Programul Rabla 2013: Astazi incep inscrierile

 

Înscrierea cetatenilor, firmelor si institutiilor în Programul „Rabla” începe luni, un sfert din cele 17.000 de tichete destinate persoanelor fizice fiind distribuite colectorilor validati într-o prima etapa, astfel ca la mai multe puncte de colectare se regasesc în prezent si sub 10 tichete.

rablaPentru Programul „Rabla” 2013 au fost alocate 20.000 de vouchere de 6.500 de lei, valoarea acestora crescând de la 3.800 de lei, cât a fost în anii precedenti. Pe de alta parte, numarul tichetelor a scazut la 20.000 (dintre care 17.000 sunt pentru persoanele fizice si 3.000 pentru firme si institutii publice), fata de 45.000 în 2012, 120.000 în 2011 si 190.000 în 2010.

Persoanele fizice care doresc sa beneficieze de valoarea voucher-ului obtinut la casarea autovehiculului mai vechi de 10 ani se pot înscrie de luni la unul din colectorii validati în program, a caror lista se regaseste pe site-ul Administratiei Fondului pentru Mediu (AFM), în timp ce firmele si institutiile publice interesate se înscriu, tot de luni, direct la AFM, institutia care gestioneaza Programul „Rabla”.

Vezi GHIDUL de utilizare pentru Programul Rabla 2013 si cum sa iei prima de casare

Lista colectorilor validati în program

Distribuirea tichetelor la colectorii validati a fost gândita, spre deosebire de anii precedenti, în functie de numarul masinilor mai vechi de 10 ani din parcurile auto judetene, conform statisticilor realizate de Directia Regim Permise de Conducere si Înmatriculare a Permiselor.

În prima etapa, au fost distribuite 25 la suta din cele 17.000 de tichete, respectându-se acest principiu. Astfel, cele mai multe tichete – 549 – au fost distribuite în Bucuresti, iar cele mai putine – 36 – în judetul Calarasi. Judetele fruntase la repartizare sunt Cluj si Teleorman, unde au fost distribuite câte 180 de tichete.

Pe de alta parte, distribuirea voucherelor s-a facut în mod egal între punctele de lucru apartinând colectorilor validati din judetul respectiv, fiind interzise atât transferul si schimbul de tichete distribuite de catre AFM între colectorii validati, cât si transferul si schimbul de tichete între punctele de lucru apartinând aceluiasi colector validat, fara acordul prealabil al AFM.

Astfel, la un punct de lucru din Capitala se regasesc 61 de tichete, în timp ce la unul din Vâlcea se regasesc cinci. Cele mai multe tichete – 74 – au fost distribuite la un punct de colectare din Olt, acesta fiind însa singurul din judet.

Distribuirea tichetelor pe puncte de lucru în fiecare judet este disponibila pe site-ul AFM.

Sîmbata, societatea Remat Cluj, care detine patru puncte de lucru în judet, s-a plâns ca a primit doar 40 de vouchere pentru programul „Rabla”, numarul fiind considerat „revoltator de mic, o bataie de joc”, în conditiile în care în anii trecuti primea circa 1.800.

Si colectorii din Suceava au apreciat ca nu vor acoperi nici cinci la suta din solicitari, în conditiile în care în acest judet au fost distribuite 135 de tichete catre 11 societati, cu 15 puncte de colectare, rezultând noua tichete la fiecare punct de lucru.

AFM aminteste, duminica, într-un comunicat, ca, în situatia în care colectorii epuizeaza stocul de tichete primit initial, pot depune o cerere de suplimentare la institutie, putând obtine cel mult 200 de tichete la fiecare cerere. Distribuirea tichetelor solicitate se face din stocul disponibil la nivel national pentru persoanele fizice, pâna la epuizarea acestuia.

Tichetele distribuite colectorilor si neeliberate în termen de cel mult 30 de zile lucratoare de la data distribuirii se restituie la AFM pentru redistribuire, mai spun reprezentantii institutiei, atragând atentia asupra faptului ca, în cazul nerestituirii, AFM anuleaza tichetele si exclude din program colectorul.

Totodata, AFM precizeaza ca toti colectorii acceptati în program îndeplinesc conditiile de eligibilitate, respectiv din Certificatul constatator emis de ORC rezulta ca au ca obiect de activitate colectarea/ tratatrea VSU si detin autorizatiile necesare în acest sens, acest lucru putând fi verificat pe site-ul ANPM.

Anterior, AFM anuntase ca va emite 20.000 de tichete, dintre care 17.000 pentru persoane fizice si juridice si 3.000 pentru institutiile publice, ulterior, dat fiind numarul mare de solicitari de la cetateni, hotarându-se ca cele 17.000 de tichete sa fie numai pentru persoane fizice.

În acest an, se va utiliza un singur tichet valoric pentru achizitionarea unui autovehicul nou, fata de pâna la trei tichete câte se utilizau în anii anteriori, iar valoarea acestuia este de 6.500 de lei, fata de 3.800 lei cât valora în 2012.

La prima de casare de 6.500 de lei se poate adauga câte un eco-bonus în valoare de 500 de lei, dar nu mai mult de doua eco-bonusuri cumulate, pentru fiecare din urmatoarele caracteristici ale autovehicului nou achizitionat: se încadreaza în norma de poluare Euro 6, genereaza o cantitate de emisii de CO2 mai mica de 100 grame/kilometru sau are sistem de propulsie hibrid.

Pentru achizitionarea unui autovehicul nou se poate utiliza un singur tichet si, în functie de caracteristicile masnii, se poate beneficia de o reducere suplimentara de cel mult 1.000 de lei, rezultata din cumulul a doua eco-bonusuri.

De asemenea, termenul în care proprietarul unui autovehicul obtine certificatele de distrugere, de radiere si tichetul va fi de maxim 10 zile. În termen de cel mult 45 de zile, cei care doresc sa-si achizitioneze un autovehicul si detin un tichet valoric, îl pot depune la producatorul/dealerul auto acceptat în program, fara a depasi termenul de 20 noiembrie 2013.

Termenul de valabilitate a notei de înscriere pentru achizitionarea unui autovehicul nou de la un producator/dealer validat este de cel mult 90 de zile lucratoare de la emitere, fara a se depasi însa data de 20 noiembrie 2013.

Cei interesati pot consulta Ghidul de finantare pe site-ul AFM în care sunt prevazute atât conditiile de eligibilitate, dar si documentatia necesara pentru înscrierea în program, redate si mai jos.

Prin Programul „Rabla” derulat anual din 2005 si pâna în prezent au fost casate 459.775 autoturisme uzate si au fost achizitionate 225.869 autoturisme noi.

În primii ani, la predarea autovehiculului uzat, se obtinea o prima de casare de 3.000 de lei, care în 2009 a crescut la 3.800 de lei. Din 2010, în locul primei de casare s-au eliberat tichete valorice de câte 3.800 de lei, nenominale, astfel ca puteau fi vândute pe piata libera iar cei interesati de achizitionarea unui nou autovehicul prin program puteau utiliza pâna la trei tichete pentru o reducere mai mare.

Numarul autovehiculelor vechi casate prin Programul „Rabla” a crescut de la 14.607 în 2005, la 15.110 în 2006, 16.444 în 2007, 30.466 în 2008, 32.327 în 2009, pentru ca, în 2010, odata cu introducerea tichetelor, sa fie casate 189.323 de autovehicule uzate si achizitionate 62.550 de autovehicule noi. În 2011, au fost casate 116.641 si cumparate 39.216 autovehicule, în timp ce anul trecut, scazând bugetul si numarul de tichete alocate, au fost casate 44.857 de autovehicule si achizitionate 15.149.

Înscrierea la un colector validat si obtinerea tichetului

Potrivit Ghidului de finantare, proprietarul unui autovehicul uzat (autoturism, autoutilitara sau autospeciala usoara mai vechi de 10 ani) se poate prezenta la oricare colector validat în vederea predarii autovehiculului în custodia acestuia.

În acest sens, proprietarul trebuie sa prezinte colectorului validat urmatoarele documente: actul care îi atesta identitatea si domiciliul sau resedinta în România, în original si în copie, certificatul de înmatriculare a autovehiculului uzat, în original si în copie legalizata, cartea de identitate a autovehiculului uzat, în original si în copie legalizata, actul doveditor eliberat de catre serviciul public comunitar regim permise de conducere si înmatriculare a vehiculelor competent teritorial, în original, pentru cazul în care din certificatul de înmatriculare sau cartea de identitate a autovehiculului uzat nu rezulta anul fabricatiei, anul primei înmatriculari în România si/sau categoria autovehiculului uzat, certificatul de atestare fiscala privind impozitele si taxele locale si alte venituri ale bugetului local, în original, din care sa rezulte ca autovehiculul se afla înregistrat pe numele proprietarului în evidentele fiscale ale autoritatii publice locale emitente, iar proprietarul nu are obligatii de plata la bugetul local.

În cazul unor situatii particulare, proprietarul trebuie sa prezinte colectorului validat si alte documente, dupa caz: certificatul de mostenitor sau, în situatia succesiunii pe cale judecatoreasca, sentinta civila definitiva si irevocabila, în original si în copie legalizata, o împuternicire notariala, în original si în copie, atunci când certificatul de mostenitor ori sentinta civila atesta existenta mai multor mostenitori, o decizie emisa de autoritatea tutelara competenta teritorial, în original si în copie legalizata în cazul unui mostenitor minor, al unei persoane puse sub interdictie sau al uneia asupra careia a fost instituita curatela, certificatul de casatorie sau orice act administrativ eliberat de catre autoritatea competenta material si teritorial, care atesta schimbarea sau modificarea numelui si/sau prenumelui, în original si în copie legalizata, documentul, în original si în copie, care atesta schimbarea sau modificarea adresei de domiciliu sau de resedinta, împuternicirea notariala, inclusiv în copie, prin care proprietarul mandateaza în mod expres o alta persoana sa actioneze si sa încheie acte juridice în cadrul programului, în numele, pe seama si în interesul sau, situatie în care se va prezenta si actul care atesta identitatea si domiciliul sau resedinta în România a persoanei împuternicite, în original si în copie.

Preluarea în custodie a autovehiculului uzat se concretizeaza prin încheierea, în doua exemplare, ambele în original, a procesului-verbal de custodie: un exemplar pentru proprietar si un exemplar pentru colectorul validat.

La data confirmarii de catre aplicatia PSIPAN, pe care lucreaza colectorii, a corectitudinii si realitatii informatiilor vizând proprietarul si autovehiculul uzat predat în custodie sau, cel mai târziu, în urmatoarea zi lucratoare, colectorul comunica proprietarului faptul ca a fost rezervat tichetul pe numele sau, precum si data la care acesta trebuie sa se prezinte în vederea eliberarii certificatului de distrugere.

La data respectiva, colectorul achita proprietarului contravaloarea deseurilor feroase si neferoase continute de autovehiculul uzat si elibereaza documentul care atesta efectuarea platii, precum si certificatul de distrugere împreuna cu placutele cu numarul de înmatriculare a autovehiculului uzat.

În termen de 10 zile de la data confirmarii de catre aplicatia PSIPAN a corectitudinii informatiilor furnizate de proprietar, acesta trebuie sa obtina certificatul de distrugere si certificatul de radiere a autovehiculului uzat si sa solicite colectorului validat eliberarea tichetului.

În vederea eliberarii certificatului de radiere, anterior prezentarii la serviciul public comunitar regim permise de conducere si înmatriculare a vehiculelor, proprietarul trebuie sa obtina copii legalizate dupa certificatul de înmatriculare, cartea de identitate a autovehiculului uzat si certificatul de distrugere a autovehiculului uzat.

Certificatul de radiere din evidenta circulatiei a autovehiculului uzat se elibereaza la solicitarea proprietarului, pe baza predarii certificatului de înmatriculare, cartii de identitate si a certificatului de distrugere a autovehiculului uzat, toate în original, precum si a placutelor cu numarul de înmatriculare. Certificatul de radiere din evidenta circulatiei trebuie sa contina mentiunea potrivit careia autovehiculul uzat a fost radiat în urma dezmembrarii.

Proprietarul trebuie sa se prezinte în termenul de cel mult 10 zile la colector cu certificatul de radiere în original si în copie. Neprezentarea certificatului de radiere la termen atrage decaderea proprietarului din dreptul de a obtine tichet, se mai arata în ghid, precizându-se ca „proprietarul raspunde în integralitate pentru orice consecinta ce decurge din predarea autovehiculului uzat spre casare”.

