Odata cu cresterea restantelor, bancile monitorizeaza mai atent situatia financiara a clientilor

 

Bancile au trimis în primul trimestru 441.000 de solicitari la Biroul de Credit pentru a afla informatii despre situatia financiara a clientilor pe care i-au împrumutat în trecut, numarul rapoartelor de monitorizare fiind cu 60% peste nivelul înregistrat în aceeasi perioada a anului trecut.

oameni la birouRapoartele de monitorizare au însumat astfel un sfert din totalul solicitarilor trimise de bancheri la Biroul de Credit, institutia care colecteaza date despre creditele acordate persoanelor fizice.

Numarul total de rapoarte emise de institutie în primele trei luni s-a ridicat la aproape 1,68 de milioane.

Bancile, care anterior solicitau în mare parte informatii despre clientii potentiali în procesul de aprobare a dosarului de credit, au început sa-si monitorizeze mai atent portofoliile în perioada de criza, folosind rapoartele de la Biroul de Credit pentru a afla informatii despre clientii existenti indiferent daca acestia au sau nu probleme cu plata creditelor.

Astfel, daca un restantier nu îsi onoreaza datoriile nici catre alti creditori, banca poate lua decizia de a trece la colectarea creantei respective, în timp ce daca un debitor are un comportament de plata bun, poate deveni potential client si pentru alte produse ale bancii.

Biroul de Credit, în sistemul caruia participa 35 de banci si 21 de IFN-uri, care transmit informatii negative despre creditele restante si informatii pozitive privind soldul total si numarul creditelor, a început în criza sa monitorizeze separat rapoartele emise la solicitarea bancilor de a afla informatii despre clientii potentiali si respectiv despre clientii existenti.

Bancherii au început sa se uite mai atent la clientii din portofoliu dupa explozia creditelor neperformante în perioada de criza pentru a vedea ce sanse are sa-si revina un client care a intrat în „default“. Multi clienti au credite la doua sau mai multe banci si în momentul în care un creditor solicita date despre un astfel de client afla si situatia conturilor deschise la celelalte banci.

Anul trecut, bancile au solicitat institutiei aproximativ 2,4 milioane de rapoarte de monitorizare în conditiile în care sunt luni în care numarul solicitarilor atinge un vârf. De exemplu, în august 2012 a fost atins un vârf de circa 418.000 de monitorizari.

Biroul de Credit detine date despre 3,2 milioane de credite de consum, 2,4 milioane de carduri de credit si aproape 260.000 de credite ipotecare. Din datele agregate de BNR, aproape un milion dintre aceste conturi înregistrau restante mai mari de 30 de zile.

Numarul restantierilor se ridica la aproape 700.000 de persoane, valoarea cumulata a întârzierilor la plata fiind de 2,3 miliarde de euro. Cea mai mare parte a creditelor restante sunt întârzieri la plata mai mari de 90 de zile, trecute de banci în categoria pierdere si provizionate integral. Ciprian Botea, zf.ro.

Cuvinte cheie: , , , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie