Modificarile procedurii de examinare pentru obtinerea permisului de conducere – Ordinul MAI nr. 82/2013
In Monitorul Oficial nr. 340 din 11 iunie 2013 a fost publicat Ordinul nr. 82/2013 al ministrului Afacerilor Interne pentru modificarea si completarea Ordinului ministrului administratiei si internelor nr. 268/2010 privind procedura de examinare pentru obtinerea permisului de conducere.
In cadrul actului normative se arata:
Ordinul ministrului administratiei si internelor nr. 268/2010 privind procedura de examinare pentru obtinerea permisului de conducere, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 843 din 16 decembrie 2010, cu modificarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
Examinarea se efectueaza:
- de catre serviciile publice comunitare pe a caror raza de competenta teritoriala candidatii cetateni romani sau straini isi au domiciliul sau resedinta;
- de catre serviciile publice comunitare pe a caror raza de competenta teritoriala candidatii cetateni ai statelor membre ale Uniunii Europene, Spatiului Economic European sau ai Confederatiei Elvetiene cu drept de rezidenta in Romania pe o perioada mai mare de 3 luni isi au rezidenta.
Dovada incadrarii in una dintre situatiile prevazute la alin. (1) lit. a) sau b) se face cu documente aflate in termen de valabilitate, dupa cum urmeaza:
- pentru cetatenii romani, cu actul de identitate;
- pentru cetatenii statelor membre ale Uniunii Europene, Spatiului Economic European si pentru cetatenii Confederatiei Elvetiene, cu documentul care atesta dreptul de rezidenta in Romania pe o perioada mai mare de 3 luni;
- pentru straini, cu documentul care atesta dreptul de sedere temporara sau dreptul de sedere pe termen lung.
Examinarea, atat la proba teoretica, cat si la proba practica, se efectueaza la acelasi serviciu public comunitar.
Proba practica se sustine numai cu examinatori atestati de catre Directia Regim Permise de Conducere si inmatriculare a Vehiculelor, denumita in continuare D.R.P.C.I.V.
Examinarea se desfasoara prin sustinerea, succesiv, a probei teoretice si a probei practice, in zile diferite.
Probele teoretice pentru mai multe categorii pot fi sustinute in aceeasi zi, exceptand situatia in care obtinerea unei categorii este conditionata de detinerea prealabila a unei alte categorii.
Proba practica se sustine:
- numai in poligon, pentru autovehiculele din categoria AM;
- in poligon si pe traseu, pentru autovehiculele din categoriile A1, A2 si A;
- numai pe traseu, pentru autovehiculele din categoriile B1, B, BE, C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D, DE, Tr, Tb si Tv.
In cazul prevazut la alin. (3) lit. b), examinarea se desfasoara prin sustinerea probei practice in poligon, urmata de sustinerea acesteia pe traseu, in aceeasi zi.
In cazul in care se solicita examinarea pentru mai multe categorii, probele practice se sustin in zile diferite, alocate pentru fiecare categorie de permis de conducere solicitata.
Modul de organizare a activitatilor necesare desfasurarii probei practice se stabileste de catre prefect, dupa consultarea D.R.P.C.I.V.
Proba teoretica se sustine in limba romana.
In cazul strainilor si al cetatenilor statelor membre ale Uniunii Europene sau ale Spatiului Economic European, proba teoretica se poate sustine, la cerere, in limbile engleza, franceza sau germana.
La data verificarii dosarului de examinare, respectiv la data sustinerii probelor de examen, candidatii trebuie sa indeplineasca, potrivit legii, conditiile de varsta, sa fie apti din punct de vedere medical, sa faca dovada domiciliului, resedintei sau, dupa caz, rezidentei in Romania, sa faca dovada pregatirii teoretice si practice prin cursuri organizate in scoli de conducatori auto si sa nu se afle in una dintre situatiile prevazute la art. 24 alin. (6) din ordonanta de urgenta.
Dosarul de examinare trebuie sa contina urmatoarele documente:
- cererea-tip, semnata de candidat, prevazuta in anexa nr. 1;
- fisa de scolarizare, al carei model este prevazut in anexa nr. 2, emisa de scoala de conducatori auto in cadrul careia candidatul a absolvit cursurile de pregatire teoretica si practica, in care se consemneaza si avizul medical «apt pentru conducerea autovehiculelor din grupa……….», corespunzator categoriei pentru care se solicita examinarea; documentul eliberat de unitatea de asistenta medicala autorizata, care atesta grupa de autovehicule pe care solicitantul este apt sa le conduca, se pastreaza la scoala de conducatori auto care a pregatit candidatul;
- certificatul de cazier judiciar in termenul de valabilitate;
- copia actului de identitate valabil;
- dovada de plata a taxelor si tarifelor aferente obtinerii permisului de conducere.
Candidatul al carui permis de conducere a fost anulat ca urmare a ramanerii definitive a unei hotarari judecatoresti de condamnare pentru una dintre faptele prevazute la art. 114 alin. (1) si art. 115 alin. (1) din ordonanta de urgenta prezinta documentele prevazute la alin. (2) lit. a), c)–e) si trebuie sa faca dovada ca este apt din punct de vedere medical pentru conducerea autovehiculelor din grupa din care face parte categoria solicitata, printr-un document eliberat de o unitate de asistenta medicala autorizata, precum si faptul ca este apt din punct de vedere psihologic pentru a conduce autovehicule pe drumurile publice, printr-un document eliberat de un laborator de specialitate autorizat.
De la data de 19 ianuarie 2014, taxele si tarifele aferente obtinerii permisului de conducere se pot incasa si la ghiseele serviciilor publice comunitare competente sa efectueze examinarea candidatilor, in conditiile stabilite prin ordin al prefectului.
Candidatii cu varsta cuprinsa intre 16 si 18 ani, care solicita examinarea pentru obtinerea permisului de conducere pentru categoriile de vehicule AM, A1 si B1, trebuie sa prezinte, pe langa documentele prevazute la alin. (2), declaratia autentificata de notarul public, prin care este exprimat acordul parintilor sau, dupa caz, al parintelui caruia minorul i-a fost incredintat prin hotarare judecatoreasca, al tutorelui, curatorului sau persoanei in ingrijirea ori supravegherea careia acesta se afla, pentru participarea la examinare.
In cazul in care se solicita obtinerea mai multor categorii, fiecare dosar intocmit pentru categoria solicitata suplimentar trebuie sa contina cate o fotocopie a certificatului de cazier judiciar.
In cazul strainilor si al cetatenilor statelor membre ale Uniunii Europene sau ale Spatiului Economic European, certificatul de cazier judiciar este cel eliberat de Inspectoratul General al Politiei Romane, potrivit legii.
Examinarea se efectueaza dupa indeplinirea formalitatilor necesare, la sediul serviciului public comunitar competent, constand in: verificarea dosarului de examen, preluarea imaginii faciale si inregistrarea in aplicatia informatica de examinare.
Candidatii sustin proba teoretica in aceeasi zi in care sunt inregistrati in aplicatia informatica de examinare. In caz contrar, inregistrarea isi pierde valabilitatea.
Solicitarea si datele necesare inregistrarii in aplicatia informatica de examinare se pot transmite si de catre scolile de conducatori auto in care acestia au urmat cursurile de pregatire teoretica si practica, prin utilizarea unei aplicatii informatice puse la dispozitie gratuit de catre D.R.P.C.I.V., in baza unui protocol.
In situatia prevazuta la alin. (3), candidatii aflati la prima examinare se prezinta in vederea indeplinirii formalitatilor prevazute la alin. (1) si sustinerii probei teoretice, in cel mult 3 zile lucratoare de la data transmiterii solicitarii de catre scoala de conducatori auto. In caz contrar, solicitarea isi pierde valabilitatea, urmand a se proceda potrivit alin. (1) si (2).
Candidatii declarati «admis» la proba teoretica se programeaza pentru sustinerea probei practice, in limita locurilor disponibile si in ordinea solicitarii.
Seful serviciului public comunitar stabileste zilnic examinatorii care desfasoara activitati de examinare. Repartizarea examinatorilor, cate unul pentru fiecare programator, se face de catre sistemul informatic, in mod aleatoriu.
Programatoarele si anexele la testul de examen se listeaza zilnic, la inceputul programului de lucru, cu exceptia situatiilor de forta majora sau caz fortuit, pe care seful serviciului public comunitar le consemneaza intr-un registru special constituit. Anexa la testul de examen are continutul prevazut in anexa nr. 3 si se listeaza in doua exemplare. La sustinerea probei practice, ambele exemplare ale anexei se completeaza de catre examinator si se semneaza de catre persoanele prevazute in formular, iar unul dintre exemplare se inmaneaza candidatului.
Statistica pentru anul precedent privind promovabilitatea la primul examen pentru fiecare scoala de conducatori auto si pentru fiecare instructor auto de pregatire practica se publica anual, pana la 31 martie, pe pagina de internet a D.R.P.C.I.V.
In sensul alin. (8), promovabilitatea la primul examen reprezinta raportul procentual, rezultat pe un anumit interval de timp, dintre numarul de candidati proveniti de la o scoala de conducatori auto care au fost declarati «admis», atat la proba teoretica, cat si la proba practica, la prima prezentare, si numarul total de candidati proveniti de la aceeasi scoala care s-au prezentat pentru prima data la examinare. In numarul total nu intra candidatii declarati «admis» la proba teoretica care nu au sustinut proba practica in intervalul de referinta, acestia urmand sa fie cuprinsi in calculul pentru urmatorul interval de referinta. Modalitatea de calcul al promovabilitatii la primul examen se aplica si pentru candidatii care au efectuat pregatirea practica cu un anumit instructor auto.
Examinarea candidatilor la proba teoretica se desfasoara in sali adecvate acestei activitati, stabilite prin dispozitie a sefului serviciului public comunitar, cu aprobarea prefectului si avizul D.R.P.C.I.V. Avizul se acorda cu privire la echipamentele si comunicatiile asigurate de catre D.R.P.C.I.V. Accesul candidatilor in salile de examinare este gratuit.“
Proba teoretica cuprinde un numar diferentiat de intrebari particularizate pentru fiecare categorie, criteriile de promovabilitate fiind urmatoarele:
- pentru categoriile AM, A1, A2 si A, testul cuprinde 20 intrebari, timpul de solutionare fiind de 20 minute. Se declara «admis» candidatul care raspunde corect la cel putin 17 intrebari;
- pentru categoriile BE, C1E, CE, D1E si DE, testul cuprinde 11 intrebari, timpul de solutionare fiind de 15 minute. Se declara «admis» candidatul care raspunde corect la cel putin 9 intrebari.
Candidatii cu dizabilitati fizice sustin examenul cu autovehicule dotate potrivit alin. (2), adaptate infirmitatii lor.
In timpul examenului, autovehiculele destinate transportului de marfuri si remorcile tractate vor fi incarcate, pentru a asigura respectarea conditiilor privind masa totala minima reala prevazute in anexa nr. 4.
Mijloacele logistice necesare examinarii la proba practica sunt puse la dispozitie de scoala de conducatori auto unde au fost efectuate cursurile de pregatire a candidatului, cu exceptia situatiei prevazute la alin. (4), cand acestea pot fi puse la dispozitie de catre candidat.
Proba practica de conducere in poligon a autovehiculelor din categoriile A1, A2 si A se sustine in poligoane avand dimensiunile si dotarile conform schitei prevazute in anexa nr. 5.
Proba practica de conducere a motocicletei in poligon este promovata de candidatii care parcurg traseul in cel mult 3 minute si 30 secunde si nu au cumulat mai mult de 15 puncte de penalizare.
Sustinerea probei practice in poligon si traseu pentru categoriile A1, A2 si A se face numai pe motociclete fara atas, cu exceptia candidatilor cu dizabilitati fizice, care sustin cu autovehiculele prevazute la art. 13 alin. (4).
La sustinerea probei practice in traseu pentru categoriile A1, A2 si A, candidatul va conduce insotit, pe acelasi autovehicul, de un instructor din cadrul scolii de conducatori auto. Examinatorul supravegheaza candidatul dintr-un autovehicul apartinand scolii de conducatori auto si condus de un angajat din cadrul acesteia, iar comunicarea dintre examinator si candidat se realizeaza prin intermediul mijloacelor tehnice de radiocomunicatii.
Proba practica pentru categoria AM consta numai in verificarea aptitudinilor in poligoane special amenajate avand dimensiunile si dotarile conform schitei prevazute in anexa nr. 5, cu executarea manevrelor prevazute in anexa nr. 6, sfarsitul probei consemnandu-se la momentul ajungerii in punctul «Sosire».
Proba practica de conducere a mopedului in poligon este promovata de candidatii care parcurg traseul in cel mult doua minute si nu au cumulat mai mult de 15 puncte de penalizare.
Candidatul care sustine proba practica pentru categoria AM trebuie sa fie echipat cu casca de protectie.
Examinarea la proba practica se sustine cu autovehicule cu transmisie manuala sau cu autovehicule cu transmisie automata.
In cazul in care proba practica se sustine cu autovehicule cu transmisie automata, pe permisul de conducere obtinut se efectueaza mentiunea corespunzatoare, cu exceptia situatiilor in care solicitantul detine deja un permis obtinut pentru un autovehicul cu transmisie manuala pentru cel putin una dintre categoriile B, BE, C, CE, C1, C1E, D, DE, D1 sau D1E, precum si a mopedelor, cand nu se efectueaza aceasta mentiune.
Posesorii permiselor de conducere in care se gasesc mentiuni privind dreptul de a conduce autovehicule cu transmisie automata, care solicita obtinerea dreptului de a conduce autovehicule cu transmisie manuala din aceeasi categorie, trebuie sa sustina o noua proba practica, sub conditia prezentarii documentului al carui model este prevazut in anexa nr. 9, care atesta efectuarea, intr-o scoala de conducatori auto, a unui numar de cel putin 6 ore de conducere practica a unui autovehicul cu transmisie manuala.
Prin autovehicul cu transmisie manuala se intelege un autovehicul dotat cu pedala de ambreiaj sau, in cazul autovehiculelor din categoriile AM, A1, A2 si A, cu maneta de ambreiaj, care trebuie actionata de catre conducator la pornirea sau oprirea autovehiculului si la schimbarea vitezelor.
Prin autovehicul cu transmisie automata se intelege autovehiculul care nu indeplineste conditiile prevazute la alin. (4).
In timpul probei practice in traseu, examinatorul urmareste modul de comportare a candidatilor, in functie de categoria autovehiculului, dupa cum urmeaza:
A. Aptitudini si mod de comportare supuse testarii, specifice pentru categoriile A1, A2 si A:
1. sa paraseasca un loc de stationare, sa plece din nou dupa o oprire in trafic, sa iasa de pe un drum lateral;
2. sa foloseasca drumuri drepte, sa intalneasca autovehicule, inclusiv in pasaje inguste;
3. sa abordeze curbe;
4. sa patrunda si sa traverseze intersectii si jonctiuni;
5. sa schimbe directia: sa vireze la dreapta sau la stanga, sa schimbe banda de circulatie;
6. sa intre/sa iasa de pe o autostrada sau un drum similar, daca este cazul; sa treaca de pe banda de accelerare/iesire pe banda de decelerare;
7. sa depaseasca alte autovehicule, obstacole, autovehicule stationate; sa fie depasiti de alte autovehicule, daca este cazul;
8. sa respecte regulile instituite in zona amenajarilor rutiere speciale, daca este cazul: intersectii cu sens giratoriu, treceri la nivel, statii de autobuz-tramvai, treceri de pietoni, urcarea rampelor, coborarea pantelor, precum si circulatia in tunele;
9. sa circule astfel incat sa asigure siguranta deplasarii si reducerea consumului de combustibil si a emisiilor poluante prin manevre de accelerare/decelerare, precum si prin selectarea vitezelor, dupa caz;
10. sa fie precauti si sa ia masurile de siguranta inainte de coborarea de pe autovehicule.
B. Aptitudini si mod de comportare supuse testarii, specifice pentru categoriile B1, B si BE:
a) pregatirea si controlul autovehiculului din punctul de vedere al sigurantei circulatiei; candidatii trebuie sa faca dovada capacitatii de a se pregati sa conduca in siguranta, prin respectarea urmatoarelor cerinte:
1. sa controleze vizual starea anvelopelor, blocurilor de lumini/semnalizare fata/spate, catadioptrilor, precum si existenta trusei medicale, triunghiurilor reflectorizante si stingatorului de incendiu;
2. sa controleze elementele legate de securitatea incarcarii autovehiculului: caroseria, obloanele de incarcare, modul de incarcare, stivuirea incarcaturii, numai pentru categoria BE;
3. sa controleze dispozitivul de cuplare si conexiunile instalatiei de franare si ale instalatiei electrice intre autovehicul si remorca, numai pentru categoria BE;
4. sa verifice, prin intermediul aparaturii de bord sau al comenzilor autovehiculului, functionalitatea directiei, franei, instalatiei de ungere/racire, spalatorului de parbriz, luminilor, semnalizarii si avertizorului sonor;
5. sa regleze scaunul si tetierele, daca este nevoie, pentru a obtine o pozitie corecta;
6. sa regleze oglinzile retrovizoare si centurile de siguranta, daca este cazul;
7. sa se asigure ca usile sunt inchise si sa elibereze frana de ajutor;
b) manevre speciale care trebuie testate in legatura cu siguranta circulatiei, pentru categoria B1 si B; se asigura testarea modului de executare a cel putin doua manevre, dintre care o manevra de mers inapoi, dintre urmatoarele:
1. sa efectueze o manevra de mers inapoi mentinand o traiectorie rectilinie sau sa efectueze o manevra de mers inapoi cu un viraj la dreapta ori la stanga (in locuri amenajate sau unde exista posibilitatea);
2. sa faca o manevra de intoarcere;
3. sa parcheze autovehiculul si sa se repuna in miscare dintr-un loc de stationare paralel, oblic sau perpendicular, mergand pe directia inainte ori inapoi, pe teren neted, in panta sau in rampa;
4. sa franeze pentru a opri cu precizie; executarea unei opriri de urgenta este facultativa;
c) manevre speciale care trebuie testate din punctul de vedere al sigurantei circulatiei, pentru categoria BE:
1. sa efectueze cuplarea si decuplarea remorcii sau semiremorcii la/de la autovehiculul tragator; manevra trebuie sa inceapa cu autovehiculul si remorca sau semiremorca in stationare, aflate unul langa celalalt in spatii amenajate;
2. sa mearga pe directia inapoi, descriind astfel o curba prestabilita;
3. sa parcheze in siguranta pentru incarcare/descarcare;
d) comportamentul in trafic; candidatii trebuie sa efectueze in mod obligatoriu toate manevrele in situatii normale de trafic, in conditii de siguranta completa si cu precautiile necesare, astfel:
1. sa paraseasca un loc de stationare, sa plece din nou dupa o oprire in trafic, sa iasa de pe un drum lateral;
2. sa foloseasca drumuri drepte, sa intalneasca autovehicule, inclusiv in pasaje inguste;
3. sa abordeze curbe;
4. sa circule pe drumuri in rampa/panta;
5. sa patrunda si sa traverseze intersectii si jonctiuni;
6. sa schimbe directia: sa vireze la dreapta sau la stanga, sa schimbe banda de circulatie;
7. sa intre/sa iasa de pe o autostrada sau un drum similar, daca este cazul; sa treaca de pe banda de accelerare/iesire pe banda de decelerare;
8. sa depaseasca alte autovehicule, obstacole, autovehicule stationate; sa fie depasiti de alte autovehicule, daca este cazul;
9. sa respecte regulile instituite in zona amenajarilor rutiere speciale, daca este cazul: intersectii cu sens giratoriu, treceri la nivel, statii de autobuz-tramvai, treceri de pietoni, urcarea rampelor, coborarea pantelor, precum si circulatia in tunele;
10. sa circule astfel incat sa asigure siguranta deplasarii si reducerea consumului de combustibil si a emisiilor poluante prin manevre de accelerare/decelerare, precum si prin selectarea manuala a vitezelor, dupa caz;
11. sa fie precauti si sa ia masurile de siguranta inainte de coborarea din autovehicule;
12. sa fie precauti si sa adopte masurile de siguranta la intalnirea in trafic a conducatorilor de biciclete, mopede si motociclete.
C. Aptitudini si mod de comportare supuse testarii, specifice pentru categoriile C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D, DE, Tr, Tb si Tv:
a) pregatirea si controlul tehnic al autovehiculului din punctul de vedere al sigurantei traficului; candidatii trebuie sa faca dovada capacitatii de a se pregati pentru conducerea in siguranta, prin respectarea urmatoarelor cerinte:
1. sa verifice vizual, in ordine aleatorie, starea anvelopelor, fixarea rotilor, starea elementelor suspensiei, a rezervoarelor de aer, a parbrizului, ferestrelor, a blocurilor de lumini/semnalizare fata/spate, a catadioptrilor, precum si existenta trusei medicale, triunghiurilor reflectorizante si a stingatorului de incendiu;
2. sa controleze elementele de securitate legate de incarcarea autovehiculului: caroseria remorcii, obloanele de incarcare, mecanismul de incarcare, daca este cazul, sistemul de inchidere a cabinei, modul de incarcare, fixarea incarcaturii, numai pentru categoriile C1, C1E, C, CE si Tr;
3. sa controleze mecanismul de cuplare si conexiunile instalatiei de franare si instalatiei electrice, numai pentru categoriile C1E, CE, D1E, DE, Tr si Tv;
4. sa verifice, prin intermediul aparaturii de bord sau al comenzilor autovehiculului, functionalitatea mecanismului de directie, a instalatiei de franare, a instalatiei de ungere/racire, a luminilor, semnalizarii si a avertizorului sonor;
5. sa cunoasca si sa urmareasca aparatura de inregistrare a activitatii conducatorului auto, cu exceptia categoriilor C1 si C1E;
6. sa regleze scaunul si tetierele pentru a obtine o pozitie corecta, dupa caz;
7. sa regleze oglinzile retrovizoare, sa cupleze, dupa caz, centura de siguranta si sa elibereze frana de ajutor;
8. sa fie capabili sa ia masurile speciale pentru securitatea autovehiculului, sa controleze caroseria remorcii, usile de serviciu, iesirile de urgenta, instrumentarul de acordare a primului ajutor, stingatoarele si alte echipamente de siguranta, numai pentru categoriile D1, D1E, D, DE, Tb, Tv si Tr;
9. sa citeasca o harta rutiera, facultativ;
b) manevre speciale care trebuie testate pentru siguranta circulatiei:
1. sa efectueze cuplarea si decuplarea remorcii sau semiremorcii la/de la autovehiculul tragator, numai pentru categoriile C1E, CE, D1E, DE, Tr si Tv; manevra trebuie sa inceapa cu autovehiculul si remorca in stationare unul langa altul, in locuri amenajate sau unde exista posibilitatea si unde nu se incalca o regula de circulatie;
2. sa mearga pe directia inapoi, astfel incat sa realizeze descrierea unei curbe prestabilite;
3. sa parcheze in mod sigur pentru a incarca/descarca pe o rampa/pe un chei de descarcare sau pe o instalatie asemanatoare, numai pentru categoriile C1, C1E, C, CE si Tr;
4. sa parcheze pentru a lasa sa urce sau sa coboare in siguranta calatorii unui autobuz, numai pentru categoriile D1, D1E, D, DE, Tb si Tv;
c) comportamentul in trafic; candidatii trebuie sa efectueze in mod obligatoriu toate manevrele in situatii normale de trafic, in conditii de deplina siguranta si luand toate precautiile necesare, astfel:
1. sa paraseasca un loc de stationare, sa plece din nou dupa o oprire in trafic, sa iasa de pe un drum fara prioritate;
2. sa foloseasca drumuri drepte, sa se intersecteze cu alte autovehicule, inclusiv in pasaje inguste;
3. sa abordeze curbe;
4. sa circule pe drumuri in rampa/panta;
5. sa patrunda si sa traverseze intersectii si jonctiuni;
6. sa schimbe directia: sa vireze la dreapta si la stanga, sa schimbe banda de circulatie;
7. sa intre/sa iasa de pe autostrada sau de pe drumuri similare, daca este cazul; intrare de pe banda de accelerare si iesire pe banda de decelerare;
8. sa depaseasca alte autovehicule, obstacole, autovehicule stationate; sa fie depasiti de alte autovehicule, daca este cazul;
9. sa respecte regulile instituite in zona amenajarilor rutiere speciale, daca este cazul: intersectii cu sens giratoriu, treceri la nivel, statii de autobuz/tramvai, treceri de pietoni, urcarea rampelor, coborarea pantelor, precum si circulatia in tunele;
10. sa circule astfel incat sa asigure siguranta deplasarii si reducerea consumului de combustibil si a emisiilor poluante prin manevre de accelerare/decelerare, precum si prin selectarea manuala a vitezelor, dupa caz;
11. sa fie precauti si sa ia masurile de siguranta inainte de coborarea din autovehicule;
12. sa fie precauti si sa adopte masurile de siguranta la intalnirea in trafic a conducatorilor de biciclete, mopede si motociclete.Georgiana Matache, infolegal.ro
Niciun comentariu
Adaugă părerea ta!