Anularea privatizarii CFR Marfa va fi ceruta in instanta de sindicate

 

Sindicatele vor cere în instanta anularea Strategiei de privatizare a „CFR Marfa” si Hotarârea de Guvern prin care aceasta a fost aprobata, dupa cum ne-a spus Iulica Mantescu, presedintele Federatiei Mecanicilor de Locomotiva din România. Domnia sa ne-a precizat ca acest lucru se va întâmpla daca, de-a lungul procedurii de vânzare a operatorului feroviar de marfa, autoritatile nu vor tine cont de avizul negativ dat de sindicate si patronate Strategiei si Hotarârii de Guvern privind privatizarea „CFR Marfa”.

CFR MarfaIulica Mantescu ne-a precizat: „În cadrul dezbaterii care a avut loc luni, la Ministerul Transporturilor, si care a tinut doar 35 de minute, am facut câteva propuneri vizavi de Strategia de privatizare a companiei. Am solicitat încheierea unui acord social potrivit caruia, ulterior încheierii contractului de vânzare-cumparare, daca vor fi facute disponibilizari sa fie acordate 24-36 de salarii compensatorii. Pentru fiecare salariat, s-ar putea avea în vedere salariul mediu pe ultimele sase luni lucra­te, însa acestea re­prezinta detalii care pot fi negociate.

Ne-am aratat nemultumiti fata de criteriile de preselectie, care ni se par foarte succint formulate. În Strategie se mentioneaza doar ca potentialii investitori trebuie sa aiba exeprienta si capacitate financiara. Candidatii ar trebui sa prezinte un plan de afaceri, sa stim ce au de gând sa faca în urmatorii ani. Noi vrem sa fie pastrat obiectul de activitate al societatii < CFR Marfa >.

De asemenea, am dori ca o parte din actiuni sa poata fi cumparate de Asociatia Salariatilor, ca în Ungaria.
Ni s-au facut promisiuni verbale, dar am fi dorit sa fie ceva scris, pentru a avea mai multa încredere în aceste promisiuni. Oricum, atât sindicatele, cât si patronatele au dat aviz negativ Strategiei de privatizare si Hotarârii de Guvern, în cadrul Comisiei de Dialog Social care a avut loc la nivelul Ministerului Transporturilor. Acest aviz este consultativ, autoritatile pot tine sau nu cont de el. Însa, daca autoritatile nu vor tine cont de avizul nostru, vom cere în instanta anularea Strategiei si a Hotarârii guvernamentale”.

Strategia de privatizare a CFR Marfa a fost aprobata, recent, de membrii Consiliului Suprem de Aparare a Tarii (CSAT) si de Guvern, dupa o prima lectura. Documentul prevede vânzarea unui pachet de 51% din actiunile „CFR Marfa”, pentru o suma de circa 60 de milioane de euro, cu o garantie de participare de 10 milioane de euro.

Valoarea taxei de participare la procedura reprezinta echivalentul în lei a sumei de 20.000 de euro, iar licitatia va fi cu plic închis.

Iulica Mantescu a precizat, recent, într-o conferinta de presa, ca fierul vechi de la „CFR Marfa” valoreaza mult mai mult decât intentioneaza Guvernul sa obtina pe întreaga companie. Domnia sa a declarat: „Se vrea vânzarea < CFR Marfa > pe pret derizoriu. Societatea, cu tot ce înseamna cladiri, terenuri, vagoane, ar trebui evaluata la nivelul pietei. Doar fierul vechi ajunge la 200 de milioane de euro. Privatizarea trebuie sa înceapa cu vânzarea unui pachet de 15%, sa vedem daca investitorul este capabil sa aduca societatea pe profit. A scapa de companii ca < Oltchim > sau < CFR Marfa > înseamna desfiintarea de locuri de munca”.

Potrivit domnului Mantescu, „CFR Marfa” ar putea redeveni rentabila în 30 de zile, daca ar fi reesalonate datoriile pe minim 7 ani, cu o perioada de gratie de doi ani; daca ar fi reduse accizele la motorina si taxa de utilizare a infrastructurii, daca energia electrica ar putea fi achizitionata de pe piata libera si daca licitatiile la care participa compania, pentru achizitionarea serviciilor de transport de marfuri, nu ar mai fi „cu dedicatie”.

