Datoriile CFR Marfa la stat vor fi sterse prin privatizare. Vezi in ce cuantum sunt acestea

 

CFR Marfa va fi „curatata” de datoriile pe care le are la stat, în valoare de 1,5 miliarde lei, în momentul în care compania va fi privatizata, potrivit ministrului transporturilor Relu Fenechiu.
Oficialul a precizat, ieri, ca demersurile pentru realizarea acestei operatiuni au fost deja demarate, existând acordul de principiu din partea institutiilor financiare internationale si al Comisiei Europene.

CFR MarfaRestul de peste 500 de milioane de lei, suma pe care CFR Marfa o datoreaza catre alte entitati, va ramâne la companie, banii urmând sa fie achitati de noul cumparator si de Ministerul Transporturilor, proportional cu pachetul de actiuni detinut de fiecare dintre cele doua parti.

Relu Fenechiu a subliniat ca datoriile totale ale CFR Marfa, care depasesc 2 miliarde de lei, sunt mult mai mari decât activele.
Potrivit domniei sale, în vederea privatizarii, vor fi trecute active de la CFR Marfa la CFR SA, însa doar dupa ce Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) va ridica sechestrul asigurator. În prezent, pe toate activele CFR Marfa exista sechestru asigurator pus de ANAF, acesta putând fi ridicat doar dupa anularea datoriilor.
Referitor la vânzarea pachetului majoritar al CFR Marfa, Relu Fenechiu a precizat: „Noi vindem locomotive, vagoane, depouri si o activitate profitabila”.

Cele trei oferte depuse, în ultimul moment, pentru precalificarea la privatizarea CFR Marfa au fost deschise, ieri, la Ministerul Transporturilor, în prezenta presei.
Companiile care au depus documente de participare la aceasta procedura de vânzare sunt Grup Feroviar Român (GFR), consortiul Trans-feroviar Grup (TFG)-Donau Finanz GmbH & Co KG Austria si OmniTRAX, din SUA.

Autoritatile aveau asteptari mai mari, declarând, în mai multe ocazii, ca exista un interes important pentru preluarea operatorului autohton de transport de marfa pe calea feroviara.
Dupa ce, de-a lungul ultimelor saptamâni, ministrul de resort vorbea despre mai mult de 10 companii mari interesate de CFR Marfa, domnia sa a precizat, ieri, ca a avut emotii în ultima zi de depunere a documentelor, având în vedere ca pâna aproape de ora de expirare a termenului de decadere nicio companie nu depusese oferte de precalificare.

Relu Fenechiu a subliniat: „Pentru toate cele trei companii ofertele au fost considerate eligibile. Urmeaza evaluarea lor, iar în 15 (n.r. mai) se va decide care dintre ele se precalificata pentru faza de negociere în vederea privatizarii. Pe parcursul derularii procedurilor am avut, de doua ori, doua rânduri de întârzieri – una de aproximativ doua saptamâni, datorata unor cereri ale potentialilor investitori care nu aveau timp sa-si pregateasca documentatia în timpul stabilit si una datorata imposibilitatii de a finaliza documentatia de catre consultant. Cu siguranta ca daca am fi pornit de la un pret mai mic erau mai multi investitori. În ultima zi de depunere am avut putine emotii”.
Domnia sa a precizat ca se astepta la mai multe firme, întrucât au fost investitori interesati de CFR Marfa din Cehia, Rusia, Franta, Spania etc.
„Probabil ca dupa ce au facut niste calcule au renuntat”, a mai spus oficialul, adaugând ca Guvernul îsi doreste ca aceasta companie sa nu fie vânduta la un pret scazut, considerând-o foarte importanta, din punct de vedere economic, pentru România si, în viitor, pentru întreaga Europa de Est.

„Am dorit sa nu poata fi cumparata decât de o companie puternica, o companie cu istoric, care sa o poata dezvolta”, a mai spus ministrul transporturilor.

Pâna în prezent, ministrul transporturilor nu a avut întâlniri cu reprezentantii celor trei firme. Domnia sa a spus ca intentioneaza sa discute cu fiecare în parte dupa ce va fi întocmita lista scurta.

Relu Fenechiu estimeaza ca procesul de evaluare va fi finalizat înaintea termenului de 15 mai, dar ca pâna atunci nu se va putea trece la urmatoarea etapa, întrucât acest termen este unul anuntat public.
Ministrul de resort a mai anuntat ca, în contractul de privatizare, vor fi incluse clauze care sa nu permita vânzarea companiei la fier vechi.
„Nimeni nu e nebun sa plateasca 400 de milioane de euro ca sa încaseze 100 de milioane de euro din vânzarea vagoanelor la fier vechi”, potrivit domniei sale.
Înainte de depunerea documentelor de precalificare, au fost cumparate patru caiete de sarcini – de catre cele trei companii mentionate mai sus si de TTS Group.

Dupa data de 15 mai, vor fi derulate negocierile, pe baza de oferte preliminare si neangajante, care vor putea fi depuse de investitorii care se vor afla pe lista scurta pâna la data de 27 mai. Pentru participarea la licitatia cu oferta în plic, documentele trebuie depuse pâna în 19 iunie, la ora 12.00.

Pretul de pornire a licitatiei pentru pachetul de 51% din actiunile CFR Marfa este de aproape 800 de milioane de lei. Garantia de participare la licitatie se ridica la 10 milioane de euro.Emilia Olescu,bursa.ro.

Cuvinte cheie: , , , , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie