UE impune teste de rezistenta la fiecare sase ani pentru centralele nucleare
Siguranta productiei de energie nucleara este vitala pentru toti europenii. Dispozitiile stricte de siguranta contribuie la garantarea faptului ca in Europa nu vor avea loc accidente de tipul celui de la Fukushima.
Acestea garanteaza, de asemenea, cel mai eficient raspuns in cazul in care o situatie de urgenta nucleara s-ar produce totusi. Prin propunerea de astazi, care modifica directiva privind siguranta nucleara din 2009, Comisia Europeana stabileste, in intreaga UE, obiective de siguranta pentru a reduce semnificativ riscurile si pentru a proteja cetatenii si mediul.
Prin introducerea unui sistem european de evaluari inter pares periodice, cresterea transparentei in ceea ce priveste aspecte legate de siguranta nucleara si consolidarea competentelor autoritatilor nationale de reglementare, directiva vizeaza o imbunatatire continua a sigurantei nucleare in UE.
Comisarul pentru energie, Gunther Oettinger, a declarat: „Este de competenta statelor membre sa decida daca doresc sa produca energie nucleara sau nu. La momentul actual, exista 132 de reactoare nucleare in functiune in Europa. Sarcina noastra, in cadrul Comisiei, este de a garanta ca siguranta reprezinta cea mai mare prioritate in fiecare dintre acestea.”
Noua directiva prevede:
Un obiectiv de siguranta: Statele membre se asigura ca, in cazul unui accident, emisiile radioactive in mediu sunt practic inexistente.
Teste de rezistenta la centralele nucleare ale UE la fiecare sase ani: Statele membre vor aproba de comun acord temele specifice si metodologia comuna a evaluarilor efectuate de echipe multinationale. Statele membre sunt responsabile, de asemenea, de punerea in aplicare a recomandarilor. In cazul unor intarzieri sau in cazul in care recomandarile nu sunt aplicate, Comisia Europeana poate organiza o misiune de verificare in statul membru.
Evaluari nationale: Fiecare centrala nucleara face obiectul unei evaluari periodice a sigurantei cel putin o data la 10 ani si al unei evaluari specifice, in cazul unei posibile prelungirii a duratei sale de viata
Centrale nucleare noi: Toate centralele nucleare noi sunt concepute intr-un mod care sa garanteze ca, in cazul in care zona activa a reactorului este avariata, acest lucru nu va avea consecinte in afara centralei;
Masuri de pregatire si interventie la fata locului pentru situatii de urgenta: Fiecare centrala nucleara trebuie sa aiba un centru de asistenta pentru situatii de criza care este protejat impotriva radioactivitatii si a cutremurelor sau inundatiilor si sa puna in aplicare orientari stricte privind gestionarea accidentelor.
In ceea ce priveste transparenta, autoritatile nationale de reglementare si operatorii centralei vor trebui sa dezvolte o strategie care va defini modul in care publicul este informat in cazul unui accident, dar si in perioade de functionare normala a instalatiei. Aceasta strategie va trebui sa fie publicata. In plus, cetatenii vor avea posibilitatea de a participa la procesul decizional, atunci cand se acorda licenta unei noi centrale nucleare.
In cele din urma, directiva garanteaza ca autoritatile nationale de reglementare sunt independente in ceea ce priveste luarea deciziilor si ca interesele politice, economice sau societale nu pot prevala asupra obiectivelor de siguranta. Autoritatilor nationale de reglementare trebuie sa li se aloce fonduri suficiente si personal specializat pentru a permite functionarea efectiva a acestora.
Context
In urma accidentului nuclear de la Fukushima din martie 2011, sefii de stat si de guvern din UE au solicitat Comisiei, impreuna cu Grupul european de reglementare pentru siguranta nucleara (ENSREG), sa efectueze teste de rezistenta si sa revizuiasca legislatia UE in domeniul sigurantei nucleare.
In plus fata de invatamintele trase in urma accidentului de la Fukushima si a testelor de rezistenta, propunerea se bazeaza pe diferite surse de expertiza, in special ENSREG, grupul de experti stiintifici instituit in temeiul articolului 31 din Tratatul Euratom, Agentia Internationala pentru Energie Atomica (AIEA), Asociatia Autoritatilor de Reglementare in Domeniul Nuclear din Europa de Vest (WENRA), rapoarte din partea unor tari din afara UE, cum ar fi Japonia sau SUA etc. Aceasta ia, de asemenea, in considerare punctele de vedere exprimate de partile interesate, inclusiv autoritatile nationale de reglementare, industria si societatea civila.Georgiana Matache, infolegal.ro
Niciun comentariu
Adaugă părerea ta!