Monopol pe formarea in mediere

 

Se pare ca in acest an Consiliul de Mediere ne tine dintr-o surpriza in alta. Dupa ce a majorat taxa de autorizare ca si mediator si a tinut secret acest aspect pina dupa data la care era deja intrata in vigoare hotararea, sambata 13 aprilie am mai avut parte de o noutate.
MonopolIn Monitorul Oficial al Romaniei, partea I, nr.210 din 13 aprilie 2013 a fost publicata Hotarare nr 1044 a Consiliului de Mediere din 27 octombrie 2012 cu privire la modificarea si completarea Standardului de formare a mediatorului. Care este motivul pentru care s-a publicat in Monitorul Oficial? De ce dupa aproape 6 luni de la emiterea ei? Pentru ce nu a aparut pe site-ul Consiliului de Mediere nici atunci si nici acum aceasta hotarare? Care au fost si sunt interesele de a tine sub tacere acest text?
In Regulamentul de organizare si functionare a Consiliului de Mediere, la art.4 se stipuleaza” Consiliul de Mediere isi desfasoara activitatea pe baza urmatoarelor principii: principiul viziunii globale si unitare; principiul legalitatii; principiul impartialitatii; principiul cooperarii; principiul prevenirii; principiul parteneriatului; principiul complementaritatii, transparentei si dialogului social; principiul confidentialitatii, precum si principiul responsabilitatii.” In demersurile prezentate mai sus cate dintre aceste principii au fost incalcate? Parca doar cel al confidentialitatii a fost respectat, doar ca a fost aplicat catre noi, mediatorii, direct afectati de hotararile cu pricina.
Continuand lectura regulamentului, devenit stufos si incalcit din pricina modificarilor, la articolul 15 am mai gasit ceva interesant:
” (1) Activitatea Consiliului se desfasoara pe baza planului anual de activitati, aprobat prin hotarâre a Consiliului.” – Stie cineva ceva despre acest plan?
„(5) Sedintele Consiliului sunt publice, cu exceptia cazului în care membrii sai hotarasc altfel.”- Au facut exceptie sedintele din 27 octombrie 2012 si din 23 februarie 2013? Ca nu s-a anuntat nimic.
„(8) Hotarârile Consiliului care se refera la profesia de mediator sunt obligatorii pentru toti mediatorii, se publica pe portalul web al Consiliului în maximum 5 zile de la data adoptarii lor si, dupa ce continutul acestora a fost avizat de membrii consiliului, dupa caz, se trimit spre publicare în Monitorul Oficial al României, Partea I.” – Totul este obligatoriu pentru mediaori dar nu si pentru Consiliul de Mediere care nu isi respecta propriile decizii!!!

„(9) Consiliul adopta hotarâri referitor la organizarea profesiei, sistemul de formare si calitatea formarii mediatorilor, precum si referitor la avizarea programelor de formare, dupa consultarea comisiilor cu atributii în domeniu constituite conform art. 8 alin. (4), ale caror regulamente proprii au fost aprobate prin hotarâre a Consiliului.” – Care comisie? Care consultare? Care sunt rezultatele in baza carora s-au facut modificarile privind formarea? Unde se pot consulta rezultatele comisiilor cu atributii in domeniu care au dus la modificarile din Hotararea 1044? Care sunt motivele si care sunt efectele in ceea ce priveste calitatea formarii? Daca nu s-a respectat procedura, cat de legala este hotararea? Ce se doreste de fapt?

Modificarile propuse pentru formatorii de mediatori sunt pur teoretice si tin doar de vechimea ca formator de mediatori si elaborarea suportului de curs. Nu se mai pomeneste o vorba despre un numar minim de medieri pe care sa le aiba la activ respectivul formator sau detinator al unei scoli de formare. In aceste conditii o scoala de formare poate fi detinuta si de cineva din afara profesiei daca are un contract de colaborare cu un formator principal cu 5 ani vechime in formarea de mediatori si autorizat de Consiliul de Mediere.
In traducere libera suna cam asa: legea medierii s-a dat in 2006, din 2007 s-au organizat cursuri de formare de mediatori. Daca ai facut cursul in 2007 si te-ai si autorizat in acel an, ca sa poti deveni formator trebuia sa ai 3 ani vechime ca si mediator si minim 25 de medieri. Asa ca in cel mai fericit caz aveai o sansa prin 2010 sau 2011 sa fi formator debutant. Pentru pozitia de formator principal alte medieri si cursuri si numar de cursanti formati si suport de curs. Cum cererea de cursuri nu era prea mare in acea perioada, timpul in care se indeplineau conditiile era destul de lung. Asa ca sanse de a deveni formator principal anul 2012 este un termen realist. Si brusc realitatea a fost aruncata in viitor. Pina sa elaborezi suportul de curs ca sa iti acreditezi scoala de formare s-au schimbat conditiile. Asa ca trebuie sa mai astepti 5 ani, pina in 2017, ca sa indeplinesti conditia de vechime.
Este evident si foarte clar ca aceste reglementari protejeaza intereselor scolilor deja existente. Cine detine aceste scoli? Este suficient sa consulti lista cu furnizorii de formare, mai ales ultimele pozitii, sa vezi cine si-a acreditat scoli noi dupa ultimele alegeri pentru Consiliul de Mediere, ca sa ai raspunsul la intrebare.
Si aici nu ma refer la cei care aveau un istoric si au ajuns, muncind, sa indeplineasca conditiile, ci la cei care fie au aparut brusc ca si formatori principali la propriile scoli, si care bineinteles sunt si examinatori si experti evaluatori, fie intr-un timp foarte scurt au trecut de la formator debutant la formator principal si apoi direct la infiintarea si acreditarea propriei scoli de formare in mediere. Sunt liste publicate pe site-ul Consiliului de Mediere. Cine are ochi, sa vada!
Consider ca este un abuz fata de cei care si-au vazut, cuminti, de treaba si pe cand sa beneficieze de dreptul castigat prin munca, li s-a pus bolovanul in cale.
Mie imi pare a fi o monopolizare a serviciilor de formare. Iar legislatia privind Protectia Consumatorului nu agreeaza monopolul.
Discutiile si nemultumirile exprimate pe paginile de socializare ale mediatorilor nu rezolva situatia.
O sesizare a Protectiei Consumatorilor sau in instanta ar putea duce la anularea acestei hotarari si ar arata Consiliului de Mediere ca mediatorii stiu si pot sa-si apere drepturile.

Sau Consiliul de Mediere ar putea sa anuleze hotararea si apoi sa-si dea demisia!

Maria Carmen

Acest articol reprezinta opinia personala exclusiva  a autorului. MediereNet.ro nu îsi asuma reponsabilitatea pentru continutul acestui articol.

Cuvinte cheie: , , , , , , ,

 

2 comentarii

  1. Ar fi interesant de stiut ce membri formau cvorumul si cine a votat pentru apobarea acestei hotarari a Consiliului.

  2. alexandru spune:

    Eu am inteles ca toti din CM sunt implicati intresesatin activitatea furnizorilor de formare,sunt formatori,examinatori,evaluatori si pe cale de consecinta sunt intr-un grav conflict de interese,incompatibili cu situatia prin care pot vota asa ceva.Mai ales ca demersurile acestea au grave consecinte juridice,trebuie constatata nulitatea de drept a demersurilor si sa-si asume raspunderea cine trebuie.

Adaugă părerea ta


 

Distribuie