Cine sunt castigatorii licitatiilor de autostrazi?
De peste noua luni, licitatiile pentru constructia a 100 de kilometri de autostrazi îsi asteapta câstigatorii. Desi ministrul Dan Sova sustine ca proiectele au fost deja atribuite, numele constructorilor sunt tinute „la sertar“, nefiind facute înca publice.
Importanta atribuirii acestor contracte este cu atât mai mare cu cât în ultimul an investitiile publice au fost reduse si din ce în ce mai putine licitatii au fost organizate, punând presiune pe industria constructiilor, deja zdruncinata de caderea investitiilor private. Industria constructiilor a scazut cu 5% pe trimestrul I.
„S-au facut atribuirile de contracte“, a spus ieri ministrul delegat pentru proiecte de infrastructura Dan Sova, contactat de ZF. El a afirmat ca le va solicita subordonatilor de la Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din România (CNADNR) sa trimita un comunicat de presa cu numele câstigatorilor, însa, pâna la închiderea editiei de ieri a ZF, CNADNR sau Departamentul pentru Proiecte de Infrastructura si Investitii Straine nu au transmis niciun comunicat.
Mai mult, CNADNR nu a raspuns nici la solicitarea ZF privind numele câstigatorilor si valoarea contractelor. Nici pe site-ul e-licitatie unde ar trebui sa se gaseasca aceste atribuiri nu exista.
Procedurile de atribuire a celor 100 de kilometri de autostrazi, cu o valoare estimata la circa 900 de milioane de euro, au fost tergiversate de o perioada mult prea îndelungata de evaluare a ofertelor, precum si de finantarile extrem de mici alocate infrastructurii. Acesta este cel mai mare calup de tronsoane de autostrazi scos la licitatie în ultimii doi ani. În 2011, peste 180 de kilometri de autostrazi cu o valoare de 1 miliard de euro si-au aflat câstigatorii, dupa circa doua luni de evaluare a ofertelor.
Dupa atribuirea proiectelor, vor urma cel mai probabil contestatiile, astfel ca demararea propriu-zisa a santierelor ar putea fi amânata spre finalul verii sau chiar la toamna.
În contextul în care contractele de infrastructura sunt printre putinele motoare care mai sustin în prezent piata constructiilor, câteva zeci de firme s-au înscris în lupta pentru cei aproape 100 de kilometri de autostrazi. Printre constructorii interesati de acestea se numara firme românesti precum Spedition UMB (controlata de Dorinel Umbrarescu), Teloxim Con (Theodor Berna) si Straco Grup (Alexandru si Traian Horpos), precum si companiile straine Strabag (Austria), FCC Construccion (Spania) sau Pizzarotti (Italia).
Autostrazile care au fost scoase la licitatie în vara anului trecut sunt Lugoj – Deva, lot 2, cu o lungime de 28,6 km, Lugoj – Deva, lot 3 (21,1 km), Lugoj – Deva, lot 4 (22,1 km), Timisoara – Lugoj, lot 2 (26 km) si Gilau – Nadaselu (8,7 km).
Singurul care si-a aflat constructorii pâna acum este ultimul, Gilau – Nadaselu, care va fi realizat de Spedition UMB si Tehnostrade, firme controlate de Dorinel Umbrarescu. Totodata, firmele lui Umbrarescu au câstigat si contractul pentru autostrada Timisoara-Lugoj, lot 2, însa în urma contestatiilor CNADNR este obligata sa continue procedura de reevaluare a ofertelor, potrivit Gândul.
Deocamdata nici constructorii nu au fost informati cu privire la rezultatele licitatiilor, desi Sova sustine ca atribuirile s-au facut deja. „Nu am fost informati înca cu privire la decizie (privind rezultatele licitatiilor)”, spune Paula Rys, reprezentant al Strabag, companie austriaca ce a depus oferte pentru fiecare din cele 3 loturi ale autostrazii Lugoj-Deva. Mai mult, Rys a precizat ca ofertele depuse de Strabag sunt realizate în conformitate cu contractele FIDIC, care implica o perioada de evaluare de circa 90 de zile, însa în functie de companiile care depun oferte, intervalul de evaluare poate fi extins. „Dar o evaluare (a ofertelor – n.red.) care dureaza noua luni este destul de neobisnuita. (…) Pentru o companie de constructii, situatia nu este convenabila, pentru ca tot personalul necesar, utilajele precum si finantarile trebuie tinute disponibile pentru o perioada lunga de timp”, mai spune Rys.
Pe de alta parte, prelungirea la nesfârsit a anuntului privind câstigatorii licitatiilor i-a determinat pe unii ofertanti sa se retraga din cursa pentru constructia acestor autostrazi. „Am renuntat sa mai prelungim garantia de participare dupa ce aceasta a expirat (3 luni – n.red.), pentru ca ne situam pe o pozitie la mijloc cu oferta noastra, astfel ca am considerat ca pozitia nu este eligibila. Am iesit deliberat din licitatie”, spune Florea Diaconu, omul de afaceri care controleaza constructorul bucurestean Delta ACM 93. Compania depusese oferte pentru pentru doua loturi din autostrada Lugoj-Deva, în consortiu cu firmele austriece Porr Bau si Teerag Asdag si cu firma româneasca Consitrans.
Nu este foarte clar cum va reusi statul sa finanteze autostrazile aflate în prezent în curs de licitare având în vedere ca bugetele pentru investitii au fost drastic reduse în 2013. Daca în cazul autostrazii Gilau-Nadaselu fondurile ar urma sa vina de la bugetul de stat, celelalte patru tronsoane pentru care nu se stie înca constructorul sunt finantate în proportie de 85% din bani europeni, fiind situate pe Coridorul IV paneuropean. Deocamdata însa fondurile europene pentru infrastructura rutiera sunt presuspendate, iar o decizie privind deblocarea acestora nu s-a luat înca. Mai mult, gradul scazut de absorbtie din ultimul an pune sub semnul întrebarii toate proiectele de infrastructura finantate prin POS-T. În perioada mai 2012-mai 2013 doar 11 milioane de euro au fost rambursate de Uniunea Europeana catre Bucuresti, în contextul în care prin POS-T finantarile disponibile în actualul exercitiu financiar au fost de circa 4,5 mld. euro.
Întârzierea atribuirii contractelor de autostrazi ar putea amâna si momentul în care CNADNR va fi divizata în doua noi entitati, o companie de autostrazi si una de drumuri nationale. Împartirea nu va avea loc însa mai târziu de 1 ianuarie 2014, când începe exercitiul financiar 2014-2020 al Uniunii Europene, potrivit unor informatii oferite anterior de ministrul Dan Sova. Andreea Neferu, zf.ro
Niciun comentariu
Adaugă părerea ta!