Desecretizarea contractului cu Bechtel ar putea avea loc pana la sfarsitul saptamanii viitoare

 

Contractul cu Bechtel ar putea fi desecretizat cel mai târziu pâna la sfârsitul saptamânii viitoare prin ordin de ministru comun al ministrului delegat pentru Proiecte de Infrastructura de Interes National si Investitii Straine si al ministrului Transporturilor.

Dan Coman SovaMinistrul Delegat pentru Proiecte de Infrastructura de Interes National si Investitii Straine, Dan Sova, a dat asigurari, miercuri seara, ca desecretizarea acestui contract se va face, însa acesta este un proces laborios, care implica mai multe ministere si institutii.

„Desecretizarea contractului cu Bechtel se va face, dar este un proces destul de laborios, care trebuie sa treaca pe la noi, pe la Ministerul Transporturilor, pe la Secretariatul General al Guvernului, pe la Serviciul Român de Informatii si pe la Ministerul Justitiei. Abia ieri Ministerul Justitiei si-a spus opinia în legatura cu problemele de tehnica legislativa si pâna probabil la finele saptamânii viitoare, cel mai târziu, contractul va fi desecretizat cel mai probabil printr-un ordin de ministru comun al nostru si al Ministerului Transporturilor”, a afirmat Sova la Realitatea TV.

Potrivit ministrului delegat, contractul a fost secretizat în 2006, în mandatul lui Radu Berceanu la Ministerul Transporturilor.

„De principiu, la nivelul secretelor de serviciu, cum este cazul Becthel, seful unitatii care secretizeaza si desecretizeaza. Noi, însa, fiind succesori în drepturi ai Ministerului Transporturilor, pe linia CNADNR, desecretizarea va trebui facuta printr-un ordin comun al nostru si al MT. Initial, noi am spus ca ar trebui facut prin hotarâre de Guvern, pentru ca în procesul de secretizare intervenise si o hotarâre de Guvern. Ieri, mi-a dat Ministerul Justitiei opinia finala, si anume ca nu este nevoie de o hotarâre de Guvern si se poate face doar prin ordin de ministru si vom face acest lucru”, a explicat Sova.

El a adaugat ca, imediat dupa desecretizarea acestui contract, la cererea premierului Victor Ponta, Corpul de control al primului ministru va demara un control tematic la CNADNR cu privire la cazul Bechtel si va trata problema începând din 2003.

„Va fi luata la puricat activitatea integrala legata de Bechtel si, mai ales cum a fost posibil sa ajungem în situatia ca, dupa 10 ani de contract, sa avem 52 de kilometri (de autostrada – n.r.) cu asemenea cheltuieli. Eu nu pot sa va spun în acest moment cât procentual reprezinta plati catre Bechtel, cât procentual sunt plati catre consultanti tehnici, juridici, financiari, cât procentual reprezinta banii pentru exproprieri. Toate aceste lucruri le va stabili cu facturile în fata Corpul de control al primului ministru. De asemenea, este foarte greu de stabilit din mecanismul financiar modificat într-un mod gresit – sau într-un mod caraghios, as putea spune, sub patronajul domnului Dobre (fost ministru al Transporturilor – n.r.) în 2005 si de vazut, în urma acelei modificari, care este procentul de penalitati si sumele efective platite ca penalitati”, a mai spus Dan Sova.

Ministrul delegat a explicat ca, initial, în contractul semnat de fostul ministru al Transporturilor Miron Mitrea era vorba despre executia a 416 kilometri de autostrada cu suma fixa de 2,2 miliarde de euro.

„Când domnul Mitrea a semnat contractul, se spunea ca se fac 416 kilometri cu 2,2 miliarde de euro. Deci, era un pret fix pentru un total de kilometri. În 2011, doamna Anca Boagiu, reziliind partial pentru trei tronsoane contractul, a venit si ne-a spus ca a facut-o în favoarea statului român, pentru ca în caz contrar ajungeam la 9,6 miliarde de euro. Pai, când tu semnezi un contract cu pret fix 2,2 miliarde si vine un alt ministru în 2011 si îti recunoaste franc, naiv dar franc, ca se ajungea la 9,6 miliarde de euro, trebuie sa vezi care a fost momentul în care s-a facut aceasta modificare de la 2,2 miliarde fix pentru 416 kilometri, ceea ce însemna aproape 6 milioane de euro pe kilometru, la 9,6 miliarde de euro”, a mentionat Dan Sova.

În opinia sa, pretul initial pe kilometrul de autostrada era unul normal, având în vedere relieful.

„Trebuie sa tinem cont ca erau 416 kilometri, iar relieful de la Brasov la Câmpia Turzii este unul foarte dificil, muntos, care presupunea foarte multe lucrari de arta – poduri , viaducte, tuneluri etc. Dar altceva vreau sa va spun: m-a durut foarte tare ca, dupa ce a iesit doamna Boagiu si a spus ca trebuie sa platim jumatate de miliard de euro ca sa reziliem contractul – si mi-am dat seama ca nu l-a citit niciodata în viata ei -, dupa ce a iesit domnul Nazare si a spus ca trebuie sa platim un miliard de euro, vine Sova, îl reziliaza cu 30 de milioane de euro, plus TVA, aceleasi personaje spun prin presa ca ‘ne-a lasat fara autostrada, fara constructori si am mai dat si bani din buzunar”, a conchis ministrul Dan Sova. economica.net

Cuvinte cheie: , , , , , , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie