Denumiri diferite, aceeasi taxa abuziva

 

România a devenit stat membru al Uniunii Europene pe 1 ianuarie 2007, dupa ce Tratatul de Aderare, semnat pe 25 aprilie 2005, a fost ratificat de catre toate statele membre.

Restituire taxa autoPotrivit art. 148  alin. 2 din  Constitutia Romaniei: “Ca urmare a aderarii, prevederile tratatelor constitutive ale Uniunii Europene, precum si celelalte reglementari comunitare cu caracter obigatoriu, au prioritate fata de dispozitiile contrare din legile interne, cu respectarea prevederilor actului de aderare.” Libera circulatie a bunurilor reprezinta una dintre pietrele de temelie ale pietei Uniunii Europene, iar Principiul liberei circulatii a bunurilor impune un cadru legislativ comun care sa asigure traficul nerestrictionat al produselor în cadrul Uniunii, în acelasi mod în care acesta se realizeaza în interiorul unei tari.

In 2007, Guvernul Romaniei  a introdus prima varianta a taxei auto si de atunci, aceasta a suferit diferite amendamente intrucat a fost combatuta de instantele din Romania si chiar de CJUE, ca find contrara TFUE. Astfel, de la denumirea de taxa de prima inmatriculare (reglementata prin Legea nr. 343/2006) s-a trecut la cea de taxa speciala de poluare (reglementata de OUG 50/2008) , care a devenit mai apoi taxa pentru emisiile poluante(reglementata in cele din urma  prin Legea nr. 9 din 6 ianuarie 2012), iar ultima care este inca in stadiul de proiect, sub denumirea de timbru de mediu (reglementata in Ordonanta pentru modificarea si completarea Legii nr. 9/2012). Cu toate acestea magistratii romani apreciaza, in cvasiunanimitate, ca taxa auto, indiferent de denumirea si forma adoptata, reprezinta, in fapt, un fel de ,,taxa vamala mascata”.

Dispozitiile legilor, mai sus aratate, contravin prevederilor Tratatului de Instituire a Comunitatii Europene, si anume:

Potrivit art. 23 din T.C.E.: ,, Comunitatea se va baza pe o uniune vamala care va cuprinde comertul cu marfuri in ansamblu si care va presupune interzicerea intre statele membre a taxelor vamale la importuri si exporturi si a tuturor tarifelor cu efect echivalent si adoptarea unui tarif vamal comun in relatiile lor cu tari terte”.

Art. 25 din T.C.E.(actualmente art. 38 din Tratatul privind Uniunea Europeana) prevede ca: “Taxele vamale la importuri si exporturi si tarifele cu efect echivalent sunt interzise intre statele membre. De asemenea, aceasta interdictie se va aplica taxelor vamale de natura fiscala.”

Art. 28 din T.C.E. (actualmente art. 41 din Tratatul privind Uniunea Europeana) prevede: “Restrictiile cantitative la importuri si toate masurile cu efect echivalent sunt interzise intre statele membre.”

Art. 90 din T.C.E. (actualmente art. 110 din Tratatul privind Uniunea Europeana) prevede: “Niciun stat membru nu poate sa impuna, in mod direct sau indirect, asupra produselor altor state membre, impozite interne de orice natura in plus fata de cele impuse direct sau indirect asupra produselor interne similare. Mai mult, niciun stat membru nu poate sa impuna asupra produselor altor state membre impozite de natura sa acorde protectie indirect altor produse.”

Prin aceste Tratate de instituire a Comunitatii Europene sunt stabilite principiile liberei circulatii a marfurilor, principiul nediscriminarii produselor importate cu produsele interne, libera concurenta, precum si interdictia statelor membre de a introduce taxe contrare principiilor tratatului…..
Daniel Salcudean, juridice.ro

Cuvinte cheie: , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie