Tarom, Carpatair si Blue Air sunt in aer

 

Toate cele trei companii aviatice românesti au pierderi uriase si nu exista nicio sansa sa se redreseze în acest an crucial, în care se pregateste privatizarea Tarom. Si supravietuirea în viitor e problematica, în conditiile unei piete dificile si fara posibilitatea de a mai repara erorile grave de business din trecut.

airbus a318 taromAnul 2007 a fost ultimul an profitabil al operatorilor aerieni români. Un mediu extrem de competitiv, decizii proaste, dar si un dram de ghinion au facut ca profitul sa se transforme în pierderi insuportabile, iar durata de viata a companiilor sa mai fie doar o chestiune de ani. Criza economica si-a pus amprenta pe profiturile gigantilor, aproape toti înregistrând pierdere pe rutele intraeuropene în aceasta perioada. Bilantul s-a lasat cu plus datorita zborurilor transcontinentale, singurele care au înregistrat crestere de doua cifre în ultimii ani si, exact, minusul mare  al operatorilor români.

Mai mult, avântul low cost i-a determinat sa-si transforme companiile regionale în operatori cu costuri reduse. În aceste conditii, în cele mai fericite scenarii, doar masuri extrem de bune si bine aplicate, implementate în zodia norocului, mai pot ridica de la sol companiile românesti în 2013, anul în care se asteapta privatizarea unui pachet de 20% a operatorului national.

Zbor împotriva curentului

Marile sperante sunt pentru Tarom. Se vorbeste despre o privatizare si rezultate bune ale managementului privat. Pâna una alta, Tarom si-a bugetat o pierdere de 186 de milioane de lei (aprox. 42,3 mil. euro) pe 2013.  Ca o paranteza, în 2012, a fost bugetata o pierdere de 187 de milioane de lei, însa, la final de an, suma s-a ridicat la 243 mil. lei, o contributie importanta având-o faptul ca Finantele nu au mai platit pentru Airbus-ul cedat Administratiei Prezidentiale. Mai mult, imaginea companiei a fost afectata de incidentul de la Londra, când comandantul Tarom a fost oprit la sol, pe motiv ca ar fi consumat alcool.

Desi nu si-a prezentat public planul de redresare a companiei, noul management începe schimbarile. În numele reducerii de costuri, s-a decis închiderea agentiilor din câteva capitale europene, se discuta o noua organigrama, neaprobata înca de CA, dar si uniformizarea flotei. Surse au declarat pentru Capital ca redresarea nu va presupune doar restructurari agresive de personal, acestea limitându-se la câteva programe de plecari voluntare, realizate cu succes în trecut. De mentionat ca, la Tarom, costurile cu personalul reprezinta circa 16% din cheltuieli.

În decembrie 2012, noul director general al Tarom, Christian Heizmann, a prezentat intern un plan de redresare, potrivit caruia transportatorul ar urma sa ajunga pe profit abia în primul semestru din 2016. Experti în aviatie, contactati de Capital, spun ca daca se pleaca de la costuri exagerate – asa cum sunt în prezent – nu se poate trece pe profit. „Compania pierde pentru ca în timp ce este anchilozata si nu poate fi competitiva, ceilalti vin cu tarife avantajoase si atrag pasagerii. Gradul de acoperire a cheltuielilor directe (cele cu personalul, combustibil si avioane – chirii/ amortizare – n.red.) este realizat doar în proportie de 80% din total operare, ceea ce face ca restul cheltuielilor generale sa nu fie acoperite din venituri. Pentru aceasta e nevoie de un grad de ocupare mai mare (n.r. la nivel de 2012, gradul mediu de ocupare a fost de 66% fata de 61% în 2011). A recunoscut si Tarom ca singura ruta profitabila este Bruxelles, prin urmare, este greu sa faci profit“. ana-maria smadeanu, capital.ro

Cuvinte cheie: , , , , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie