Transformare Rasdaq in ATS – propunerea deputatului Andreea Paul
Parlamentul are la dispozitie, acum, doua proiecte privind clarificarea statutului pietei Rasdaq, dupa ce, ani de zile, aceasta tema nu a putut fi descâlcita de nimeni, iar autoritatea de reglementare s-a ferit sa dea verdicte clare daca segmentul este sau nu piata reglementata.
Deputatul PDL Andreea Paul va initia propriul proiect pentru rezolvarea problemei Rasdaq, la Senat, fiind deja în dezbatere o initiativa pentru desfiintarea segmentului, depusa, pe 19 martie, de un grup de 28 de senatori, în frunte cu PSD-istul Marius Bota.
În acelasi timp, Ministerul Finantelor institutia la care a apelat fostul supraveghetor ca sa o scape de Rasdaq, a retrimis proiectul la Autoritatea de Supraveghere Financiara, succesorul CNVM.
Potrivit unor surse, proiectul de la Senat este acelasi cu cel scris de CNVM si trimis la Finante, în luna februarie.
Prin actul normativ, Andreea Paul îsi propune clarificarea Statutului Pietei Rasdaq si a pietei valorilor mobiliare necotate administrate de catre Bursa de Valori Bucuresti în sensul alinierii acestora la cerintele directivei europene MiFID si ale Legii nr. 297/2004 privind piata de capital.
„Solutia propusa de reglementare a statutului juridic al acestei piete este de calificare a Pietei Rasdaq ca Rasdaq-ATS (incluzând si piata valorilor mobiliare necotate) administrata de BVB cu mentionarea expresa în lege a faptului ca îi sunt aplicabile anumite prevederi care asigura protectia actionarilor, este de natura a asigura continuitatea regulilor actuale aplicabile Pietei Rasdaq si pietei valorilor mobiliare necotate care vizeaza în principal protectia actionarilor”, precizeaza Andreea Paul.
Deputatul considera ca propunerea sa vine în solutionarea vidului legislativ dat de dispozitiile art. 281 din Legea nr. 297/2004 privind piata de capital care, desi stabileau un termen de aliniere a entitatilor autorizate de catre CNVM la noile cerinte de organizare, nu prevedeau si consecinta sau solutiile în cazul în care respectivele noi autorizatii de functionare nu erau obtinute în termenul legal de 18 luni, asa cum este si cazul Pietei Rasdaq autorizata conform Deciziei de autorizare nr. 1092/27.08.1996 emisa de catre CNVM.
* Diferentele fata de proiectul senatorilor
Andreea Paul ne-a transmis ca proiectul sau este diferit fata de cel înregistrat la Senat: „Fata de propunerea de act normativ înregistrata sub nr. B140/2013 la Senatul Româ-niei, care propune rezolvarea si calificarea statutului Pietei Rasdaq prin trecerea la nivelul emitentilor de valori mobiliare a deciziei de a adopta în cadrul adunarilor generale decizia de admitere pe o piata reglementata sau ATS sau de a decide retragerea de la tranzactionare, actuala propunere vine cu o solutie legislativa fundamentata pe necesitatea de calificare a statutului pietei în sine si nu a societatilor comerciale care se tranzactioneaza în cadrul acesteia, statut juridic, care dupa aproape 20 de ani de la derularea Programului de Privatizare în Masa, nu trebuie pus la îndoiala”.
Potrivit deputatului, statutul emitentilor de pe Rasdaq nu poate fi pus sub semnul întrebarii si nici nu poate fi supus unei reconfirmari retroactive din partea Adunarii Generale a Actionarilor, fara ca prin acest lucru sa nu se înlature efectele juridice initial produse prin listarea pe piata Rasdaq: „Mai mult decât atât, trebuie avut în vedere faptul ca CNVM a impus prin reglementari si acte cu caracter individual emitentilor, actionarilor acestora o serie de obligatii nascute din legislatia pietei de capital, cu caracter tranzitoriu, pâna la data transformarii Pietei Rasdaq în ATS, respectiv a autorizarii sale ca ATS administrat de catre BVB, astfel încât daca aceasta transformare nu are loc, aplicabilitatea întregului cadru normativ de dupa intrarea în vigoare a Legii nr. 297/2004 si pâna la acest moment poate fi pusa sub semnul întrebarii”.
Andreea Paul opineaza ca, în acest moment, nu statutul juridic al emitentilor trebuie sa faca obiectul reglementarii ci doar statutul juridic al Pietei Rasdaq, care, în opinia sa, nu poate comporta decât o autorizare/reglementare/calificare din partea ASF a acesteia ca sistem alternativ de tranzactionare administrat de BVB, entitate cu personalitate juridica în patrimoniul careia s-au transferat ca urmare a fuziunii cu SC „Bursa Electronica Rasdaq” SA atât efectele juridice ale Deciziei de autorizare nr. 1092/27.08.1996 cât si fondul de comert în cadrul caruia intra toti emitentii tranzactionati pe aceasta piata ca efect al HG nr. 626/1995 sau ca efect al cesiunii contractelor de servicii semnate cu acestia (i.e. pentru emitentii din Categoriile I si II), decizie de autorizare ce ar urma a fi emisa în temeiul actului normativ propus.
Andreea Paul mai precizeaza ca reglementarile CNVM în vigoare permit Pietei Rasdaq, prin entitatea care o administreaza, respectiv BVB, sa solicite în baza unei documentatii recunoasterea/autorizarea sa de catre autoritatea de reglementare (actualmente ASF) ca operator de sistem conform Atestatului nr. 242/23.07.2008, sens în care ATS Rasdaq ar trebui sa faca obiectul unei Decizii ASF de recunostere a statutului/calitatii de sistem alternativ de tranzactionare administrat de catre BVB prin includerea în lista ATS-urilor operate de BVB pe baza documentatiei de autorizare ce va fi depusa de catre aceasta entitate.
Problema reglementarii segmentului Rasdaq s-a pus înca din anul 2006, însa aceasta nu a fost clarificata pâna în prezent. Adina Ardeleanu, bursa.ro
Niciun comentariu
Adaugă părerea ta!