Ion Dedu, membru al Consiliului de Mediere: Judecatorul are obligatia sa recomande medierea si nu informarea

 

Ion Dedu, mediator, membru al Consiliului de Mediere, ne expune, in cadrul interviului acordat publicatiei noastre, modul in care se desfasoara practic informarea prealabila.

Ion Dedu

Ion Dedu

Medierenet: Dupa parerea dumneavoastra cum se face corect informarea prealabila?
Ion Dedu: În cazul în care la mediator se prezintă numai una dintre părţi, mediatorul, la cererea acesteia, va adresa celeilalte părţi invitaţia scrisă, în vederea informării şi acceptării medierii, stabilind un termen de cel mult 15 zile. Invitaţia se transmite prin orice mijloace care asigură confirmarea primirii textului. Partea solicitantă va furniza mediatorului datele necesare contactării celeilalte părţi.
In aceasta situație mediatorul incheie un contract  bilateral de prestari servicii cu partea care solicita medierea, in asa fel incat mediatorul sa fie mandatat de solicitant pentru a trimite invitatia la mediere. Prin acest contract, care se numeste  ,,contract de pregatire a medierii”, mediatorul trimite o invitatie, maxim doua prin care,  conform noilor modificari legislative aduse prin ordonanta  guvernului nr.90 din 2012, partile sunt obligate sa participe la şedinţa de informare privind avantajele medierii, inclusiv, dacă este cazul, după declanşarea unui proces în faţa instanţelor competente, în vederea soluţionării pe această cale a conflictelor în materie civilă, de familie, în materie penală, precum şi în alte materii, în condiţiile prevăzute  de lege.art 2 din legea 192/2006 cu modifficarile  ulterioare.
După trimiterea invitatiei, daca partea invitata se prezinta la mediator la data si ora fixata pentru intalnirea  cu solicitantul si cu mediatorul, atunci  mediatorul va trece la analiza conflictului din perspectiva ambelor parți. Va stabili impreuna cu partile daca acest conflict se poate media, va stabili tipul de conflict, factorii care au determinat conflictul, structurali sau subiectivi, precum si cauzele conflictului.
După analiza conflictului realizata de mediator, acesta va trece la informarea partilor despre avantajele medierii, efectele juridice ale acesteia raportate la cazul lor concret.
Informarea,  fiind o parte a procedurii de mediere este gratuita pentru parți, iar mediatorul nu poate percepe onorariu pentru partea de informare.
După informare  PARTILE DECID, daca accepta rezolvarea conflictului prin mediere  sau aleg sa mearga spre instanta de judecata.
Momentul deciziei partilor  este stipulat in codul de procedura civila la art. 227 alin. 3 si este ,,după informare”
,, (3) În cazul în care judecătorul recomandă medierea, părţile se vor prezenta la mediator, în vederea informării lor cu privire la avantajele medierii. După informare,  părţile decid dacă acceptă sau nu, soluţionarea litigiului prin mediere. Până la termenul fixat de instanţă, care nu poate fi mai scurt de 15 zile, părţile depun procesul-verbal întocmit de mediator cu privire la rezultatul şedinţei de informare”
In cazul in care partile, sau una dintre ele, decid ca vor sa mearga spre instanta de judecata in vederea rezolvarii conflictului, atunci mediatorul intocmeste ,,CERTIFICATUL DE INFORMARE”. Certificatul de informare se elibereaza de catre mediator  partilor  doar după ce mediatorul a analizat conflictul  si a informat partile  cu  tot ce tine de avantajele folosirii procedurii de mediere si efectele juridice al acesteia.
Discutia mediatorului cu partile implicate, in cadrul etapei de informare,  poate avea loc in intalniri comune sau separate functie de dorinta partilor implicate.
După informare, in cazul in care partile implicate accepta sa rezolve conflictul prin procedura de mediere  atunci mediatorul incheie impreuna cu partile  contractul de mediere.
In situatia in care partea invitata refuza invitatia mediatorului sau nu se prezinta de doua ori la rand la locul unde ar trebui sa aiba loc  mediaerea , atunci mediatorul intocmeste, conform legii, un proces verbal  cu solicitantul care l-a mandatat, informandu-l pe acesta cu ceea ce a facut pentru a aduce cealalta parte la masa dialogului, conform contractului de  mandat pentru trimiterea invitatiei. In acest proces verbal mediatorul specifica numarul confirmarii de primire, numele persoanei care a confirmat primirea invitatiei, data si numarul de telefon unde a sunat, daca a sunat, pentru a lua legătura cu acesta.
Azi in Romania medierea nu este obligatorie ca procedura prealabila depunerii cererii de chemare in judecata. In schimb legiuitorul a stabilit cateva norme moderne de a schimba o cultura conflictuala cu una pentru dialog, introducand in codul de procedura civila cateva  elemente necesare  in noua cultura a dialogului.
Pentru prima data in Romania legiuitorul stabileste competenta judecatorului de a chema in fata sa  partile in conflict chiar daca sunt reprezentate.
Codul de  pr. Civ  ,, Art. 227. – (1) În tot cursul procesului, judecătorul va încerca împăcarea părţilor, dându-le îndrumările necesare, potrivit legii. În acest scop, el va solicita înfăţişarea personală a părţilor, chiar dacă acestea sunt reprezentate.”

La aliniatul 2 din al aceluiasi articol se specifica ca judecatorul poate invita partile sa participe la o scurta sedinta de informare realizata de el, prin care le explica partilor despre avantajele folosirii procedurii de mediere. Deci judecatorul explica partilor, nu avantajele medierii, ci avantajele folosirii procedurii de mediere. Atunci cand judecatorul considera necesar va recomanda partilor sa recurga la mediere in orice faza a judecatii, pentru solutionarea pe aceasta cale a conflictului dintre ele.
Observati ca judecatorul are obligatia sa recomande medierea si nu informarea. Daca ar recomanda informarea, atunci judecatorul ar putea fi acuzat ca influențează si se amesteca in decizia partilor care, conform art 227 alin. 3 va putea fi luata doar după informare. Din acelasi motiv, al continutului alin.3, nici mediatorul nu poate percepe onorariu si nici partile nu pot veni in biroul mediatorului sa ceara doar informarea, inainte ca informarea sa fie realizata efectiv. Acest lucru este datorat faptului ca  nici partile, nici mediatorul si nici judecatorul nu pot sti ce vor decide partile DUPĂ INFORMARE, stiut fiind ca perceptiile partilor si ale oamenilor in general se schimba aproape instantaneu.

,, Alin (2) În litigiile care, potrivit legii, pot face obiectul procedurii de mediere, judecătorul poate invita părţile să participe la o şedinţă de informare cu privire la avantajele folosirii acestei proceduri. Când consideră necesar, ţinând seama de circumstanţele cauzei, judecătorul va recomanda părţilor să recurgă la mediere, în vederea soluţionării litigiului pe cale amiabilă, în orice fază a judecăţii. Medierea nu este obligatorie pentru părţi.”

Noile norme juridice constientizeaza magistratul  de a recomanda medierea, ca o noua cultura de rezolvare a conflictelor prin dialog. Acest luncru se realizeaza  prin principiile procesului civil stipulate in capitolul II  codul de procedura civila, care la art. 7 prevede ca judecatorul are indatorirea de a asigura, in cazul nostru,  indeplinirea obligatiilor  partilor in proces, atunci cand el recomanda medierea. Obligatii  stipulate in art. 2 din legea 192/2006 modificata.

,, Art. 2
(1)Dacă legea nu prevede altfel, părţile, persoane fizice sau persoane juridice, sunt obligate să participe la şedinţa de informare privind avantajele medierii, inclusiv, dacă este cazul, după declanşarea unui proces în faţa instanţelor competente, în vederea soluţionării pe această cale a conflictelor în materie civilă, de familie, în materie penală, precum şi în alte materii, în condiţiile prevăzute de lege.”

Medierenet: Informarea facuta de mediator este nevoie sa fie impersonala sau sa fie personalizata?
Ion Dedu: In opinia mea informarea pe care o face mediatorul trebuie personalizata, deoarece conflictul este al partilor si  mediatorul face o analiza sumara a conflictului pentru a stabili :
Tipul de conflict, factorii care au determinat aparitia conflictului si cauzele conflictului  lor concret. Apoi impreuna cu partile, mediatorul stabileste strategia de rezolvare a conflictului.
Se poate folosi foarte bine si modul impersonal atunci cand mediatorul prezinta informarea, acest lucru având insa un impact redus de convingere asupra partilor.

Medierenet: Pentru ce se ridica atatea probleme cu privire la aceasta informare?
Ion Dedu: Simplu, este un concept nou pe care multi l-au inteles tarziu iar altii nu-l inteleg nici acum.
Probleme nu ar fi daca cei care considera ca stiu fara sa se informeze ar aplica primele doua principii ale unei ascultari atente si anume: ,, Căuta sa-l înțelegi pe celalat inainte de a te face tu inteles” si  ,,Nu impune celuilat propriul tău sistem de valori, atitudini, propria ta experienta de viața”.
Sunt trei principii ale unei ascultari empatice din care doua tocmai ce le-am expus. Acestea coroborate cu calitatea de a avea o deschidere cognitiva (deschidere spre cunoastere), a capacitatii de ascultare a celor care le stiu pe toate, ar face extrem de simpla aceasta procedura.

Medierenet: Isi poate recupera mediatorul costurile pe care la are cu imprimanta, hartia si cheltuielile postale aferente informarii prealabile si emiterea certificatului sau procesului verbal de informare?
Ion Dedu: In intrebarea  dumneavoastra s-a strecurat o eroare, aceea de ,,proces verbal de informare” Legiuitorul nu specifica acest lucru ci doar faptul ca ,, Daca partea invitata nu se prezinta, mediatorul intocmeste un proces verbal” Acest proces verbal dovedeste buna credinta a solicitantului ca a incercat invitarea la dialog a celuilalt. Procesul verbal va contine ceea ce a facut mediatorul, demersurile sale, in urma mandatului pe care l-a avut de la solicitant.
Cat priveste recuperarea cheltuielilor pe care le enumerati consider ca ar fi neprofesionist ca   ,, după informare” daca partile sau doar una dintre ele refuza continuarea medierii, mediatorul sa ceara ,, stiti ….va costa imprimatul si hartia”. Pentru aceia care vor, nu au decât sa ceara trei, patru lei, ca este vorba doar strict de hartie, toner etc.

Repet: eu nu am facut, nu recomand si nu am sa fac asa ceva.

Medierenet

 

Cuvinte cheie: , , , , ,

 

4 comentarii

  1. Janos Demeter spune:

    Excelente precizari!
    Pun si aici o intrebare fireasca:cat de etica si legala este „taxa deschidere dosar” pe care am vazut-o afisata pe site-urile unor colegi mediatori?

  2. Laura VIlsan spune:

    Eu consider ca in acest moment judecatorul recomanda atat medierea cat si informarea.
    De asemenea,nu exista o obligatie ci o facultate a judecatorului de a recomanda una dintre cele doua proceduri si argumentez astfel:
    art.21 NCPC precizeaza ca „judecatorul va recomanda” si cu toate ca e usor imperativa formularea,este necesar sa tinem cont,ca principiul fundamental al procesului civil stipulat in acest articol se intituleaza”incercarea de impacare a partilor”
    art.187 lit.f-este sanctionat refuzul partii de a se prezenta la „sedinta de informare…”
    art.227 alin.1-judecatorul „va incerca” impacarea partilor,dandu-le indrumarile necesare;
    art.227 alin.2-judecatorul „poate” invita partile sa „participe la o sedinta de informare…” .In urmatoarea teza se specifica:judecatorul „va recomanda” sa recurga la mediere,dar si in acest caz,partile se vor prezenta la mediator in „vederea informarii”.
    Pe cale de consecinta,judecatorul nu este OBLIGAT ci POATE sau VA RECOMANDA medierea-acceptata sau nu de parti,ori INVITA partile la informare cu privire la avantajele acestei institutii.
    Eu sper in continuare in rolul activ al judecatorului,ca element cheie, fundamental in constientizarea de catre orice justitiabil a existentei unei cai alternative de solutionare a litigiului si anume, Medierea!
    Laura Vilsan
    Mediator
    Sibiu

  3. Irina Comeaga spune:

    Cu tot respectul pentru domnul Dedu, care mi-a fost de altfel formator si pentru care am o slabiciune speciala din acest motiv, costurile unui mediator privind emiterea certificatului de informare sau a procesului verbal nu se rezuma la imprimarea documentelor.

    Pentru a fi in masura (abilitat legal) sa emita acele documente, mediatorul: a platit un curs de formare, a facut niste cheltuieli de autorizare, face niste cheltuieli de formare continua, plateste taxe la stat si la Consilul de mediere, plateste chirie, se imbraca in raport cu specificul muncii sale, circula (macar pana la posta si inapoi, o data, maxim de doua ori), citeste pentru a se informa, deci cumpara carti de specialitate, plateste energie electrica, telefon, internet, consumabile, etc.

    Aceste costuri au, TOATE, legatura cu activitatea sa. Acesta este, evident, parerea mea, ca simplu mediator care ar vrea sa traiasca din profesia pe care si-a ales-o. Sper sa nu fie un pacat prea grav…

  4. Gabor Dorel spune:

    d-na irina ,adevar graeste ,deoarece
    1.tov formatori in cheltuelile lor au incluse si maculatura ? sau nu ? domnule dedu
    dl, dedu nu imi amintesc ca cursurile ar fi fost gratuite ? si mai ales ca o parte din costuri sau dus spre cei care au dat sala ( camera de comert ) 1200 lei ,
    In concluzie ; puteti face toata procedura gratuita si voluntara fara sa mai aveti mustrari de lege sau moralitate

    Cu respect
    G.D

Adaugă părerea ta


 

Distribuie