Alina Gorghiu, deputat: Cetatenii au libertatea de a alege mediatorul care va realiza sedinta de informare
Alina Gorghiu, deputat, invitata la Conferinta „Legea 115/2012- Obligativitatea sedintei de informare pe intelesul tuturor” si-a exprimat parerea pe tematica abordata de conferinta in interviul acordat publicatiei MediereNet, partener media al evenimentului:
Medierenet: Cum vedeți puse în practică prevederile Legii 115/2012?
Alina Gorghiu: Încă dinainte de intrarea în vigoare a Legii 115/2012 au existat unele dezbateri contradictorii legate de modul în care trebuie să se desfășoare ședința de informare cu privire la avantajele medierii. Aceste contradicții nu au vizat aspecte substanțiale, existând în linii mari o înțelegere de către mediatori a importanței, semnificației și scopului ședinței de informare.
Am încredere că mediatorii vor interpreta și aplica prevederile privitoare la ședința de informare atât în litera legii cât și în spiritul ei. Nu aș dori ca ședința de informare să devină o simplă formalitate care trebuie realizată înainte de a declanșa un proces în instanță.
Medierea poate aduce armonia necesară unei societăți aflată într-un permanent conflict social și poate aduce beneficii sistemului de justiție, prin degrevarea acestuia de cauzele de o gravitate redusă și în consecință creșterea timpului pe care un judecător îl are la dispoziție în vederea soluționării unei cauze complexe.
Medierenet: Ce părere aveți despre locul ales de organizatori pentru desfășurarea acestei conferințe?
Alina Gorghiu: Am mai participat anul trecut la o conferință organizată la Institutul Bancar Român și am fost profund impresionată atât de sală cât și de dotările puse la dispoziție de Institutul Bancar Român.
Cred că organizatorii au ales bine locul de desfășurare a conferinței, mediul de afaceri și mediul bancar fiind printre principalii susținători ai medierii. Având în vedere tematica acestei conferințe, experiența organizatorilor în promovarea medierii, precum și locul unde se va desfășura evenimentul, am convingerea că evenimentul va fi un succes.
Medierenet: Considerați că informarea obligatorie va crea efecte chiar și în condițiile lipsei sancțiunii?
Alina Gorghiu: Din discuțiile purtate cu mediatorii la conferințele la care am participat după intrarea în vigoare a Legii 115/2012, numărul persoanelor care solicită o ședință de informare și acceptă încheierea unui contract de mediere a crescut în mod considerabil. În consecință, există o oarecare deschidere din partea justițiabililor în sensul soluționării litigiilor prin mediere.
Cu toate acestea, consider că avem nevoie urgentă de intrarea în vigoare a sancțiunii inadmisibilității. Impunerea unei obligații prin lege, fără însă a introduce și sancțiunea aplicabilă în cazul neîndeplinirii acelei obligații, generează un sentiment de neîncredere în ședința de informare și în mediere în general.
Medierenet: Există mediatori care percep bani – între 100 și 150 lei – pentru emiterea certificatului sau procesului de informare. Care este părerea d-voastră cu privire la acest aspect?
Alina Gorghiu: Cred că unii mediatori nu au înțeles scopul instituirii obligativității ședinței de informare. Legea 115/2012 nu a dorit să transforme ședința de informare într-o simplă formalitate care trebuie îndeplinită pentru a putea depune cererea de chemare în judecată. Scopul instituirii obligativității ședinței de informare constă într-o mai bună informare a cetățenilor cu privire la mijloacele alternative de soluționare a conflictelor și în consecință degrevarea instanțelor de judecată. Acest rezultat nu poate fi atins decât prin încurajarea persoanelor care participă la ședința de informare, să încheie contractul de mediere, în vederea soluționării prin mediere a conflictului.
Mediatorilor care consideră că se vor îmbogăți prin eliberarea unor certificate de informare contra cost doresc să le transmit următorul mesaj:
Cetățenii sunt obligați să se prezinte la ședința de informare cu privire la mediere în anumite tipuri de litigii, însă ele au libertatea de a alege mediatorul care va realiza ședința de informare. Prin urmare, acestor mediatori le va fi destul de greu să își formeze o clientelă și cel mai probabil, în timp, vor rămâne fără clienți.
De asemenea doresc să le atrag atenția acestor mediatori că Legea 192/2006 modificată prin Legea 115/2012 și OUG 90/2012 prevede în mod expres gratuitatea ședinței de informare. Chiar dacă mediatorii au dreptul să perceapă cheltuielile ocazionate de procedura medierii, ei nu au titlu executoriu pentru aceste cheltuieli și în eventualitatea unui litigiu vor trebui să facă dovada efectuării lor.
Medierenet: Ce considerați că e potrivit să facă mediatorul în cadrul sedinței de informare: să facă o prezentare a medierii, sau să asculte problema părții din fața lui?
Alina Gorghiu: După cum am menționat anterior, finalitatea urmărită prin realizarea ședinței de informare este împăcarea părților. Împăcarea părților conduce la degrevarea instanțelor de judecată de anumite cauze și pe cale de consecință sporește calitatea actului de justiție, prin creșterea intervalului de timp pe care îl are judecătorul la dispoziție pentru a soluționa o cauză complexă.
Dacă privim din perspectiva finalității urmărite, ședința de informare trebuie să se desfășoare în următorul mod:
Ședința de informare se poate desfășura doar în prezența ambelor părți. În situația în care mediatorul este contactat doar de una dintre părți, acesta îi va aduce la cunoștință faptul că pentru realizarea ședinței de informare este nevoie și de prezența celeilalte părți. Dacă partea care a solicitat realizarea ședinței de informare dorește ca mediatorul să realizeze formalitățile necesare pentru invitarea celeilalte părți, mediatorul va încheia cu aceasta un contract de pregătire a medierii.
În situația în care ambele părți se prezintă la ședința de informare, mediatorul poate realiza această ședință fie cu ambele părți împreună, fie separat. Ședința de informare trebuie să cuprindă o informare generală, însă pentru ca această ședință să aibă succes, mediatorul va trebui să asculte fiecare parte și să-i prezinte avantajele medierii prin raportare la speța sa. Există persoane mai preocupate de confidențialitate decât de celeritate. Pe de altă parte, există persoane care doresc o procedură flexibilă. Fiecare persoană are anumite așteptări de la instanța de judecată, respectiv de la mediere. Mediatorul trebuie să răspundă acestor așteptări pe care părțile le au de la mediere, evident cu respectarea legii.
Niciun comentariu
Adaugă părerea ta!