Modificarile aduse de Legea nr.159/2013, privind performanta energetica a cladirilor

 

In Monitorul Oficial nr. 283 din 20 mai 2013 a fost publicata Legea nr. 159/2013 pentru modificarea si completarea Legii nr. 372/2005 privind performanta energetica a cladirilor.

izolatie cladiriIn cadrul actului normativ se arata:

Legea nr. 372/2005 privind performanta energetica a cladirilor, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1.144 din 19 decembrie 2005, cu modificarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:

Scopul prezentei legi este promovarea masurilor pentru cresterea performantei energetice a cladirilor, tinandu-se cont de conditiile climatice exterioare si de amplasament, de cerintele de confort interior, de nivel optim, din punct de vedere al costurilor, al cerintelor de performanta energetica, precum si pentru ameliorarea aspectului urbanistic al localitatilor.

Cresterea performantei energetice a cladirilor prin proiectarea noilor cladiri cu consumuri reduse de energie si prin reabilitarea termica a cladirilor existente, precum si informarea corecta a proprietarilor/administratorilor cladirilor prin certificatul de performanta energetica, reprezinta actiuni de interes public major si general in contextul economisirii energiei in cladiri, al imbunatatirii cadrului urban construit si al protectiei mediului.

Prezenta lege stabileste conditii cu privire la:

  • cadrul general al metodologiei de calcul privind performanta energetica a cladirilor si a unitatilor acestora;
  • aplicarea cerintelor minime de performanta energetica la cladirile noi si la noile unitati ale acestora;
  • aplicarea cerintelor minime de performanta energetica la cladirile existente, unitatile de cladire si elementele care alcatuiesc anvelopa cladirii supuse unor lucrari de renovare majora, precum si in cazul instalarii/inlocuirii/modernizarii sistemelor tehnice ale cladirilor;
  • certificarea energetica a cladirilor si a unitatilor acestora;
  • inspectia sistemelor de incalzire si a sistemelor de climatizare din cladiri;
  • sistemul de control al certificatelor de performanta energetica, al rapoartelor de audit energetic, precum si al rapoartelor de inspectie a sistemelor tehnice ale cladirilor.“

Definitii

  • cladire – ansamblu de spatii cu functiuni precizate, delimitat de elementele de constructie care alcatuiesc anvelopa cladirii, inclusiv instalatiile aferente acesteia, in care energia este utilizata pentru asigurarea confortului interior;
  • certificat de performanta energetica a cladirii – document elaborat conform metodologiei de calcul al performantei energetice a cladirilor, prin care este indicata performanta energetica a unei cladiri sau a unei unitati de cladire si care cuprinde date cu privire la consumurile de energie in cladiri si care, dupa caz, poate fi insotit de recomandari de reducere a acestora;
  • cogenerare – producerea simultana, in acelasi proces, a energiei termice si a energiei electrice sau a energiei mecanice;
  • sistem de climatizare – combinatie a tuturor componentelor necesare asigurarii unei forme de tratare a aerului interior, prin care temperatura este controlata sau poate fi coborata, dupa caz, in combinatie cu controlul ventilarii, umiditatii si puritatii aerului;
  • putere termica nominala – puterea termica maxima a unui echipament, exprimata in kW, specificata si garantata de producator, care poate fi furnizata in timpul exploatarii continue, respectandu-se randamentele nominale specificate de producator;
  • pompa de caldura – mecanism, dispozitiv sau instalatie care transfera caldura din mediul natural – aer, apa sau sol – catre cladire sau catre instalatii industriale, inversand fluxul natural al caldurii, astfel incat sa circule de la o temperatura mai scazuta spre una mai ridicata. In cazul pompelor de caldura reversibile, acestea pot transfera caldura din cladire catre mediul natural;
  • renovare majora – lucrari efectuate la anvelopa cladirii si/sau la sistemele tehnice ale acesteia, ale caror costuri depasesc 25% din valoarea de impozitare a cladirii, exclusiv valoarea terenului pe care este situata cladirea;
  • trigenerare – producere simultana, in acelasi proces, a energiei termice, energiei electrice si frigului.
  • unitate a cladirii – o zona/o parte a unei cladiri, un etaj sau un apartament dintr-o cladire, care este conceputa/conceput sau modificata/modificat pentru a fi utilizata/utilizat separat;
  • sistem tehnic al cladirii – totalitate a echipamentelor tehnice ale unei cladiri sau ale unei unitati de cladire destinate pentru incalzire, racire, ventilare, apa calda de consum, iluminat, sau pentru o combinatie a acestora;
  • anvelopa cladirii–totalitate a elementelor de constructie perimetrale care delimiteaza spatiul interior al unei cladiri de mediul exterior;
  • element al cladirii – element al anvelopei cladirii sau un sistem tehnic al acesteia;
  • cladire cu consum de energie aproape egal cu zero – cladire cu o performanta energetica foarte ridicata, la care necesarul de energie din surse conventionale este aproape egal cu zero sau este foarte scazut si este acoperit, in cea mai mare masura, cu energie din surse regenerabile, inclusiv cu energie din surse regenerabile produsa la fata locului sau in apropiere;
  • incalzire centralizata sau racire centralizata – distributie a energiei termice, sub forma de abur, apa fierbinte sau lichide racite, de la o sursa de producere centralizata – centrala electrica de termoficare, centrala termica de zona/cvartal sau punct termic – prin intermediul unei retele, catre mai multe cladiri sau locatii, in vederea utilizarii sale pentru incalzire sau racire in cladiri;
  • energie primara – energie rezultata din sursele de energie regenerabile si neregenerabile, care nu a fost supusa niciunui proces de conversie sau transformare;
  • energie din surse regenerabile – energie obtinuta din surse regenerabile nefosile, precum: energia eoliana, solara, aerotermala, geotermala, hidrotermala si energia oceanelor, energia hidraulica, biomasa, gazul de fermentare a deseurilor, denumit si gaz de depozit, si gazul de fermentare a namolurilor din instalatiile de epurare a apelor uzate si biogaz;
  • cladire existenta – cladire la care s-a efectuat receptia la terminarea lucrarilor, inclusiv cladirea aflata in exploatare inainte de data intrarii in vigoare a Hotararii Guvernului nr. 273/1994 privind aprobarea Regulamentului de receptie a lucrarilor de constructii si instalatii aferente acestora, cu modificarile si completarile ulterioare;
  • nivel optim din punct de vedere al costurilor – nivel de performanta energetica ce determina cel mai redus cost pe durata normata de functionare ramasa, unde costul cel mai redus este determinat tinandu-se seama de costurile de investitie legate de cresterea performantei energetice a cladirii, de costurile de intretinere si exploatare, de categoria cladirii, dupa caz, iar durata normata de functionare ramasa a cladirii se refera la durata de viata estimata ramasa a unei cladiri sau a unui element al acesteia si pentru care cerintele de performanta energetica sunt stabilite fie pentru cladirea in ansamblu, fie pentru elementele cladirii. Nivelul optim din punct de vedere al costurilor se situeaza in intervalul nivelurilor de performanta in care analiza cost-beneficiu calculata pe durata normata de functionare este pozitiva. Calculul nivelului optim din punct de vedere al costurilor se efectueaza pe baza cadrului metodologic comparativ, aplicat in functie de conditiile generale, exprimate in parametri, prevazute de reglementarile tehnice specifice cladirilor;
  • audit energetic al cladirii – totalitate a activitatilor specifice prin care se obtin date corespunzatoare despre profilul consumului energetic existent al unei cladiri/unitati de cladire si, dupa caz, de identificare si de cuantificare a oportunitatilor rentabile de economisire a energiei prin identificarea solutiilor de crestere a performantei energetice, de cuantificare a economiilor de energie si de evaluare a eficientei economice a solutiilor propuse cu estimarea costurilor si a duratei de recuperare a investitiei, precum si de elaborare a raportului de audit energetic;
  • raport de audit energetic – document elaborat in urma desfasurarii activitatii de audit energetic al cladirii, care contine descrierea modului in care a fost efectuat auditul energetic, a principalelor caracteristici termice si energetice ale cladirii/unitatii de cladire si, acolo unde este cazul, a masurilor propuse pentru cresterea performantei energetice a cladirii/unitatii de cladire si instalatiilor interioare aferente acesteia, precum si a principalelor concluzii referitoare la eficienta economica a aplicarii masurilor propuse si durata de recuperare a investitiei;
  • auditor energetic pentru cladiri – persoana fizica atestata de Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice, in conformitate cu prevederile legale in vigoare, care are dreptul sa realizeze auditul energetic pentru cladiri/unitati de cladire si sa intocmeasca certificatul de performanta energetica si raportul de audit energetic. Auditorul energetic pentru cladiri este specialistul care isi desfasoara activitatea ca persoana fizica autorizata sau ca angajat al unor persoane juridice, conform prevederilor legale in vigoare;
  • expert tehnic atestat – persoana fizica atestata de Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice potrivit prevederilor Legii nr. 10/1995 privind calitatea in constructii, cu modificarile ulterioare, pentru specialitatea instalatii de incalzire-climatizare, in conformitate cu reglementarea tehnica „Indrumator pentru atestarea tehnico-profesionala a specialistilor cu activitate in constructii“, aprobata prin Ordinul ministrului lucrarilor publice, transporturilor si locuintei nr. 777/2003, cu modificarile si completarile ulterioare. Expertul tehnic atestat este specialistul care are dreptul sa realizeze inspectii, din punct de vedere energetic, ale sistemelor de incalzire si/sau de climatizare si sa intocmeasca rapoarte de inspectie pentru acestea. Expertul tehnic atestat isi desfasoara activitatea ca persoana fizica autorizata sau ca angajat al unor persoane juridice, conform prevederilor legale in vigoare;
  • cladiri de interes si utilitate publica – cladiri existente, ce cuprind spatii in care se desfasoara activitati in domenii de interes public general si/sau comunitar si social si care implica prezenta publicului, temporar sau permanent, in aria totala expusa.“

In aplicarea cadrului metodologic comparativ de calcul al nivelurilor optime, din punct de vedere al costurilor, ale cerintelor minime de performanta energetica pentru cladiri, elaborat de catre Comisia Europeana, prin metodologie se stabilesc conditiile generale, exprimate in parametrii nationali.

Datele si ipotezele utilizate pentru calculul nivelurilor optime, din punct de vedere al costurilor, ale cerintelor minime de performanta energetica, precum si rezultatele acestora, se includ in planurile nationale de eficienta energetica si se transmit Comisiei Europene de catre Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice, la intervale care nu depasesc 5 ani. Primul raport se transmite pana la 30 iunie 2014.

Performanta energetica a cladirii/unitatii de cladire este exprimata, in principal, prin urmatorii indicatori de performanta:

  • clasa energetica;
  • consumul total specific de energie;
  • indicele de emisii echivalent CO2.

Pentru cladirile noi/ansamblurile de cladiri prevazute la art. 123 alin. (2), prin certificatul de urbanism emis de autoritatile administratiei publice locale/judetene competente, in vederea obtinerii, in conditiile legii, a autorizatiei de construire pentru cladiri, pe langa obligativitatea respectarii cerintelor minime de performanta energetica, se va solicita intocmirea unui studiu privind posibilitatea utilizarii unor sisteme alternative de eficienta ridicata, in functie de fezabilitatea acestora din punct de vedere tehnic, economic si al mediului inconjurator.

Aceste sisteme alternative pot fi:

  • descentralizate de alimentare cu energie, bazate pe surse regenerabile de energie;
  • de cogenerare/trigenerare;
  • centralizate de incalzire sau de racire sau de bloc;
  • pompe de caldura;
  • schimbatoare de caldura sol-aer;
  • recuperatoare de caldura.

Studiul se elaboreaza de proiectant si este parte componenta a studiului de fezabilitate.

Studiul cu privire la posibilitatea utilizarii sistemelor alternative poate fi efectuat pentru o cladire sau pentru grupuri de cladiri similare din aceeasi localitate. Pentru sistemele centralizate de incalzire si racire, studiul poate fi efectuat pentru toate cladirile racordate la acelasi sistem.

La cladirile existente la care se executa lucrari de renovare majora, performanta energetica a acestora sau a unitatilor de cladire ce fac obiectul renovarii trebuie imbunatatita, pentru a satisface cerintele stabilite in metodologie, in masura in care acest lucru este posibil din punct de vedere tehnic, functional si economic.

Documentatia tehnica elaborata pentru autorizarea lucrarilor de interventie pentru renovarea majora dezvolta masurile prevazute in raportul de audit energetic.

In cazul renovarii majore a cladirilor, proprietarii/administratorii acestora pot monta sisteme alternative de producere a energiei prevazute la art. 10 alin. (2), in masura in care prin auditul energetic al cladirii se stabileste ca acest lucru este posibil din punct de vedere tehnic, functional si economic.

Cerintele se aplica cladirii sau unitatii de cladire renovate, in scopul cresterii performantei energetice globale a cladirii.

Stimulente financiare

In scopul cresterii performantei energetice a cladirilor si al tranzitiei catre cladiri al caror consum de energie din surse conventionale este aproape egal cu zero, Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice, in calitatea acestuia de autoritate competenta a administratiei publice centrale, initiaza acte normative prin care promoveaza masuri care au in vedere, in principal:

  • utilizarea adecvata a fondurilor structurale in vederea cresterii eficientei energetice a cladirilor, in special a locuintelor;
  • utilizarea eficienta a fondurilor atrase de la institutii financiare publice;
  • coordonarea utilizarii fondurilor de la Uniunea Europeana cu cele nationale, precum si alte forme de sprijin, in vederea stimularii investitiilor in eficienta energetica, in scopul realizarii obiectivelor nationale;
  • gestionarea resurselor financiare alocate din fonduri publice pentru finantarea, in conditiile legii, a elaborarii documentatiilor tehnico-economice, certificatelor de performanta energetica, rapoartelor de expertiza tehnica si audit energetic, precum si pentru executarea lucrarilor de renovare majora a cladirilor incluse in programe pentru cresterea performantei energetice a cladirilor.

Autoritatile administratiei publice locale pot finanta, in limita fondurilor aprobate anual cu aceasta destinatie in bugetele locale, elaborarea documentatiilor tehnico-economice, precum si executarea lucrarilor de renovare majora la cladiri de locuit si la cladiri de interes si utilitate publica, incluse in programe pentru cresterea performantei energetice a cladirilor.

Certificatul de performanta energetica, denumit in continuare certificat, se elaboreaza pentru:

  • categoriile de cladiri prevazute la art. 7 alin. (1) si unitatile acestora, care se construiesc, se vand, se inchiriaza sau sunt supuse renovarilor majore;
  • cladirile aflate in proprietatea/administrarea autoritatilor publice sau a institutiilor care presteaza servicii publice.

Certificatul se elaboreaza si se elibereaza de catre auditorul energetic pentru cladiri, la solicitarea investitorului/proprietarului/administratorului cladirii/unitatii de cladire si este valabil 10 ani de la data eliberarii inscrisa in certificat, cu exceptia situatiei in care, pentru cladirea/unitatea de cladire la care exista certificat in valabilitate, se efectueaza lucrari de renovare majora care modifica consumurile energetice ale acesteia.

Certificatele pentru categoriile de cladiri prevazute la art. 7 alin. (1), inclusiv pentru unitatile de cladire si spatiile cu alta destinatie decat aceea de locuinta, din cladirile de locuit colective, se elaboreaza pe baza metodologiei.

Nu se elaboreaza certificat pentru cladirile prevazute la art. 8.

Certificatul cuprinde valori calculate, in conformitate cu reglementarile tehnice in vigoare, cu privire la consumurile de energie si emisiile de CO2, care permit investitorului/proprietarului/administratorului cladirii/unitatii de cladire sa compare si sa evalueze performanta energetica a cladirii/unitatii de cladire.

Certificatul cuprinde, anexat, recomandari de reducere a consumurilor de energie ale cladirii, cu exceptia cazurilor in care nu exista potential de reducere semnificativa al acestora comparativ cu cerintele minime de performanta energetica in vigoare la data elaborarii certificatului, precum si estimarea economiei de energie prin realizarea lucrarilor de crestere a performantei energetice a cladirii.

Forma si continutul-cadru ale certificatului de performanta energetica se aproba prin ordin al ministrului dezvoltarii regionale si administratiei publice.

Pentru cladirile sau unitatile de cladire care se vand sau se inchiriaza, investitorul/proprietarul/administratorul este obligat sa puna la dispozitia potentialului cumparator sau chirias, dupa caz, anterior perfectarii contractului, o copie de pe certificat, astfel incat acesta sa ia cunostinta despre performanta energetica a cladirii/unitatii de cladire pe care urmeaza sa o cumpere/inchirieze, dupa caz.

La incheierea contractului de vanzare-cumparare, proprietarul are obligatia de a transmite certificatul, in original, noului proprietar.

La data inregistrarii contractului de vanzare-cumparare, respectiv de inchiriere, proprietarul are obligatia de a depune la organul fiscal competent o copie de pe certificat, iar originalul va ramane in posesia proprietarului.

Contractele de vanzare-cumparare incheiate fara respectarea prevederilor alin. (1) sunt supuse nulitatii relative, potrivit prevederilor Codului civil.

Pentru cladirile care se construiesc, certificatul se elaboreaza prin grija investitorului/proprietarului/administratorului, este prezentat de catre acesta, in original, comisiei intrunite in vederea receptiei la terminarea lucrarilor, se anexeaza, in copie, la procesul-verbal de receptie si constituie parte componenta a cartii tehnice a constructiei.

Procesul-verbal incheiat cu ocazia receptiei la terminarea lucrarilor si neinsotit de copia de pe certificat este nul de drept.

Prin exceptie de la prevederile art. 13 si 131, in cazul cladirilor care se vand inainte de efectuarea receptiei la terminarea lucrarilor, investitorul/proprietarul/administratorul pune la dispozitia cumparatorului date/informatii in vederea evaluarii performantei energetice a cladirii/unitatii de cladire, cuprinse in documentatia tehnica a acesteia, urmand ca la receptia la terminarea lucrarilor sa se aplice prevederile alin. (1). Georgiana Matache, infolegal.ro.

Cuvinte cheie: , , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie