Sistemul eCall care apeleaza automat 112 in caz de accident, va fi obligatoriu in autovehicule incepand cu 2015

 

Pentru a ajuta la atenuarea consecintelor accidentelor rutiere grave din UE, Comisia Europeana a adoptat astazi doua propuneri pentru a asigura ca, pana in octombrie 2015, autovehiculele sa apeleze automat serviciile de urgenta in cazul unui accident grav.

sistem ecallSistemul eCall apeleaza automat 112 – numarul european unic de urgenta – in cazul unui accident grav. El transmite serviciilor de urgenta locul in care se afla vehiculul, chiar in cazul in care conducatorul auto este inconstient sau in imposibilitatea de a efectua un apel telefonic. Se estimeaza ca sistemul ar putea contribui la salvarea a pana la 2 500 de vieti pe an.

Acest proiect de act legislativ va prevedea obligatia ca incepand cu octombrie 2015 toate modelele noi de vehicule de pasageri si de vehicule usoare sa fie echipate cu sistemul eCall 112 si sa fie creata infrastructura necesara pentru preluarea si gestionarea adecvata a apelurilor sistemului eCall in centre de preluare a apelurilor de urgenta – asigurand compatibilitatea, interoperabilitatea si continuitatea serviciului eCall la nivelul UE.

Siim Kallas, vicepresedinte al Comisiei Europene si comisarul responsabil de sectorul transporturilor, a declarat: „Propunerile de astazi reprezinta un progres semnificativ catre o mai mare siguranta rutiera in UE. Anul trecut, 28 000 de persoane si-au pierdut viata si 1,5 milioane de persoane au fost accidentate pe drumurile UE. Atunci cand are loc un accident, fiecare minut conteaza pentru a oferi ajutor victimelor.

Tehnologia eCall are un mare potential de a salva vieti, prin reducerea in mod dramatic a timpului pana la interventia serviciilor de urgenta, iar acest efect se obtine in intreaga UE.”

Vicepresedintele Comisiei Europene, Antonio Tajani, comisarul pentru industrie si antreprenoriat, a declarat: „Instituirea unui sistem eCall interoperabil la nivelul UE este un progres important in domeniul sigurantei rutiere. Cetatenii UE se pot simti mai in siguranta cu acest sistem, care economiseste timp si salveaza vieti si care va contribui la reducerea numarului de morti si de raniti pe drumurile noastre. De asemenea, el reprezinta un important pas inainte catre vehicule mai inteligente si catre cresterea competitivitatii noastre.”

Vicepresedintele Comisiei Europene, Neelie Kroes, responsabila cu Agenda digitala, a declarat: „Sistemul eCall la nivelul UE reprezinta un mare pas inainte pentru siguranta rutiera. Atunci cand avem nevoie de asistenta de urgenta este mult mai bine sa fim conectati decat sa fim singuri, aceasta este valoarea TIC.”

Beneficii ale sistemului eCall

Datele primite prin sistemul eCall vor permite serviciilor de urgenta sa ofere mai rapid asistenta soferilor si calatorilor, contribuind astfel la salvarea de vieti si la tratarea rapida a ranitilor. Estimarile sugereaza ca sistemul eCall ar putea scurta timpul de raspuns in caz de urgenta cu 40 % in zonele urbane si cu 50 % in zonele rurale, salvandu-se astfel 2 500 de vieti pe an.

Pe langa beneficiile in materie de siguranta rutiera, sistemul eCall va avea un impact semnificativ si asupra reducerii congestionarii rutiere cauzate de accidente si asupra reducerii accidentelor secundare cauzate de neizolarea locurilor in care s-au petrecut accidente.

Industria are de castigat si datorita numarului mare de societati comerciale care sunt implicate in furnizarea de tehnologii, de componente si de servicii utilizate in diferitele segmente ale sistemului eCall, incluzand sistemele instalate in vehicule, transmiterea de date prin conexiune fara fir si sistemele de puncte de raspuns in materie de siguranta rutiera. In plus, se preconizeaza ca echipamentele instalate in vehicule introduse in cadrul sistemului eCall sa fie utilizate pentru servicii suplimentare cu valoare adaugata (cum ar fi depistarea autovehiculelor furate).

Cum functioneaza sistemul eCall

Sistemul eCall se declanseaza automat de indata ce senzorii instalati in vehicul detecteaza un accident grav. Odata declansat, sistemul apeleaza numarul european de urgenta 112, stabileste o legatura telefonica cu centrul corespunzator de preluare a apelurilor de urgenta si transmite serviciilor de salvare detalii despre accident, inclusiv ora la care a avut loc, pozitia exacta a vehiculului accidentat si directia deplasarii (informatie esentiala in cazul in care accidentul s-a produs pe o autostrada sau intr-un tunel). Un apel eCall poate fi declansat si manual, prin simpla apasare a unui buton din interiorul autovehiculului, de exemplu de catre un martor la un accident grav.

Propuneri de acte legislative privind crearea unui sistem eCall obligatoriu

Comisia propune doua acte legislative pentru a ajuta la infiintarea si punerea in aplicare a sistemului:

  • Un regulament privind cerintele de omologare de tip pentru implementarea sistemului eCall (si de modificare a Directivei 2007/46/CE) – dotarea vehiculului astfel incat sa poata utiliza sistemul eCall;
  • O decizie privind implementarea sistemului eCall interoperabil la nivelul UE – realizarea infrastructurii publice necesare functionarii sistemului eCall.

Aceste propuneri completeaza actiunea Comisiei desfasurata in trei faze legislative pentru a introduce obligativitatea sistemului eCall in intreaga UE (a se vedea IP/11/1010 si Regulamentul delegat nr. 305/2013). Comisia a facut apel in trecut la implementarea voluntara a sistemului eCall in intreaga Europa pana in 2009 (IP/09/1245), dar aceasta s­a desfasurat lent.

Etapele urmatoare

Dupa ce propunerile de astazi vor fi aprobate de Consiliu si Parlament, Comisia va actiona astfel incat pana in 2015 sa fie disponibil in intreaga UE (precum si in Islanda, Norvegia si Elvetia) un serviciu eCall complet functional.Georgiana Matache, infolegal.ro

Cuvinte cheie: , , , , , , , , , , , , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie