Reorganizarea ANAF da startul regionalizarii. Garda Financiara si Autoritatea Nationala a Vamilor vor fuziona cu ANAF, ceea ce va reduce cu 30% functiile de conducere

 

Garda Financiara si Autoritatea Nationala a Vamilor vor fuziona cu ANAF, în interiorul careia se înfiinteaza o Directie Generala Antifrauda care sa combata evaziunea fiscala, prin inspectorii antifrauda. Totodata, comanda inspectorilor fiscali din teritoriu se muta de la nivel judetean în 8 directii regionale, ceea ce ar duce la „reducerea cu pâna la 30% a functiilor de conducere” din ANAF, arata Ministerul Finantelor într-un document justificativ care s-a aflat astazi pe masa Guvernului pentru prima lectura.

anafNoua megastructura fiscala va functiona în subordinea lui Gelu – Stefan Diaconu, un apropiat al vicepremierului Daniel Chitoiu, caruia i-a fost si secretar de stat la Ministerul Economiei. Potrivit ordonantei sefului ANAF, cu rang de secretar de stat, numit în functie de premier, i se vor subordona trei vicepresedinti cu rang de subsecretar de stat.

„Astazi aprobam si reorganizarea ANAF-ului ca toate semnele astea bune de investitii sa se simta si în încasarile bugetare.”, a aratat premierul Victor Ponta la începutul sedintei, adaugând ca „masurile de restructurare readicala a ANAF” vor fi luate „pe baza consultantei Bancii Mondiale”. În final, Guvernul a parcurs textul ordonantei doar în prima lectura, urmând ca decisia sa fie luata cel mai probabil saptamâna viitoare.

Ce va face noul inspector antifrauda

Noua ANAF ar urma sa rezulte în urma unei ordonante de urgenta. În proiectul avansat Guvernului de Ministerul de Finante se arata ca, în urma fuziunii Autoritatii Nationale a Vamilor si a Garzii Financiare cu ANAF, va rezulta o institutie noua în care personalul va fi fie redisrectionat spre domenii deficitare  – antifrauda, inspectie fiscala, IT, juridic -, fie va fi eliberat din functie daca „nu corespunde din punct de vedere profesional si al integritatii”.

Noua structura antifrauda care va functiona în interiorul ANAF va reuni atributii atât de la Fisc, cât si de la ANV si de la Garda Financiara. Prin „crearea unui mecanism unic de control care sa înlature paralelismele, asa cum apare Directia Antifrauda în nota de fundamentare a OUG, se va urmari daca legile din domeniul fiscal sunt respectate, pentru a preveni si combate diverse ilegalitati, dar se va si participa la „actiuni de depistare si combatere a activitatilor care genereaza evaziune si frauda fiscala”. Directia generala antifrauda va avea 8 servicii regionale în directa coordonare de la centru.

Înfiintarea acesteia a fost justificata anterior de Pontaa cu argumentul ca „e nevoie de o structura care sa nu mai stea toata ziua sa controleze pe buticul din colt si firma care îsi plateste impozitele, ci sa mearga tintit acolo unde avem probleme de evaziune fiscala: accize, combustibil, legume-fructe si alte produse”.

În interiorul noului ANAF, Directia Generala a Vamilor va fi autonoma, iar Directia Generala de Administrare a Marilor Contribuabili, care colecteaza în prezent 50% din veniturile ANAF, va functiona la acelasi nivel cu directiile regionale si va avea personalitate juridica.

Punctele slabe ale ANAF. Câti directori mici si mari are Fiscul

Noul Fisc, incluzând ANV si GF, va opera cu 8 directii regionale, spre deosebire de 42 de directii judetene, ca în prezent. Astfel, Directiile locale si judetene se pastreaza, dar fiindu-le retrase atributiile de suport si calitatea de ordonator tertiar de credite , planificarea, coordonarea si controlul pentru a fi transferate spre regiune. În acest fel, „numarul functiilor de conducere se va reduce considerabil”, arata Ministerul Finantelor în nota de fundamentare a OUG.

În prezent, numarul angajatilor în functiile suport de la nivelul întregului aparat al DGFP-urilor este de 4.372, în ANV de 772, iar la GF, de 150. În acelasi timp, numarul de personal este insuficient în inspectie, IT si la departamentele juridice.  Jumatate din angajatii ANAF se afla în birourile judetene si 43% în cele operationale.

Printre punctele slabe ale ANAF, asa cum sustine Ministerul Finantelor, se numara, în acest moment modul de organizare si distributia ineficienta a personalului. În prezent, Fiscul are câte o directie în fiecare judet condusa de director executiv, cu alte 215 administratii ale finantelor publice (municipale, de secrtor, locale, comunale) asociate fiecareia din cele 42 de institutii intermediare. Toare structurile includ functii de directori executivi adjuncti, sefi de administratii, sefi de administratii adjuncti

Personalul din teritoriu  nu este proportional cu numarul de contribuabili administrati sau cu veniturile realizate. Din aceasta cauza, Municipiul Bucuresti si o serie de judete cu un potential economic ridicat si un mare numar de contribuabili au structuri de administrare fiscala relativ reduse, în timp ce în  judete mai mici si cu mai putini contribuabili personalul este supradimensionat. Anca Simina, gandul.info

Cuvinte cheie: , , , , , , , , , , , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie