Comisia Europeana doreste introducerea unor servicii de informare inteligente pentru automobilisti

 

Comisia Europeana a adoptat doua regulamente pentru a promova introducerea unor „servicii de informare inteligente”, cum ar fi avertismentele in timp real cu privire la conditiile rutiere periculoase si informatiile referitoare la locurile de parcare sigure si securizate pentru soferii de camion.

TraficServiciile de informare pot fi furnizate prin diferite mijloace, cum ar fi semnalizarea rutiera variabila, radio-ul si aplicatiile de pe telefonul mobil.

Comisia doreste ca aceste servicii de informare sa fie interoperabile si compatibile in intreaga Europa, precum si disponibile cat mai multor conducatori auto in cadrul retelei rutiere transeuropene.

Vicepresedintele Comisiei Europene, Siim Kallas, responsabil cu transporturile, a declarat: „Sistemele inteligente fac deja parte din viata zilnica a majoritatii cetatenilor. Informatiile precise si furnizate la timp ne pot ajuta sa imbunatatim siguranta si securitatea rutiera, precum si eficienta transportului.”
Context

Numarul de accidente rutiere mortale a scazut cu 9% in 2012, ceea ce inseamna ca statele membre sunt din nou pe drumul cel bun spre indeplinirea obiectivului de a reduce la jumatate numarul deceselor cauzate de accidente rutiere intre 2010 si 2020 (a se vedea IP/13/236). Cu toate acestea, 75 de persoane mor totusi pe drumurile europene in fiecare zi.

Printre cele mai frecvente cauze ale accidentelor se numara conditiile meteorologice nefavorabile si drumurile alunecoase (15% din numarul accidentelor mortale in Franta si aproximativ 20% in Finlanda). Alte 15% din accidentele mortale in Franta sunt atribuite zonelor de accident neprotejate. Se estimeaza ca parcatul periculos cauzeaza 44 de decese si 1430 de vatamari in Uniunea Europeana in fiecare an.

Estimarile sugereaza ca serviciile de informare inteligente ar putea reduce numarul deceselor cauzate de accidente rutiere cu pana la 7%, precum si numarul si gravitatea accidentelor. De asemenea, ele vor reduce intarzierile cauzate de accidente rutiere, emisiile de CO2 si costurile de reparare a infrastructurii. In plus, acestea pot reduce timpul petrecut de soferii de camion in cautarea de locuri de parcare cu pana la 30%.

Noile regulamente nu fac obligatorie introducerea serviciilor de informare. Cu toate acestea, in cazul in care si atunci cand statele membre, operatorii si furnizorii de servicii vor sa dezvolte si sa implementeze astfel de servicii de informare, acestia vor trebui sa se conformeze cerintelor acestor regulamente.

Informatii rutiere cu privire la pericolele de pe drum

Primul regulament prezentat astazi de Comisie va asigura informarea din timp a tuturor soferilor, fara costuri suplimentare. ?oferii vor fi avertizati cu privire la pericolele de pe drum, cum ar fi o zona de accident neprotejata sau conditii rutiere periculoase.

Pentru a preveni o proliferare a serviciilor incompatibile, regulamentul stabileste functiile de baza si conditiile in care serviciile de informare vor fi dezvoltate si puse la dispozitia tuturor soferilor. Informatiile furnizate vor include tipul si locul incidentului, precum si sfaturi pentru conducatorii auto atunci cand este necesar.

Obiectivul Comisiei este ca serviciul de informare in trafic privind siguranta rutiera sa functioneze in toata reteaua rutiera transeuropeana, inclusiv la nivel transfrontalier. Cu toate acestea, pentru a reflecta diferitele situatii nationale si pentru a optimiza investitiile, statele membre vor trebui sa identifice pe ce drumuri ar trebui sa fie utilizate mai intai serviciile de informare.

Parcare in siguranta pentru camioane si vehicule comerciale

Al doilea regulament va imbunatati informarea soferilor de camion cu privire la locurile de parcare sigure si securizate. Regulamentul este menit sa previna parcarea periculoasa a camioanelor pe banda de refugiu si sa-i ajute pe conducatorii auto sa respecte timpul de conducere regulamentar. De asemenea, regulamentul garanteaza interoperabilitatea si continuitatea serviciilor de informare in reteaua rutiera transeuropeana, inclusiv la nivel transfrontalier.

Regulamentul defineste impartirea responsabilitatilor intre operatorii publici si operatorii privati implicati, in vederea definirii unor norme armonizate si standardizate pentru colectarea, schimbul si diseminarea informatiilor.

Informatiile vor fi furnizate prin intermediul telefoanelor inteligente sau al semnalizarii rutiere variabile si vor contine descrierea zonelor de parcare, nivelul de securitate si siguranta, precum si instalatiile de confort. Statele membre vor selecta „zone prioritare pentru parcarea camioanelor”: acolo unde exista un deficit de locuri intr-o zona de parcare, vor fi oferite informatii privind alte capacitati neutilizate de parcare in aceeasi zona.

Etapele urmatoare

Regulamentele au fost inaintate Parlamentului European si Consiliului prin procedura „actelor delegate”. Comisia spera sa aiba posibilitatea de a le publica pana la sfarsitul lunii iunie.

Conducatorii auto se pot astepta sa vada aceste servicii introduse in orice moment dupa publicarea noilor regulamente.Georgiana Matache, infolegal.ro.

Cuvinte cheie: , , , , , , , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie