Top 100 importatori. Romgaz cu cel mai mare salt in top: 46 de locuri
Cei mai mari 100 de importatori acopera aproape 40% din totalul importurilor, adica peste 21 mld. euro, arata datele de la Statistica.
Rompetrol Rafinare, Automobile Dacia, Petrotel Lukoil, OMV Petrom si ArcelorMittal Galati sunt cei mai mari importatori din economie în 2012, potrivit datelor furnizate de Institutul National de Statistica. Anul trecut, valoarea importurilor a fost de 54,6 miliarde de euro (în crestere cu 0,6% fata de 2011), iar ponderea primelor 100 de companii în total importuri a fost de 38,7% (fata de 39,4% în 2011), potrivit datelor de la INS.
Datele despre valoarea importurilor pentru fiecare companie în parte sunt, la fel ca în cazul exportatorilor, tinute la secret. ZF a publicat recent si topul celor mai mari 100 de exportatori din România, iar o analiza comparativa a celor doua clasamente arata ca 60% dintre cei mai mari 100 de importatori sunt prezenti si în topul celor mai mari 100 de exportatori.
„Exista o simetrie clara, la care ma asteptam, între topurile exportatorilor si cele ale importatorilor. Nominal, marii importatori se regasesc în marile companii exportatoare. În capul listelor, atât la importatori, cât si la exportatori, sunt Automobile Dacia, Rompetrol, Petrotel, Celestica, OMV Petrom sau Honeywell. Exista o simetrie formidabila, importurile sunt într-o mare masura o proiectie în oglinda a exporturilor din cauza nevoii de asigurare a materiei prime“, explica prof. dr. Cezar Mereuta, cercetator în economie.
Topul importatorilor scoate pentru prima data la lumina informatii despre cei mai mari importatori din retail (Lidl si Kaufland), dar si despre multinationale precum Coca-Cola, Nestlé sau Mondelez (fosta Kraft Foods).
Cele mai mari companii importatoare activeaza în sectoare precum productia de componente auto, medicamente, petrol si gaze sau în retailul alimentar.
„Majoritatea producatorilor de componente auto din România importa materia prima, în conditiile în care piata locala nu se ridica la anumite standarde, impuse de clientii acestora. Compania noastra importa 70% din materia prima de pe diverse piete din Europa, în special din Germania. De exemplu, în România sunt putini cei care ne pot furniza placi electronice, materia prima necesara în procesul nostru de productie si suntem nevoiti sa importam aceste placi. Restul de 30% din materia prima utilizata în productie ne este furnizata de companii locale“, a spus Mihaela Forgaciu, director general al Preh România. Compania Preh detine o fabrica la Ghimbav, judetul Brasov, unde sunt fabricate componente pentru clienti precum BMW, Volkswagen, Skoda, Audi sau Daimler.
Profesorul Mereuta spune ca unele companii, cum este Dacia, au fost nevoite sa importe materie prima, desi initial aveau de gând sa o cumpere de pe piata locala.
„Automobile Dacia ar fi trebuit sa cumpere tabla de la ArcelorMittal Galati, însa combinatul nu a respectat contractul de dupa privatizare si nu livreaza ce are nevoie Dacia, care este astfel nevoita sa importe“, a mai spus profesorul Mereuta.
Surpriza în topul importatorilor a venit din partea retelelor de supermarketuri Lidl si Kaufland, parte din grupul controlat de miliardarul german Dieter Schwartz, care ocupa locurile 22 si 34 în topul celor mai mari importatori din 2012, fiind astfel retailerii pe rafturile carora se regasesc cele mai multe produse aduse direct din strainatate.
Cu alte cuvinte, alimentele aduse anul trecut de nemti au cântarit în balanta comerciala mai mult decât turbinele aduse de CEZ pentru parcul eolian de la Fântânele (Constanta).
Cel mai mare salt în top 100 importatori în 2012 fata de 2011 l-a facut Romgaz, care a urcat 46 de locuri în top, importul de gaze plasând cea mai profitabila companie de stat pe pozitia 32 în topul importatorilor din 2012. O evolutie notabila a avut si Lidl, care a urcat 33 de pozitii în 2012 fata de 2011, ajungând pe locul 22 în top importatori.
La polul opus se situeaza însa WIEE România, care a pierdut 60 de pozitii în top, ajungând pe pozitia 90 în topul importatorilor, dupa ce scaderea consumului de gaze de anul trecut a redus nevoia de importuri a companiei.
Afacerile cumulate ale celor mai mari 100 de importatori din economie au avut în 2011 o valoare de peste 27 de miliarde de euro.
Acest articol a aparut în editia tiparita a Ziarului Financiar din data de 12.06.2013. Adelina Mihai, Laurentiu Cotu, zf.ro
Niciun comentariu
Adaugă părerea ta!