Înscrierea la dealerul auto si achizitionarea noului automobil

Dupa publicarea listei producatorilor validati care au încheiat contracte cu AFM, proprietarul se poate înscrie la oricare dintre acestia pentru achizitionarea autovehiculului nou.

Proprietarul trebuie sa se înscrie la un producator validat pentru achizitionarea unui autovehicul nou în termen de cel mult 45 de zile lucratoare de la eliberarea tichetului de catre colectorul validat. La rândul sau, producatorul are la dispozitie, de la eliberarea notei de înscriere catre proprietar, cel mult 90 de zile lucratoare pentru a-i furniza acestuia masina aleasa, fara a se depasi însa data de 20 noiembrie 2013, pâna la care se desfasoara Programul „Rabla” anul acesta.

Nerespectarea termenului de catre proprietar atrage decaderea acestuia din dreptul de a beneficia de prima de casare.

Pe de alta parte, în cazul în care achizitionarea autovehiculului nou nu se realizeaza din culpa exclusiva a producatorului, acesta are obligatia de a oferi proprietarului înscris, în maximum 90 de zile de la data de 31 decembrie 2013, posibilitatea achizitionarii unui autovehicul nou, din al carui pret de comercializare se va scadea cuantumul primei de casare.

Producatorul garanteaza comercializarea autovehiculului nou sub beneficiul primei de casare proprietarului înscris care îndeplineste cumulativ urmatoarele conditii: a prezentat tichet autentic, a prezentat documente autentice si datele din cuprinsul acestora sunt reale si corecte si achizitioneaza autovehiculul nou în termenul de valabilitate a notei de înscriere.

Odata ce s-a înscris la un producator validat, proprietarul trebuie sa achizitioneze noul autovehicul de la acesta, neputându-i fi returnat tichetul.

Pentru înscriere, proprietarul depune la producator urmatoarele documente: actul care îi atesta identitatea si domiciliul sau resedinta în România, în original si în copie, tichetul, în original, documentele aferente tichetului – certificatul de înmatriculare a autovehiculului uzat, în copie legalizata, cartea de identitate a autovehiculului uzat, în copie legalizata, certificatul de distrugere a autovehiculului uzat, în copie legalizata, certificatul de radiere a autovehiculului uzat, în original, procesul-verbal de custodie, în copie legalizata, documentul emis de catre colectorul validat si care atesta plata contravalorii deseurilor feroase si neferoase continute de autovehiculul uzat, în copie.

În situatia în care tichetul nu a fost eliberat pe numele persoanei care se înscrie, aceasta trebuie sa depuna si certificatul de atestare fiscala privind impozitele si taxele locale si alte venituri ale bugetului local, eliberat de catre autoritatea publica locala în a carei raza teritoriala îsi are domiciliul sau resedinta, în termen de valabilitate la data înscrierii, în original.

Dupa constatarea îndeplinirii conditiilor de înscriere, producatorul elibereaza proprietarului nota de înscriere.

Termenul de valabilitate a notei de înscriere, în care producatorul trebuie sa furnizeze proprietarului înscris automobilul ales de acesta din urma, este de cel mult 90 de zile lucratoare de la emitere, fara a se depasi însa data de 20 noiembrie 2013.

În termenul de valabilitate a notei de înscriere, producatorul validat si proprietarul înscris trebuie sa efectueze formalitatile de vânzare-cumparare si predare-primire a autovehiculului nou, producatorul scazând din pretul de comercializare a acestuia cuantumul primei de casare.

La data efectuarii formalitatilor de vânzare-cumparare si predare-primire a autovehiculului nou, proprietarul înscris trebuie sa depuna la producator urmatoarele documente: nota de înscriere, exemplarul proprietarului, în original (aceasta primeste numar si data de intrare si se restituie proprietarului), iar în cazul achizitiei în baza unui contract de leasing, declaratia pe propria raspundere, în forma autentificata de notarul public, prin care proprietarul îsi exprima în mod explicit optiunea de a achizitiona autovehiculul nou pe numele sau la sfârsitul perioadei de leasing.

La achizitionarea autovehiculului nou, producatorul validat elibereaza beneficiarului factura, certificatul de conformitate si cartea de identitate a autovehiculului.economica.net

Cuvinte cheie: , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie