Dezbatere publica privind privatizarea CFR Marfa, organizata de Ministerul Transporturilor
Ministerul Transporturilor, organizeaza luni, la solicitarea societatii civile, o sedinta publica de dezbatere a proiectului de Hotarâre de Guvern pentru aprobarea strategiei de privatizare a Societatii Nationale de Transport Feroviar de Marfa „CFR Marfa” – SA si a mandatului Ministerului Transporturilor pentru implementarea acesteia.
Sedinta are pe ordinea de zi prezentarea si discutarea observatiilor si propunerilor referitoare la proiectul de act normativ. La sedinta au acces institutiile publice, organizatiile civice, precum si orice persoane interesate.
Executivul a aprobat miercuri – 6 februarie, în prima lectura, strategia vizând privatizarea companiei CFR Marfa, urmând ca o Hotarâre de Guvern în acest sens sa fie adoptata dupa obtinerea tuturor avizelor necesare, a declarat, zilele trecute, ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, precizând ca se va încerca respectarea calendarului propus.
„Astazi s-a aprobat într-o prima lectura Hotarârea de Guvern privind strategia de privatizare a companiei CFR Marfa. Decizia finala – hotarârea de guvern – va fi luata dupa parcurgerea etapei privind transparenta decizionala din administratie si dupa ce vom avea avizul Consiliului Economic si Social (CES). Vom încerca sa facem aceste proceduri cât mai repede pentru a nu întârzia calendarul pe care ni l-am propus”, a afirmat Fenechiu, dupa sedinta de Guvern.
Ministrul a precizat ca în aceasta etapa consultantii realizeaza studiul privind „testul investitorului prudent” – utilizat pentru a se decide daca o investitie va oferi o rata adecvata a profitului – si ca Ministerul Transporturilor pregateste echipa care se va ocupa de privatizarea CFR Marfa, din care vor face parte si specialisti de la alte ministere cu atributii în domeniu.
„Speram din toata inima sa respectam termenele pe care ni le-am asumat cu FMI si ca privatizarea sa fie una reusita. Pentru a nu da ocazia unor investitori neseriosi sa vina la acest proces, am impus o taxa de participare la aceasta procedura, în valoare de zece milioane de euro si, de asemenea, procedura se va realiza în doua etape. Este o preselectie, dupa care doar cei preselectati vor participa la procedura în urma careia, speram noi cel târziu pe 20 iunie, sa avem desemnat câstigatorul licitatiei”, a afirmat Relu Fenechiu.
CSAT a adoptat, în sedinta din 5 februarie, proiectul pentru aprobarea strategiei de privatizare a CFR Marfa, solicitând privatizarea cu un investitor strategic.
Ministrul Transporturilor a anuntat ca investitorii strategici interesati sa preia pachetul majoritar de actiuni la compania CFR Marfa vor trebui sa plateasca o garantie de participare la licitatie de zece milioane euro, conditia fiind prevazuta pentru a fi descurajati investitorii neseriosi.
”Pentru a descuraja eventualii investitori neseriosi, garantia de participare la licitatie va fi de zece milioane euro, reprezentând 17% din valoarea nominala a actiunilor CFR Marfa. Va fi o licitatie cu oferte preliminare neangajate, iar apoi vor fi depuse oferte în plic de catre investitorii strategici interesati de privatizare”, declara ministrul Transporturilor.
De asemenea, Relu Fenechiu a subliniat ca au existat discutii cu reprezentantii FMI, Comisiei Europene si Bancii Mondiale astfel încât datoriile CFR Marfa sa fie sterse, iar infrastructura feroviara aflata în subordinea companiei sa fie transferata la CFR SA – administratorul infrastructurii feroviare.
Seful misiunii FMI, Erik de Vrijer, a declarat, pentru Agerpres, ca CFR Marfa reprezinta ”un punct cheie în programul cu institutia financiara internationala, are un rol cheie în sistemul de transport din România, face pierderi, are arierate, noi arierate”.
”Ar trebui sa fie o companie profitabila care sa investeasca în traficul feroviar. Privatizarea CFR Marfa cu un investitor strategic este cea mai buna solutie”, a sustinut el.
La rândul sau, premierul Victor Ponta semnala, dupa întâlnirea cu delegatia FMI, ca la CFR Marfa trebuie tratata problema datoriilor istorice, pentru a nu fi considerate ajutor de stat, deoarece nu va veni nimeni sa preia datoriile.
La finele anului trecut, CFR Marfa avea, conform datelor publicate de Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF), o datorie de peste 411,8 milioane lei, din care 222,3 milioane lei provin din taxa pe valoarea adaugata, 176,8 milioane lei din dobânzi si penalitati de orice fel, peste 2,7 milioane lei din impozitul pe profit, 9,5 milioane lei din alte impozite si taxe si 418.000 lei din impozitul pe venitul din salarii.agerpres.ro.
Niciun comentariu
Adaugă părerea ta!