Romania are cel mai mult de castigat de pe urma Nabucco
Tara noastra are cel mai mult de câstigat de pe urma constructiei gazoductului Nabucco. Surse apropiate situatiei ne-au explicat: „Pe teritoriul României, vor fi construiti 475 km din aceasta conducta, pentru care vor fi achitate taxe si impozite. România are cea mai mare portiune din conducta, urmata de Bulgaria – 424 km si Ungaria – 383 km.
Licitatia pentru achizitia materialelor (otelul necesar conductei) si pentru desemnarea constructorului se va tine de compania de proiect – NIC, astfel încât preturile obtinute sa fie cele mai bune posibile. Dar antreprenorul general va lucra cu companii locale, din fiecare tara în parte. Astfel ca materialele de constructie, precum cimentul, vor proveni de pe plan local. Vor fi implicate de la companii de constructii, la furnizori de produse si servicii. Toate achizitiile vor fi transparente, prin licitatie”.
România are avantajul prezentei unor mari unitati producatoare de otel si de tevi, de ciment si alte materiale necesare constructiei, dar si a unei forte de munca bine pregatite si apreciate peste hotare. NIC deja a angajat experti din România care lucreaza la dezvoltarea proiectului. Tot local se vor realiza si legaturile dintre Nabucco si reteaua de transport existenta.
NIC va achita, din bugetul propriu, banii pentru terenurile si imobilele expropriate sau închiriate pentru constructia conductei.
În prezent, compania de proiect pentru Nabucco a demarat faza de pre-înregistrare pentru licitatia destinata rezervarii capacitatii de trans-port a gazelor. Jumatate din capacitatea de transport este alocata statelor actionare, de unde companiile producatoare si/sau furnizoare de gaz s-au înscris deja. Cealalta jumatate revine tertilor, pe principiul primul sosit, primul servit. Tariful de transport pentru Nabucco este unic, stabilit printr-o formula agreata de actionari si valabila pe termen lung. Licitatia-propriu-zisa va fi demarata dupa ce Shah Deniz va anunta, oficial, la finele lunii iunie, daca Nabucco Vest este conducta aleasa pentru transportul gazelor azere catre Europa.
În august-septembrie, va fi gata studiul de fezabilitate pentru Nabucco Vest si vor fi perfectate contractele de finantare. Pâna în prezent, BEI, BERD si IFC si-au anuntat sprijinul financiar pentru proiect, iar NIC va intensifica, în a doua jumatate a anului, negocierile cu bancile comerciale si agentiile de export. Atragerea în compania de proiect a actionarilor zacamântului azer Shah Deniz este importanta deoarece numarul mai mare de actionari puternici face mai usoara constructia financiara a proiectului, sustin sursele citate.
Turcia continua sa sustina Nabucco Vest desi vrea sa construiasca propria conducta cu Azerbaidjan (TANAP). Aceasta conducta urmeaza traseul Nabucco pe teritoriul Turciei, iar actionarii celor doua gazoducte au semnat deja un memorandum pentru a-si sincroniza graficul de lucrari. TANAP va beneficia de studiile si proiectarea realizata de NIC, astfel încât sa poata fi implementat si realizat simultan cu Nabucco.
Desi a avut un joc duplicitar, Turcia are nevoie de conducta Nabucco si va realizat TANAP pentru a-si acoperi necesarul de gaze, spun mai multi analisti din domeniu. Consumul Turciei creste accelerat atât pe partea de gaze, cât si de electricitate. Turcia nu dispune de depozite de înmagazinare si are nevoie sa importe continuu gaze. Tarile membre UE au astfel de depozite, ceea ce le confera un avantaj la achizitia gazelor la un pret competitiv. Alina Toma Vereha, bursa.ro
Niciun comentariu
Adaugă părerea ta!