24 de furnizori vor sa devina operatori virtuali de comunicatii mobile (MVNO)
Suntem printre putinele tari din Uniunea Europeana unde nu exista nici macar un operator virtual de comunicatii mobile (MVNO), dar lucrul aceste se va schimba curând.
“Pâna în prezent, 24 de furnizori au notificat Autoritatea cu privire la intentia de a deveni operatori mobili virtuali. Dintre acestia, 2 operatori, S.C. ENIGMA-SYSTEM MOBILE VIRTUAL NETWORK OPERATOR S.R.L. si S.C. „DA” PHONE BRAND S.R.L. au solicitat si au primit resurse de numerotatie din domeniul destinat furnizorilor de retele mobile virtuale prin Planul National de Numerotatie”, a declarat pentru ECONOMICA.NET Catalin Marinescu, presedintele ANCOM.
Potrivit acestuia, în urma licitatiei de spectru organizate anul trecut, trei dintre operatorii câstigatori, Cosmote Romanian Mobile Telecommunications, RCS & RDS si 2K Telecom, si-au asumat obligatia gazduirii MVNO. Acestia si-au asumat obligatia de a publica o oferta de acces la reteaua proprie pentru operatorii virtuali, iar licentele de utilizare a frecventelor câstigate prevad termene maxime în vederea negocierii si implementarii acordurilor de acces MVNO.
Prezenta operatorilor vituali pe piata româneasca nu numai ca va duce preturile în jos, dar clientii ar putea beneficia si de altfel de servicii pe care operatorii traditionali nu le au în portofoliu.
“Operatorii mobili virtuali pot influenta nivelul preturilor cu amanuntul printr-un plus de inovatie si servicii diferite fata de cele oferite de operatorii cu retele proprii, pot satisface nevoile unor nise de consumatori neatinse de ofertele operatorilor clasici si vor reprezenta un factor de dinamism în beneficiul consumatorilor care vor avea de ales între mai multe oferte de servicii”, a mai spus presedintele ANCOM.
Potrivit acestora, aparitia operatorilor mobili virtuali pe piata din România ar putea aduce beneficii si pentru operatorii de retele care vor putea astfel sa vânda en-gros minute de trafic catre operatorii virtuali fara costurile asociate atragerii de clienti pe piata cu amanuntul, folosindu-si astfel retelele la capacitatea maxima.
Operatorii virtuali sunt cei care folosesc infrastructura celor traditionali, precum Cosmote, RCS&RDS si pot furniza servicii mobile de voce si date.
Numerotatia alocata de ANCOM operatorilor virtuali începe cu 070X XXX XXX, diferita de 077X.XXX.XXX a Digi Mobil, 076X.XXX.XXX si 078X.XXX.XXX a Cosmote, 074X.XXX.XXX si 075X.XXX.XXX a Orange, 072X.XXX.XXX si 073X.XXX.XXX a Vodafone si 071X.XXX.XXX a Romtelecom.
Odata cu aparitia unui operator virtual va puteti porta numarul daca acesta are o oferta mai buna nefiind nici o limitare acesta beneficiind de aceleasi drepturi ca un operator traditional.
ANCOM a elaborat un Ghid de reglementari privind desfasurarea activitatii operatorilor mobili virtuali (MVNO) si a prevazut stimulente pentru participantii la licitatia de spectru desfasurata în anul 2012 care au optat pentru a permite accesul operatorilor mobili virtuali la retelele proprii.
Conform Ghidului de reglementari privind desfasurarea activitatii operatorilor mobili virtuali adoptat la data de 3 mai 2012, operatorii mobili virtuali au dreptul de a negocia acorduri de acces si interconectare cu orice furnizor de retele si servicii de comunicatii electronice, cu respectarea obligatiilor impuse de ANCOM în acest domeniu. De asemenea, toti furnizorii care intentioneaza sa devina operatori mobili virtuali se supun regimului de autorizare generala si se notifica la ANCOM conform reglementarilor în vigoare.
Un exemplu elocvent de operator roman care opereaza si pe piete externe este RCS & RDS, care a lansat Digi Mobil Spania pe infrastructura celor de la Telefonica Movistar si Digi Mobil Italia, lansat pe infrastructura celor de la Hutchison 3G.
France Telecom, operatorul care detine Orange România, lanseaza un operator virtual în Italia, tara unde nu mai exista licente telecom libere.
Branduri puternice precum Telefonica, Telenor, TeliaSonera, Tele2, Hutchison, AT&T, Verizon si Telekom Austria si-ar putea lansa operatori virtuali pe piata româneasca pentru a-si maximiza veniturile pe o piata unde apetitul pentru comunicare este ridicat.economica.net
Niciun comentariu
Adaugă părerea ta!