Programul Rabla 2013: Cum obtii prima de casare?

 

Proprietarii autovehiculelor mai vechi de zece ani vor putea sa primeasca prima de casare de 6.500 de lei în Programul „Rabla 2013” dupa ce vor fi validati colectorii si dealerii auto si vor trebui sa urmeze mai multi pasi si sa respectate o serie de termene pentru a beneficia de vouchere.

Programul RablaProgramul „Rabla” se adreseaza persoanelor fizice cu domiciliul sau resedinta în România, care detin în proprietate, indiferent de data dobândirii acestui drept, un autovehicul uzat mai vechi de 10 ani, înmatriculat pe numele lor sau mostenit, persoanelor juridice române care detin un autovehicul uzat înmatriculat sau înregistrat în sistem propriu pe numele lor si operatorilor economici fara personalitate juridica, cu sediul profesional în România, care detin un autovehicul uzat înmatriculat pe numele lor.

O persoana fizica poate sa obtina prima de casare a autovehiculului uzat sub forma unui tichet valoric de 6.500 de lei de la un colector validat si sa îl foloseasca pentru a achizitiona cu reducere o masina noua de la un producator validat sau sa îl cedeze unei alte persoane fizice care are domiciliul sau resedinta în România si vrea sa achizitioneze un autovehicul nou.

La prima de casare de 6.500 de lei se poate adauga câte un eco-bonus în valoare de 500 de lei, dar nu mai mult de doua eco-bonusuri cumulate, pentru fiecare din urmatoarele caracteristici ale autovehicului nou achizitionat: se încadreaza în norma de poluare Euro 6, genereaza o cantitate de emisii de CO2 mai mica de 100 grame/kilometru sau are sistem de propulsie hibrid.

Pentru achizitionarea unui autovehicul nou se poate utiliza un singur tichet si, în functie de caracteristicile masnii, se poate beneficia de o reducere suplimentara de cel mult 1.000 de lei, rezultata din cumulul a doua eco-bonusuri.

În afara Programului „Rabla”, de anul acesta se acorda un eco-tichet de 2.500 de euro la cumpararea unui automobil electric, anunta Ministerul Mediului la lansare.

Autoritatea responsabila de derularea Programului „Rabla” este Administratia Fondului pentru Mediu (AFM), care în prezent se ocupa de validarea colectorilor si dealerilor auto, urmând sa elibereze tichetele valorice colectorilor validati.

Listele cu colectorii si producatorii sau dealerii auto validati se vor regasi pe site-ul www.afm.ro.

În acest an, Administratia Fondului pentru Mediu va emite 20.000 de tichete pentru Programul „Rabla”, dintre care 17.000 pentru persoane fizice sau juridice si 3.000 de tichete pentru institutiile publice.

    Înscrierea la un colector validat si obtinerea tichetului

Dupa publicarea pe pagina de internet a AFM a listei colectorilor validati care au încheiat protocol cu institutia, proprietarul unui autovehicul uzat se poate prezenta la oricare colector validat în vederea predarii autovehiculului în custodia acestuia.

În acest sens, proprietarul trebuie sa prezinte colectorului validat urmatoarele documente: actul care îi atesta identitatea si domiciliul sau resedinta în România, în original si în copie, certificatul de înmatriculare a autovehiculului uzat, în original si în copie legalizata, cartea de identitate a autovehiculului uzat, în original si în copie legalizata, actul doveditor eliberat de catre serviciul public comunitar regim permise de conducere si înmatriculare a vehiculelor competent teritorial, în original, pentru cazul în care din certificatul de înmatriculare sau cartea de identitate a autovehiculului uzat nu rezulta anul fabricatiei, anul primei înmatriculari în România si/sau categoria autovehiculului uzat, certificatul de atestare fiscala privind impozitele si taxele locale si alte venituri ale bugetului local, în original, din care sa rezulte ca autovehiculul se afla înregistrat pe numele proprietarului în evidentele fiscale ale autoritatii publice locale emitente, iar proprietarul nu are obligatii de plata la bugetul local.

În cazul unor situatii particulare, proprietarul trebuie sa prezinte colectorului validat si alte documente, dupa caz: certificatul de mostenitor sau, în situatia succesiunii pe cale judecatoreasca, sentinta civila definitiva si irevocabila, în original si în copie legalizata, o împuternicire notariala, în original si în copie, atunci când certificatul de mostenitor ori sentinta civila atesta existenta mai multor mostenitori, o decizie emisa de autoritatea tutelara competenta teritorial, în original si în copie legalizata în cazul unui mostenitor minor, al unei persoane puse sub interdictie sau al uneia asupra careia a fost instituita curatela, certificatul de casatorie sau orice act administrativ eliberat de catre autoritatea competenta material si teritorial, care atesta schimbarea sau modificarea numelui si/sau prenumelui, în original si în copie legalizata, documentul, în original si în copie, care atesta schimbarea sau modificarea adresei de domiciliu sau de resedinta, împuternicirea notariala, inclusiv în copie, prin care proprietarul mandateaza în mod expres o alta persoana sa actioneze si sa încheie acte juridice în cadrul programului, în numele, pe seama si în interesul sau, situatie în care se va prezenta si actul care atesta identitatea si domiciliul sau resedinta în România a persoanei împuternicite, în original si în copie.

Preluarea în custodie a autovehiculului uzat se concretizeaza prin încheierea, în doua exemplare, ambele în original, a procesului-verbal de custodie: un exemplar pentru proprietar si un exemplar pentru colectorul validat.

La data confirmarii de catre aplicatia PSIPAN, pe care lucreaza colectorii, a corectitudinii si realitatii informatiilor vizând proprietarul si autovehiculul uzat predat în custodie sau, cel mai târziu, în urmatoarea zi lucratoare, colectorul comunica proprietarului faptul ca a fost rezervat tichetul pe numele sau, precum si data la care acesta trebuie sa se prezinte în vederea eliberarii certificatului de distrugere.

La data respectiva, colectorul achita proprietarului contravaloarea deseurilor feroase si neferoase continute de autovehiculul uzat si elibereaza documentul care atesta efectuarea platii, precum si certificatul de distrugere împreuna cu placutele cu numarul de înmatriculare a autovehiculului uzat.

În termen de 10 zile de la data confirmarii de catre aplicatia PSIPAN a corectitudinii informatiilor furnizate de proprietar, acesta trebuie sa obtina certificatul de distrugere si certificatul de radiere a autovehiculului uzat si sa solicite colectorului validat eliberarea tichetului.

În vederea eliberarii certificatului de radiere, anterior prezentarii la serviciul public comunitar regim permise de conducere si înmatriculare a vehiculelor, proprietarul trebuie sa obtina copii legalizate dupa certificatul de înmatriculare, cartea de identitate a autovehiculului uzat si certificatul de distrugere a autovehiculului uzat.

Certificatul de radiere din evidenta circulatiei a autovehiculului uzat se elibereaza la solicitarea proprietarului, pe baza predarii certificatului de înmatriculare, cartii de identitate si a certificatului de distrugere a autovehiculului uzat, toate în original, precum si a placutelor cu numarul de înmatriculare. Certificatul de radiere din evidenta circulatiei trebuie sa contina mentiunea potrivit careia autovehiculul uzat a fost radiat în urma dezmembrarii.

Proprietarul trebuie sa se prezinte în termenul de cel mult 10 zile la colector cu certificatul de radiere în original si în copie. Neprezentarea certificatului de radiere la termen atrage decaderea proprietarului din dreptul de a obtine tichet, se mai arata în ghid, precizându-se ca „proprietarul raspunde în integralitate pentru orice consecinta ce decurge din predarea autovehiculului uzat spre casare”.

Înscrierea la dealerul auto si achizitionarea noului automobil

Dupa publicarea listei producatorilor validati care au încheiat contracte cu AFM, proprietarul se poate înscrie la oricare dintre acestia pentru achizitionarea autovehiculului nou.

Proprietarul trebuie sa se înscrie la un producator validat pentru achizitionarea unui autovehicul nou în termen de cel mult 45 de zile lucratoare de la eliberarea tichetului de catre colectorul validat. La rândul sau, producatorul are la dispozitie, de la eliberarea notei de înscriere catre proprietar, cel mult 90 de zile lucratoare pentru a-i furniza acestuia masina aleasa, fara a se depasi însa data de 20 noiembrie 2013, pâna la care se desfasoara Programul „Rabla” anul acesta.

Nerespectarea termenului de catre proprietar atrage decaderea acestuia din dreptul de a beneficia de prima de casare.

Pe de alta parte, în cazul în care achizitionarea autovehiculului nou nu se realizeaza din culpa exclusiva a producatorului, acesta are obligatia de a oferi proprietarului înscris, în maximum 90 de zile de la data de 31 decembrie 2013, posibilitatea achizitionarii unui autovehicul nou, din al carui pret de comercializare se va scadea cuantumul primei de casare.

Producatorul garanteaza comercializarea autovehiculului nou sub beneficiul primei de casare proprietarului înscris care îndeplineste cumulativ urmatoarele conditii: a prezentat tichet autentic, a prezentat documente autentice si datele din cuprinsul acestora sunt reale si corecte si achizitioneaza autovehiculul nou în termenul de valabilitate a notei de înscriere.

Odata ce s-a înscris la un producator validat, proprietarul trebuie sa achizitioneze noul autovehicul de la acesta, neputându-i fi returnat tichetul.

Pentru înscriere, proprietarul depune la producator urmatoarele documente: actul care îi atesta identitatea si domiciliul sau resedinta în România, în original si în copie, tichetul, în original, documentele aferente tichetului – certificatul de înmatriculare a autovehiculului uzat, în copie legalizata, cartea de identitate a autovehiculului uzat, în copie legalizata, certificatul de distrugere a autovehiculului uzat, în copie legalizata, certificatul de radiere a autovehiculului uzat, în original, procesul-verbal de custodie, în copie legalizata, documentul emis de catre colectorul validat si care atesta plata contravalorii deseurilor feroase si neferoase continute de autovehiculul uzat, în copie.

În situatia în care tichetul nu a fost eliberat pe numele persoanei care se înscrie, aceasta trebuie sa depuna si certificatul de atestare fiscala privind impozitele si taxele locale si alte venituri ale bugetului local, eliberat de catre autoritatea publica locala în a carei raza teritoriala îsi are domiciliul sau resedinta, în termen de valabilitate la data înscrierii, în original.

Dupa constatarea îndeplinirii conditiilor de înscriere, producatorul elibereaza proprietarului nota de înscriere.

Termenul de valabilitate a notei de înscriere, în care producatorul trebuie sa furnizeze proprietarului înscris automobilul ales de acesta din urma, este de cel mult 90 de zile lucratoare de la emitere, fara a se depasi însa data de 20 noiembrie 2013.

În termenul de valabilitate a notei de înscriere, producatorul validat si proprietarul înscris trebuie sa efectueze formalitatile de vânzare-cumparare si predare-primire a autovehiculului nou, producatorul scazând din pretul de comercializare a acestuia cuantumul primei de casare.

La data efectuarii formalitatilor de vânzare-cumparare si predare-primire a autovehiculului nou, proprietarul înscris trebuie sa depuna la producator urmatoarele documente: nota de înscriere, exemplarul proprietarului, în original (aceasta primeste numar si data de intrare si se restituie proprietarului), iar în cazul achizitiei în baza unui contract de leasing, declaratia pe propria raspundere, în forma autentificata de notarul public, prin care proprietarul îsi exprima în mod explicit optiunea de a achizitiona autovehiculul nou pe numele sau la sfârsitul perioadei de leasing.

La achizitionarea autovehiculului nou, producatorul validat elibereaza beneficiarului factura, certificatul de conformitate si cartea de identitate a autovehiculului.

În cadrul programului din acest an se va putea folosi un singur tichet valoric pentru achizitionarea unui autovehicul nou, fata de trei tichete câte se utilizau în anii anteriori, iar valoarea acestuia este de 6.500 de lei, fata de 3.800 lei cât valora în 2012.

Sesiunea se va desfasura într-o singura etapa, iar termenul-limita în care tichetele vor fi acceptate este 20 noiembrie.

Prin Programul „Rabla”, derulat anual, din 2005 si pâna în prezent, au fost casate 459.775 de autoturisme uzate si au fost achizitionate 225.869 de autoturisme noi. Laura Mitran, mediafax.ro

Cuvinte cheie: , , , , , , , , , , , , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie