Guvernul va aviza saptamana viitoare Timbrul de Mediu. Vezi tarifele

 

Timbrul de mediu perceput la înmatricularea masinilor va fi avizat de Guvern în sedinta de saptamâna viitoare, programata pentru marti, prin ordonanta de urgenta si nu printr-un proiect de lege, urmând sa fie aplicat imediat cu publicarea ordonantei în Monitorul Oficial, a anuntat premierul Ponta.

timbru de mediu1Guvernul a anuntat recent ca definitivat forma noii taxe auto, aplicata sub forma timbrului de mediu, cu o formula de calcul diferita, care conduce la o crestere în medie de circa 10% a sumei de plata pentru masinile Euro 4 si Euro 3 si o scadere cuprinsa între 60% si 90% pentru masinile Euro 2, Euro 1 si non-euro.

Conform noii formule de calcul, suma de plata va scadea cu 60% pentru Euro 2, cu 80% pentru Euro 1 si cu 90% pentru non-euro.

Cuantumul taxei pentru masinile non-euro, Euro 1 si Euro 2, cu tehnologii mai învechite, va fi totusi mai mic decât cel actual, mergându-se pe ideea ca aceste masini au o durata scurta de functionare si, deci, vor polua pentru un interval mai mic.

Într-un document elaborat de Ministerul Mediului si transmis presei se arata ca taxa va ramâne la aceleasi cote pentru masini Euro 5, în timp ce pentru Euro 6, masini hibride si electrice, nu va fi platit nimic.

În acelasi timp, însa, acelasi document include si un tabel cu scaderi de taxe pentru masini tip Euro 5, cu exceptia modelului Dacia Logan, cu o emisie mai mare de CO2, unde taxa creste.

Astfel, pentru o masina Dacia Duster Euro 5 de 1461 cmc , fabricata în 2012 si cu emisie 130 de CO2, taxa de platit va scadea de la 164 euro la 119 euro, în timp ce pentru un Volkswagen Golf 1390 cmc Euro 4, emisie 161 CO2, fabricata în intervalul 2001-2003, taxa va creste de la 147 euro la 264 euro.

Alte exemple de reduceri de taxe pentru masinile Euro 5 fabricate anul trecut sunt: Dacia Duster 1461 cmc, emisie 137 CO2, – de la 164 euro la 154 euro; Dacia Duster 1461 cmc, emisie 126/130/137 CO2, – de la 163 euro la 116 euro; Skoda Octavia 1598 cmc, emisie 119 CO2 – de la 163 euro la 85 euro; Renault Clio 1390 cmc, 127 CO2 -de la 145 euro la 103 euro; VW Golf 6 1598cmc, 107 CO2 -de la 163 euro la 55 euro; Dacia Logan MCV 1461cmc, 119 CO2 – de la 150 euro la 85 euro; Ford Fiesta 1250cmc, 129 CO2 – de la 133 euro la 105 euro; Ford Focus 1598 cmc, 109 CO2 -de la 163 euro la 56 euro.

Pentru Dacia Logan 1149 cmc, dar cu emisie 135 CO2, taxa este indicata în crestere, de la 73 euro la 107 euro.

Pentru masinile second-hand înmatriculate în 2012, taxa creste în majoritatea cazurilor: VW Golf 4 1390 cmc, 161 CO2, Euro 4 din 2002-de la 189 euro la 339 euro; VW Golf 4 1390 cmc, 161 CO2, Euro 4 din 2003, de la 238 euro la 452 euro; Opel Astra 1598 cmc, 171 CO2, Euro 4 din 2001/2002/2003 -de la 222 euro la 354 euro; Opel Astra 1598 cmc, 171 CO2, Euro 4 din 2002- de la 285 euro la 455 euro; Opel Astra 1598 cmc, 171 CO2, Euro 4 din 2003 – de la 359 euro la 573 euro; Ford Focus 1560 cmc, 127 CO2, Euro 4 din 2004/2005/2006 -de la 293 euro la 336 euro; Ford Focus 1560 cmc, 127 CO2, Euro 4 din 2005 -de la 338 euro la 388 euro; Ford Focus 1560 cmc, 127 CO2, Euro 4 din 2006 -de la 383 euro la 440 euro; VW Polo 1390 cmc, 154 CO2, Euro 4 din 2004 – de la 272 euro la 414 euro; VW Polo 1390 cmc, 154 CO2, Euro 3 din 2004 -de la 905 euro la 1.243 euro.

Pentru VW Passat 1896 cmc, 154 CO2, Euro 4 din 2008, taxa este indicata în scadere de la 1.132 euro la 878 euro.

Pentru masinile tip Euro 3, Euro 2 si non-euro, taxa scade de la 1.830 euro la 1.657 euro la masini precum VW Passat 1896 cmc, 154 CO2, Euro 3 din 2004, de la 1.593 euro la 684 euro pentru Dacia Super Nova 1475 cmc, Euro 2 din 2001 si de la 3.321 euro la 363 euro pentru Dacia 1397 cmc, non-euro din 1990.

Timbrul de mediu va fi aplicat numai masinilor tip M1 (destinate transportului de persoane care au, în afara scaunului conducatorului, cel mult opt locuri pe scaune), nu si celorlalte tipuri de vehicule, precum tiruri, autocare sau microbuze, pentru care va fi achitata în continuare actuala taxa auto.

În cazul masinilor înmatriculate înainte de 2007, Guvernul a ajuns la concluzia ca o scutire exclusiv pentru aceste masini nu se poate realiza, deoarece ar constitui discriminare, astfel ca solutia pentru care s-a optat este recalcularea cotelor pentru masinile vechi, în functie de perioada de viata, astfel încât suma de plata sa scada.

Pentru masinile scoase din România si înmatriculate în alte tari, se restituie o parte din taxa platita, ca parte reziduala a acesteia (calculata în functie de perioada de utilizare).

Timbrul de mediu va fi calculat în principal în functie de emisia de CO2, luat în calcul în întregime pentru timbru fata de 30% în legea în vigoare, înscrisa în cartea de identitate a masinii sau documentele de omologare.

Timbrul va fi platit o singura data, la prima înmatriculare pe piata din România sau la prima transcriere, dar nu si în cazul tranzactiilor civile (mostenire sau partaj).

Noua taxa nu va fi platita de persoanele cu dizabilitati, dar va fi platita la cumpararea masinilor de catre institutiile statului, cu exceptia, serviciilor de ambulanta, politie, jandarmerie. Pentru masinile care apartin corpului diplomatic nu se va plati timbrul de mediu.

Nu a fost stabilit înca daca persoanele care au masininile înmatriculate în alt stat si sunt rezidenti în România vor plati timbrul de mediu.

Cei care au platit actuala taxa de poluare nu vor mai plati timbrul de mediu.

În cazul proprietarilor de masini care au dat statul în judecata pentru restituirea taxei încasate ilegal, daca acestora li s-a restituit contravaloarea taxei, precum si a celor care au înmatriculat autoturismele fara achitarea taxei, noul timbru va fi platit la prima vânzare a masinii.

Modificarile sunt argumentate de Guvern prin faptul ca actuala formula avea valori disproportionat de mari pentru anumite zone de poluare, care nu tineau cont de puterea de cumparare a românilor, continea în calculul sau, în afara de emisia de CO2, si capacitatea cilindrica (desi acest criteriu era deja taxat la impozitul pe masina, platit la administratia locala), era discriminatorie si atragea amenintari cu infringementul din partea UE.

Prin aplicarea timbrului de mediu, Fondul de Mediu este estimat sa creasca fata de 2012 cu 100 de milioane de lei, daca românii vor cumpara aceleasi tipuri de masini.mediafax.ro.

Cuvinte cheie: , , , , , , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie