ANAF avertizeaza in legatura cu popriri false de conturi

 

Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) a avertizat firmele si bancile sa verifice urgent autenticitatea adreselor de infiintare a popririlor asupra disponibilitatilor banesti, dupa ce a primit, in cursul zilei de miercuri, mai multe sesizari referitoare la instituirea unor popriri neautentice. AvocatNet.ro va explica astazi cum puteti controla autenticitatea unor asemenea documente, astfel incat sa nu cadeti in capcana unor escrocherii.

ANAF„Va facem cunoscut faptul ca, in data de 19.06.2013, Directia Generala a Finantelor Publice a municipiului Bucuresti a primit numeroase sesizari cu privire la instituirea unor popriri asupra disponibilitatilor banesti pe care anumite societati le au in conturile deschise la unitatile bancare”, a anuntat ANAF miercuri seara.

Potrivit documentului emis de Fisc, adresele neautentice de infiintare sunt caracterizate de cateva elemente comune:

  • sunt aferente dosarului de executare M4457811;
  • numarul documentului (adresa de infiintare a popririi) este 3449/10.06.2013;
  • beneficiarul sumelor rezultate prin poprire este Trezoreria Sector 1.

Ce trebuie sa stii despre poprirea creantelor fiscale

Poprirea este reglementata, in principal, de art. 452 – 461 Cod procedura civila. In ceea ce priveste poprirea creantelor fiscale, reglementarile se regasesc in Codul de Procedura Fiscala, art. 149-150.

Georgiana Singurel, Associate Partner in cadrul Reff si Asociatii, societatea de avocati afiliata Deloitte Romania, a definit, la o solicitare mai veche a noastra, poprirea ca „forma a executarii silite indirecte prin care se valorifica sumele de bani, titlurile de valoare sau alte bunuri mobile incorporale urmaribile datorate debitorului urmarit de catre o terta persoana, creditorul subrogandu-se in mod conditionat si provizoriu in drepturile acestuia din urma”.

De asemenea, avocatul a mai explicat si ca poprirea implica trei participanti:

  • creditorul urmaritor, denumit si creditorul popritor – este creditorul din raportul principal de creanta, respectiv acea persoana care fie cere sa se indisponibilizeze o suma de bani, un titlu de valoare sau alte bunuri mobile incorporale urmaribile in mana tertului poprit, fie cere executarea acestor valori in cadrul procedurii executionale. El poate fi orice persoana ce are legitimare procesuala activa, ceea ce rezulta implicit, in materie de poprire executorie, din existenta unui titlu executoriu, astfel cum acesta este stabilit prin lege.
  • debitorul urmarit in cadrul procedurii popririi, denumit si debitorul poprit – trebuie sa intruneasca in persoana sa atat calitatea de debitor al creditorului propritor, cat si calitatea de creditor al tertului poprit.
  • un tert, debitor al debitorului poprit, denumit tert poprit – este o persoana juridica sau fizica straina de raportul obligational initial, stabilit intre creditorul urmaritor si debitorul poprit, care este la randul sau debitor fata de debitorul poprit. Calitatea sa procesuala este determinata de existenta a unui raport obligational intre debitorul urmarit si tertul poprit. Cel mai des, acest raport isi va avea izvorul intr-un raport juridic de munca.

In cazul creantelor fiscale, poprirea se infiinteaza de catre organele fiscale care administreaza creante fiscale sau alte organe proprii ale institutiilor publice.

Foarte important de precizat este ca poprirea creantelor fiscale nu este supusa validarii, simplificandu-se si accelerandu-se astfel procesul de executare silita, contrar procedurii de drept civil, care trebuie sa urmeze o cale mai indelungata, precum si cai de atac mai elaborate.

Conform reglementarilor legale, poprirea se poate institui pentru toate creantele fiscale si categoriile de contribuabili prevazute de Codul Fiscal, in cazul in care un debitor nu isi plateste de bunavoie obligatiile fiscale datorate.

Din punct de vedere procedural, executarea silita incepe prin comunicarea somatiei, iar datornicul beneficiaza de 15 zile de la comunicarea somatiei sa acopere debitul restant. Daca nu isi achita datoriile in aceasta perioada, se continua cu executarea silita. Mai exact, se infiinteaza poprirea asupra veniturilor, printr-o adresa care va fi trimisa prin scrisoare recomandata, cu dovada de primire, tertului poprit, impreuna cu o copie certificata de pe titlul executoriu.

In acelasi timp, va fi instiintat si debitorul.

Normele de aplicare a Codului de procedura fiscala precizeaza ca adresa de infiintare a popririi trebuie sa contina obligatoriu:

  • denumirea si sediul organului de executare;
  • numarul si data emiterii;
  • denumirea si sediul sau numele, prenumele si domiciliul tertului poprit;
  • temeiul legal al executarii silite prin poprire;
  • datele de identificare a debitorului;
  • numarul si data titlului executoriu, precum si organul emitent;
  • natura creantei fiscale;
  • cuantumul creantei fiscale pentru care s-a infiintat poprirea, cand acesta este mai mic decat cel evidentiat in titlul executoriu, ca urmare a stingerii partiale a debitului;
  • contul in care urmeaza a se vira suma retinuta;
  • semnatura si stampila organului de executare.

Totusi, trebuie sa stiti ca, potrivit Ordinului MFP nr. 1107/2012, atat adresa de infiintare a popririi, cat si titlul executoriu sau somatia de plata emise de Fisc sunt documente valabile fara semnatura si stampila organului emitent.

Cum verifici autenticitatea popririi. Sfaturi practice

Bogdan Costea, expert contabil la Viboal-Findex, a explicat la solicitarea AvocatNet.ro ca existe motode diferite prin care se poate controla veridicitatea unei popriri, in functie de entitatea la care ne raportam: debitorul urmarit sau tertul poprit (fie el o banca sau o alta societate comerciala).

Potrivit specialistului contactat de noi, contribuabilul care face obiectul popririi poate verifica destul de usor daca inscrisul primit este autentic sau nu. La ce aspecte trebuie sa fie atent? Mai intai de toate ar trebui sa verifice daca are sau nu obligatii fiscale neplatite care au depasit scadenta.

”Orice contribuabil de buna credinta ar putea verifica evidenta contabila proprie, iar in masura in care constata datorii catre bugetele de stat cu vechime mai mare de 2-3 luni atunci ar putea confirma validitatea popririi”, precizeaza Bogdan Costea.

De asemenea, el trebuie sa isi verifice corespondenta, din moment ce, anterior popririi, ar fi trebuit sa primeasca de la Fisc si o somatie de plata si un titlu executoriu.

Bogdan Costea mai puncteaza ca informatii relevante pot fi obtinute si de la inspectorul de serviciu din cadrul administratiei finantelor publice de care apartine contribuabilul: ”Cu documentul primit contribuabilul se poate deplasa la autoritatea fiscala pentru a verifica daca intr-adevar documentul este autentic, daca are debite restante si daca s-a pus in miscare impotriva sa procedura de executare silita”.

Bineinteles, verificarea informatiilor referitoare la datoriile pe care un contribuabil le inregistreaza se mai poate face si din alte surse:

Dosarul fiscal de pe site-ul ANAF

Aplicatia ANAF care le permite contribuabililor sa isi acceseze online dosarul fiscal, inclusiv fisa sintetica, este disponibila utilizatorilor care poseda certificat digital calificat. Acestia trebuie sa se autentifice pe site-ul ANAF, apoi din meniul Spatiul privat al contribuabilului pot alege accesarea aplicatiei Dosar fiscal.

Conform unui ordin emis in luna martie a acestui an, aplicatia trebuie actualizata lunar de organele fiscale, ceea ce inseamna ca, cel putin in teorie, informatiile despre datoriile catre stat ale unui contribuabil ar trebui sa fie foarte exacte si actuale.

Lista datornicilor

Informatii despre contribuabilii care au datorii la stat se mai pot gasi si in lista datornicilor, care, conform legii, trebuie publicata de ANAF trimestrial, pana in ultima zi a primei luni din trimestrul urmator celui de raportare. In momentul de fata pe pagina de internet a Fiscului, la categoria Informatii publice, subcategoria Obligatii restante la bugetul de stat, gasim lista celor care inregistreaza debite la 31 martie 2013. Urmatoare actualizare, cea aferenta trimestrului II din acest an, ar trebui sa se faca pana cel tarziu in 31 iulie.

Fisa pe platitor

”Orice contribuabil poate solicita o fisa pe platitor de la administratia finantelor publice de care apartine, iar in masura in care are obligatii restante acestea vor fi semnalate in fisa pe platitor. In principiu fisa pe platitor ar trebui sa indice situatia fiscala la momentul emiterii, neexistand un decalaj foarte mare de timp”, a aratat expertul-contabil Bogdan Costea pentru AvocatNet.ro.

Certificatul de atestare fiscala

Si certificatul de atestare fiscala reprezinta o sursa de informare pentru a afla daca exista sau nu obligatii restante, insa, potrivit specialistului, obtinerea acestuia poate necesita mai mult timp.

Cum pot proceda tertii popriti pentru a depista documentele false

Nu numai o institutie bancara, ci si orice firma din Romania poate fi tert poprit, adica poate primi la un moment dat o adresa de infiintare a popririi din partea Fiscului pentru a indisponibiliza anumite sume de bani care i se cuvin unui partaner de afaceri care nu si-a achitat datoriile la stat. Cum poate sti firma respectiva daca documentul este unul autentic?

In timp ce contribuabilii care pot face obiectul unei popriri neautentice au la dispozitie o multime de metode prin care pot depista escrocheria, lucrurile sunt ceva mai complicate pentru tertii popriti. Mai mult decat atat, consecintele sunt si mai  grave pentru acestia, din moment ce, daca nu are certitudinea autenticitatii inscrisurilor primite, banca sau orice alt tert poprit poate executa o poprire in beneficiul unor creditori fictivi.

”Pentru a se proteja de astfel de situatii se pot verifica elementele de forma ale inscrisurilor primite (datele de identificare organ emitent, datele de identificare contribuabil, numarul si data emiterii documentului, natura si cuantumul debitelor, temeiul legal, numarul si data titlului executoriu, contul bancar etc.), iar in masura in care se constata inadvertente/lipsuri, atunci poate ar trebui realizata o cercetare mai amanuntita”, arata specialistul.

Acesta atrage atentia ca cel mai important element de forma este contul bancar, care ar trebui sa fie un cont de trezorerie.

”Nu in ultimul rand, explica Bogdan Costea, bancile sau tertii ar trebui sa informeze si contribuabilii cu privire la infiintarea popririi inainte de executarea acesteia (chiar daca legea nu prevede acest lucru). Tine de relatia contractuala sa aduci la cunostinta partenerilor astfel de situatii. In acest fel, contribuabilii vor avea posibilitatea de infirma autenticitatea popririi in masura in care constata falsul”.

Expertul Viboal-Findex mai precizeaza ca ”potrivit procedurii legale, contribuabilii ar trebui oricum sa fie informati la randul lor de catre ANAF, insa in cazul unei escrocherii este posibil ca poprirea fictiva sa fie comunicata doar bancilor sau tertilor cu speranta ca acestia vor proceda la executare fara o validare prealabila”.

De asemenea, acolo unde exista dubii cu privire la autenticitatea popririlor, s-ar putea solicita chiar si o confirmare si din partea ANAF, desi, intr-adevar, Codul de procedura fiscala prevede ca popririle nu se supun validarii. Roxana Neagu, avocatnet.ro

Cuvinte cheie: , , , , , , , , , , , , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie