea referitoare la numarul de posturi stabilit pentru fiecare categorie de unitate/subdiviziune administrativ-teritoriala  – n. red.) la prezenta ordonanta de urgenta si numarul posturilor ocupate, stabilit conform punctului 1 din anexa la Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 63/2010 pentru modificarea si completarea Legii nr. 273/2006 privind finantele publice locale, precum si pentru stabilirea unor masuri financiare, cu modificarile si completarile ulterioare”. Exceptate de la desfiintare sunt si posturile vacante unice din cadrul autoritatilor si institutiilor publice locale, definite ca acele posturi ale caror atributii, prin continutul si natura lor sau prin responsabilitatile stabilite care nu se regasesc într-o alta componenta organizatorica, precum si posturile vacante din institutiile publice locale finantate de la capitolele bugetare  „Învatamânt” prin bugetele locale, „Sanatate” si „Asigurari si asistenta sociala”, indiferent de sursa de finantare.

Exceptii de desfiintare a posturilor din domeniul administratiei publice centrale

Si posturile vacante din ministere, din cadrul celorlalte institutii si autoritati publice aflate în subordinea, sub autoritatea  sau coordonarea Guvernului sau a ministerelor, finantate integral sau partial din bugetul de stat si din cadrul institutiilor si autoritatilor publice finantate integral din bugetele asigurarilor sociale, se vor reduce prin desfiintare, cu anumite exceptii.
Potrivit proiectului de act normativ, aceste exceptii privesc posturile vacante aferente functiilor de demnitate publica si cele aferente cabinetelor acestora; posturile vacante  a caror ocupare a fost aprobata potrivit Legii bugetului de stat pe anul 2013, nr.5/2013; posturi vacante din cadrul  Ministerului  Apararii Nationale care sunt stabilite în conformitate cu procesul de planificare a apararii la nivel national, standardelor  NATO si a legislatiei în vigoare; posturi vacante necesare încadrarii în Ministerul Afacerilor Interne a  promotiei de ofiteri, subofiteri si maistri militari din anul 2013; posturi vacante din cadrul Oficiului National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor si Oficiului Registrului National al Informatiilor Secrete de Stat.

Exceptii în domeniul administratiei publice centrale si locale

În ceea ce priveste posturile vacante exceptate de la desfiintare, din cadrul celorlalte institutii si  autoritati publice aflate în subordinea, sub autoritatea  sau coordonarea Guvernului sau a ministerelor, finantate integral sau partial din bugetul de stat si din cadrul institutiilor si autoritatilor publice finantate integral din bugetele asigurarilor sociale, precum si din autoritatile si institutiile publice locale asa cum sunt definite în Legea nr. 273/2006 privind finantele publice locale, cu modificarile si completarile ulterioare, acestea sunt cele pentru care au fost deja demarate procedurile de ocupare, pâna la data intrarii în vigoare a prezentei ordonante de urgenta; cele ocupate temporar la data intrarii în vigoare a prezentei ordonante de urgenta; functiile publice vacante  de conducere, functiile publice de conducere cu statut special, posturile militare de conducere si cele din categoria înaltilor functionari publici; posturile vacante din structurile sau institutiile nou înfiintate în cadrul sau în subordinea institutiilor si autoritatilor publice din administratia publica centrala si locala, care au atributii noi, stabilite prin acte normative, a caror înfiintare s-a aprobat în anul 2013, pâna la data intrarii în vigoare a prezentei ordonante de urgenta, daca acestea nu provin din reorganizarea altor structuri sau institutii publice deja existente.

„Un om plecat, un om angajat”

Spre deosebire de precedentele reguli, care prevedeau ca la 7 oameni concediati se angajeaza unul singur, noua propunere de act normativ instituie regula „un om plecat, un om angajat”, cu mentiunea ca pentru autoritatile administratiei publice locale care au posturi ocupate peste numarul stabilit prin ordonanta de urgenta, precum si pentru evidenta persoanei, politie locala sau posturilor acordate suplimentar pentru implementarea de proiecte pot ocupa posturile vacantate ulterior intrarii în vigoare a ordonantei pe principiul „un om plecat, un om angajat”.

Sefi pot fi doar 12% din totalul angajatilor

Structura organizatorica a autoritatilor si institutiilor publice, indiferent de modul de finantare si subordonare, de la nivelul administratiei publice centrale si locale trebuie sa respecte însa o serie de cerinte. Astfel, numarul posturilor de conducere nu poate depasi 12% din total functiilor publice si posturilor contractuale, pentru constituirea unui birou fiind necesar un numar de minimum 5 posturi de executie, iar pentru constituirea unui serviciu fiind nevoie de minimum 7 posturi de executie. În cadrul unei directii vor exista 15 posturi de executie, pentru constituirea unei directii generale fiind nevoie de minimum 25 de posturi de executie.

Exista primarii cu doi sau trei angajati, inclusiv primarul si viceprimarul

Potrivit datelor Institutului National de Statistica, la momentul aplicarii O.U.G. nr. 63/2010 în administratia publica locala lucrau 203.000 salariati în afara celor care erau finantati de la capitolele de învatamânt, asistenta sociala si sanatate.
Ulterior aplicarii s-a stabilit un numar maxim de posturi de 176.130, însa posturile ramase ocupate a fost de 159.000 de salariati, deoarece autoritatilor locale care aveau un numar de posturi mai mic decât numarul maxim de posturi le era opozabila regula „pleaca 7 salariati se poate angaja un salariat”, astfel ca acestea au ramas cu numarul de salariati avuti anterior OUG 63/2010.
Ca urmare a acestei restrictii multe autoritati locale au ajuns în situatia în care unele primarii mai au doi sau trei angajati inclusiv primarul si viceprimarul.
„O astfel de situatie genereaza imposibilitatea functionarii în conditiile respectarii prevederilor legale si îndeplinirii atributiilor conferite prin diferitele acte normative”, se arata în motivarea actului normativ.
Aceleasi restrictii, impuse autoritatilor administratiei publice locale, le poate face nefunctionale, având în vedere ca din cauza nivelului de salarizare si a iesirii naturale din sistem, prin pensionare, fluctuatia de personal este foarte ridicata.

În prezent, la nivelul autoritatilor administratiei publice locale sunt 134.098 salariati în institutii publice locale (din care 8.965 evidenta populatiei si 28.625 politia locala) la care se adauga cei finantati de la capitolele învatamânt, asistenta sociala si sanatate. Afrodita Cicovschi, curierulnational.ro

Cuvinte cheie: , , , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie