Ionel Blanculescu despre procesul de privatizare a CFR Marfa
Procesul de privatizare a CFR Marfa ar trebui sa se încheie aici, potrivit lui Ionel Blanculescu, consilier onorific al premierului Victor Ponta. Domnia sa considera ca acest lucru ar fi cel mai benefic pentru statul român, în conditiile în care aceasta privatizare este „si criticabila, si contestabila”.
Ionel Blanculescu ne-a declarat: „Este un deja-vu. Am mai vazut acest lucru anul trecut, la Oltchim, si, de asemenea, la Cupru Min. Tot ce se întâmpla este în afara statutului de business. Relansarea la privatizare peste noapte, relaxarea dramatica a conditiilor de participare la procedura, evaluarea dosarelor în câteva ore nu înseamna decât mularea pe profilul companiilor interesate”.
„Daca, initial, firmele nu au îndeplinit conditiile – privitoare la cifra de afaceri, la scrisoarea angajanta etc. – si, ulterior, autoritatile au minimizat conditiile, înseamna ca una dintre ele a dictat si ca procedura este viciata. Daca o astfel de privatizare se finalizeaza, vor exista contestatii, procese, va ajunge în instanta si poate fi chiar anulata sau poate ajunge la Comisia Europeana, fiind considerata ajutor de stat. Atâta vreme cât statul si-a manifestat unele cerinte, dupa care si-a retras aceste cerinte, se poate considera ca a vrut sa ajute o companie.
Daca, însa, totul este numai pentru a respecta termenele stabilite cu Fondul Monetar International, atunci totul este în regula si privatizarea poate fi încheiata aici – se resping toate ofertele, statul a încercat, iar procedura nu reuseste pentru ca deponentii nu au îndeplinit conditiile, nu din cauza statului. Acest lucru ar fi cel mai benefic pentru stat”.
Ionel Blanculescu este de parere ca, daca statul va privatiza CFR Marfa, rezultatele ar putea fi necorespunzatoare.
Domnia sa a adaugat: „În business-ul modern, nu exista nicio procedura în care sa reduci niste cerinte decât daca exista câstig pe alta parte. În cazul de fata, dupa ce au fost modificate conditiile din anuntul de privatizare, au candidat aceiasi trei investitori. Daca erau 10-15 ofertanti, crestea pretul de vânzare. Acum, însa, privatizarea este si criticabila si contestabila”.
Noul anunt de privatizare, postat pe site-ul MT dupa încercarea esuata de saptamâna trecuta de a întocmi o lista scurta pentru vânzarea CFR Marfa, presupune conditii mult mai relaxate fata de cele solicitate în anuntul initial.
Printre altele, cifra de afaceri impusa investitorilor a fost redusa de cinci ori, de la 100 milioane euro la numai 20 de milioane de euro, iar participantii care fac parte dintr-un consortiu nu mai sunt obligati sa aiba, fiecare, o anumita cifra de afaceri. Nici licenta de transport nu mai trebuie sa fie „în vigoare”, potrivit noului anunt.
De asemenea, daca participantilor la privatizarea CFR Marfa li se solicitau, initial, scrisori de confort, acum acestia pot participa la licitatie doar cu scrisori de bonitate bancara.
* Dupa ce au fost descalificati, aceiasi trei investitori vor sa cumpere CFR Marfa
OmniTRAX, Grup Feroviar Român (GFR) si asocierea Transferoviar Grup (TFG) – Donau-Finanz GmbH & Co KG Austria au depus din nou documente de precalificare în vederea achizitionarii pachetului majoritar de 51% din actiunile CFR Marfa.
Toti cei trei investitori au depus oferte ieri, înainte cu putin timp de expirarea termenului limita. Pâna la finalul zilei, comisia de privatizare trebuia sa termine de evaluat cele trei dosare, pentru a anunta care dintre firme ramân pe lista scurta.
Ministrul transporturilor Relu Fenechiu a dat asigurari, zilele trecute, ca se va lucra pâna noaptea, daca va fi nevoie, mentinând: „Joi (n.r. ieri), vom parcurge trei termene: depunerea ofertelor, analiza preliminara si stabilirea listei scurte. Comisia va lucra pâna la ora 24, daca este nevoie, ca sa finalizam luni procedura. Noi dorim si speram din toata inima sa reusim ca termenul final, cel de 20 iunie, sa fie în continuare respectat, chiar daca au fost toate aceste întârzieri nedatorate noua”.
Cei trei investitori care au depus dosare de precalificare sunt aceiasi care au fost respinsi, în urma cu o saptamâna, în cadrul aceluiasi proces, Guvernul relansând imediat compania de stat la privatizare.
În sedinta de Guvern de marti, premierul Victor Ponta s-a declarat „moderat optimist” cu privire la reluarea procedurii de privatizare a CFR Marfa, în timp ce ministrul transporturilor considera ca termenul final al privatizarii, de 20 iunie, va fi respectat.
Noul calendar de privatizare prevede ca cei înscrisi pe lista scurta vor depune, pâna la 5 iunie, oferta preliminara si neangajanta, comisia de privatizare urmând sa poarte negocieri cu fiecare dintre acestia începând din 6 iunie.
Pentru participarea la licitatia cu oferta în plic, potentialii cumparatori trebuie sa depuna, pâna cel mai târziu la data de 19 iunie, documentele de participare care nu au fost solicitate în faza de precalificare, oferta de cumparare în plic sigilat si dovada privind achitarea taxei de participare la licitatie.
Termenul pentru deschiderea ofertelor si anuntarea câstigatorului a ramas data de 20 iunie.
Pretul de pornire a licitatiei este de circa 780 de milioane de lei, iar garantia de participare se ridica la 10 milioane de euro. Emilia Olescu, bursa.ro.
Niciun comentariu
Adaugă părerea ta!