CSAT a solicitat ca privatizarea „CFR Marfa” sa fie una cu investitor strategic si cu respectarea obligatiilor pe care compania le are fata de MApN, NATO si alte structuri de securitate.

În cazul în care MT nu va încheia contractul de privatizare cu investitorul care va câstiga licitatia, ministerul va putea relua privatizarea „CFR Marfa”, cu adaptarea cores­punzatoare a Strategiei, sau, dupa caz, prin invitarea la negocieri în scopul încheierii contractului de vânzare – cumparare de actiuni, în ordinea clasamentului de la licitatie, a urmatorilor investitori.

O eventuala restructurare a „CFR Marfa”, ulterioara privatizarii, ar putea duce la disponibilizarea unui anumit numar de salariati, arata Strategia de vânzare a companiei, care nu prevede pastrarea numarului de salariati. Potrivit documentului, cumparatorul va trebui sa îndepli­neasca, printre altele, obligatiile de mediu stabilite în sarcina „CFR Marfa”, sa mentina obiectul principal de activitate al companiei, asigurând nevoile de transport, „pe timp de pace, în situatii de criza si la razboi, pentru institutiile cu atributii în domeniul apararii si securitatii nationale” si sa mentina/dezvolte utilajele si instalatiile din capacitatile de mobilizare detinute de „CFR Marfa” la parametri normali de func­tionare. De asemenea, acesta va fi obligat sa respecte acordurile si angajamentele asumate de operatorul feroviar de marfa în acordurilor si tratatele încheiate de stat cu NATO si Fortele Armate ale Statelor Unite ale Americii, sa mentina si sa dezvolte linia de feribot ca element de legatura între Europa si Asia, fiind conceputa ca o prelungire a Coridorului IV Pan European.

Strategia sugereaza ca în contractul de vânzare-cumparare de actiuni ar trebui inserate clauze privind obligatia de a respecta prevederile legale privind majorarea capitalului social al societatii cu valoarea terenurilor pentru care se obtin certificate de atestare a dreptului de proprietate dupa data privatizarii.

La procesul de privatizare a „CFR Marfa” pot participa persoane fizice si/sau juridice române si/sau straine, individual (investitor, persoana juridica si/sau persoana fizica) sau asociate în acest scop în consortii sau alta forma de asociere (Grup de investitori, persoane fizice si/sau juridice) care îndeplinesc criteriile de precalificare stabilite prin Dosarul de prezentare. Printre altele, va trebui ca participantii la licitatie sa aiba experienta relevanta în domeniul transportului de marfa si capabilitati operationale, precum si capabilitati financiare care sa demonstreze posibilitatea preluarii si dezvoltarii unei noi afaceri.

Membrii unui Grup de investitori nu pot face parte decât dintr-un singur consortiu/forma de asociere, neputând depune oferte si în mod individual si ca parte dintr-un Grup de investitori. Perioada pentru care se va realiza asocierea membrilor în Grupul de investitori va fi cel putin egala cu perioada necesara finalizarii privatizarii, respectiv pâna la data transferului dreptului de proprietate asupra actiunilor. Sunt neeligibili pentru a participa la procesul de privatizare a „CFR Marfa” investitorul sau membrii Grupului de investitori care se afla în stare de incapacitate de plata, faliment sau lichidare si fac obiectul unei proceduri legale pentru declararea lor în una din situatiile mentionate; investitorul sau membrii Grupului de investitori care sunt sub efectul unei condamnari penale definitive pentru savârsirea de gestiune frauduloasa, participare la activitati criminale pentru coruptie sau spalare de bani, abuz de încredere, fals, înselaciune, delapidare, dare sau luare de mita sau alte contraventii si infractiuni prevazute de legea penala.

Potrivit Strategiei de privatizare a CFR Marfa, a fost luata în calcul si optiunea conversiei datoriei „CFR Marfa” în actiuni. La jumatatea anului trecut, datoria „CFR Marfa” catre bugetul de stat si bugetul asigurarilor sociale s-a cifrat la 755 milioane lei. emilia olanescu, bursa.ro

Cuvinte cheie: , , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie