Federatia Internationala a Transportatorilor: Marea Neagra, cel mai periculos loc pentru navigatori

 

Federatia Internationala a Transportatorilor a prezentat vineri, 17 mai, rezultatele campaniei de verificare a navelor din Marea Neagra, desfasurata în premiera în perioada 13 – 15 mai.

nava comercialaToate navele comerciale din porturile de la Marea Neagra au fost controlate de echipe formate din reprezentanti ai sindicatelor navigatorilor, docherilor si autoritatilor portuare. În cazul depistarii unor nereguli, sanctiunile puteau merge de la avertisment pâna la retinerea navei.

Coordonatorul campaniei pentru România a fost Adrian Mihalcioiu, liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor si reprezentantul Federatiei Internationale a Transportatorilor în tara noastra.

Concluzia campaniei desfasurate în premiera a fost deloc linistitoare pentru familiile de marinari. „Marea Neagra este cel mai periculos loc pentru navigatori, exceptând bineînteles zonele de razboi si zonele unde actioneaza piratii – Somalia, Nigeria“, a declarat Adrian Mihalcioiu la conferinta de presa sustinuta vineri, 17 mai.

Echipele de control desemnate pentru porturile românesti de la Marea Neagra au verificat 29 nave (dintre care 16 cu pavilion de complezenta) pe care lucreaza 366 marinari. Cei mai multi erau de nationalitate siriana (145), filipinezi (60), egipteni (47), turci (47), români (37) etc. Dintre echipaje, 87% erau din afara Europei.

Majoritatea marinarilor sunt îmbarcati pe nave cu probleme. În aceasta situatie se afla 257 navigatori, reprezentând 71% din totalul celor verificati. Vapoarele acostate la Constanta au peste 10 ani vechime. Decana de vârsta a fost o nava de 49 ani, care totusi – spune Mihalcioiu – arata mai bine decât altele mai noi. Un procent de 65% dintre vase nu vor mai putea circula din 20 august 2013, când intra în vigoare noile standarde de navigatie.

Problemele întâlnite la control au fost: 7 nave cu navigatori ai caror certificate sunt suspecte de a nu fi reale; 20 nave fara contracte collective; 19 nave cu salarii sub nivelul ILO +50 USD (minim 1250 USD/timonier); 4 nave fara nicio forma de contract colectiv/individual de munca; 7 nave cu lipsa echipamentelor de protectie a muncii pentru marinari; 3 nave fara certificate de asigurare P&I; 2 nave cu întârzieri de neplata la salariile marinarilor între 2 si 3 luni; 1 nava cu contract dublu; 1 nava (Lady Didem, pavilion Panama) care facea concurenta neloiala alteia (Allegria) care transporta legal aceeasi marfa; 1 nava unde marinarrii efectuau munca docherilor (amarare containere) fara aprobarea acestora.

Echipele ITF au dat 22 avertismente, reusind încheierea a 2 contracte colective de munca recunoscute international, care protejeaza marinarii. Un numar de 5 navigatori sunt în curs de a fi platiti la zi, iar 1 nava a fost retinuta pentru ca avea documentele expirate.

„Am întâlnit marinari care nu aveau echipament corespunzator si lucrau în slapi în loc de bocanci, cu camasa de acasa în loc de salopeta. Practicile din Marea Neagra sunt mai mereu în afara regulilor internationale, navele sunt foarte vechi, nu sunt acoperite de polite de asigurare pentru acoperirea reala a riscurilor de îmbolnaviri, accidente si decese. Salariile sunt foarte mici si de foarte multe ori neplatite, se fac foarte multe abuzuri asupra marinarilor, angajarile de personal fara pregatirea profesionala obligatorie si lipsa sigurantei locului de munca duc deseori la accidente, iar desele naufragii ale navelor sunt soldate cu pierderea de vieti omenesti“, arata Adrian Mihalcioiu.

Inspectiile au fost desfasurate pe parcursul celor 3 zile în toate porturile din Marea Neagra ale tarilor riverane Turcia, Georgia, Rusia, Ucraina, România si Bulgaria. În solidaritate cu actiunile din Marea Neagra au fost si organizatiile reprezentative din Israel.

Scopul inspectiilor este îmbunatatirea conditiilor de munca si de viata ale navigatorilor din bazinul Marii Negre. Rezultatele partiale ale controlului efectuat la întreg nivelul Marii Negre sunt: peste 130 nave inspectate; 75.000 USD recuperati pentru navigator; 98 nave au primit avertismente pentru diferite nereguli la bord; 3 nave retinute; 109 dintre nave au salarii reduse sub nivel minim ILO; 92 nave nu au contracte colective de munca.

„Vrem sa atragem atentia guvernelor si autoritatilor din aceste tari, a Organizatiei Maritime Internationale, a Organizatiei Internationale a Muncii, a altor foruri reprezentative din domeniul maritim si a opiniei publice asupra situatiei standardelor de siguranta reduse din aceasta zona de navigatie, despre conditiile inacceptabile si periculoase în care îsi desfasoara activitatea navigatorii“, spun reprezentantii autoritatilor.

În România au participat la inspectii reprezentanti ai Autoritatii Navale Române, ai Sindicatului Liber al Navigatorilor, ai Federatiei Nationale a Sindicatelor Portuare, ai Inspectoratului ITF România. Sinziana Ionescu, adevarul.ro

Cuvinte cheie: , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie