Constructia de autostrazi – pe pauza

 

Nici acum, dupa ce a trecut o luna din 2013, reprezentantii Companiei de Autostrazi si Drumuri Nationale nu stiu nici cati kilometri de autostrada vor fi inaugurati in acest an, nici ce fonduri disponibile au.

autostrada transilvalia bechtelOdata cu finalizarea campaniei electorale, s-a terminat si „febra“ de pe santierele de autostrazi ale Romaniei. Daca in ultimii doi ani Romania a reusit sa construiasca aproape 200 de kilometri, depasind pragul de 500 de kilometri in toamna anului trecut, in 2013, sunt putine sanse sa fie inaugurati cei 250 de kilometri aflati in lucru si al caror termen expira in acest an. Cel mai probabil, anul acesta reteaua nationala de autostrazi se va extinde cu aproximativ 150 de kilometri, conform calculelor Capital, in situatia in care reprezentantii CNADNR ne-au declarat ca nu pot estima, in prezent, cati kilometri de autostrada vor fi deschisi traficului in 2013, din cauza neaprobarii bugetului de venituri si cheltuieli.

Cum s-a ajuns aici?

Sunt mai multi factori care au condus la starea actuala. Inca din vara anului trecut, constructorii au lucrat pe banii lor, iar CNADNR a facut plati doar cu taraita. Asa s-a ajuns ca, in toamna, compania sa inregistreze restante catre constructori de aproape un miliard de lei. Premierul Victor Ponta le-a promis drumarilor ca vor fi efectuate platile, doar ca in mai multe etape. Nici la ora actuala CNADNR nu a reusit sa ajunga cu platile la zi. O alta problema consta in faptul ca oficialii de la Bruxelles nu au mai facut plati pentru proiectele cu finantare europeana, dupa ce in vara anului trecut au descoperit unele nereguli, in special la lotul 1 al tronsonului Arad-Nadlac. Este stiut faptul ca, la finele lunii noiembrie, patronul Romstrade, Nelu Iordache, a fost arestat pentru frauda si deturnare de fonduri europene, conform datelor comunicate de Directia Nationala Anticoruptie. A treia si probabil cea mai mare problema a fost amanarea aprobarii bugetului de stat pe anul 2013 si noua politica a cabinetului Ponta 2, care a decis ca marile proiecte de infrastructura sa fie trecute de la Ministerul Transporturilor in ograda lui Dan Sova, numit ministru delegat pentru marile proiecte.

Start la autostrazi pe banii altora

In timpul dezbaterilor de la Comisiile de buget-finante din Parlament, Sova a explicat ca, in prezent, conform contractelor de lucrari in derulare sau aflate in procedura de licitatie din 2012, sunt in executie 342 km de autostrada. „Sectiuni in executie cu buget asigurat de 150,3 kilometri, din care, conform angajamentelor contractuale scrise, ar trebui sa terminam, in anul 2013, 143,8 kilometri. Sectiuni in licitatie la 1 ianuarie 2013, care vor intra in executie in acest an, de 119,7 km. Si avem sectiuni in pregatire – 116,64 kilometri“, a specificat ministrul delegat. Sova a mentionat ca in multe situatii, in anii trecuti, au fost angajate lucrari fara sa fi existat cheltuieli alocate sau credite si posibilitati efective de plata. El a spus ca in afara de cele trei autostrazi care au finantare europeana, restul autostrazilor din Romania nu au decat doua solutii de finantare: „fie le construim in parteneriat public-privat sau concesiune, fie le construim din surse bugetare“.

Capital a aratat, inca de la inceputul anului, ca CNADNR a demarat procedurile pentru autostrazile care se vor face in parteneriat public-privat sau prin concesiune. Pe lista proiectelor prioritare care vor fi demarate in 2013, CNADNR ne-a comunicat ca se afla autostrada Craiova-Pitesti, Centura de Nord a Capitalei si intretinerea autostrazii Bucuresti-Ploiesti, autostrada Ploiesti-Buzau-Focsani si podul peste Dunare Braila-Galati. La finele anului trecut, compania a lansat procedura si pentru autostrada Comarnic-Brasov.

Bechtel ar putea ramane fara contract

Asa cum se poate vedea si din tabelul alaturat, unul dintre proiectele la care nu s-a lucrat aproape deloc, in ultimele patru luni ale anului trecut, este cel pe care a ramas compania Bechtel – Suplacu de Barcau-Bors. Ministrul Sova a spus la audieri ca va trebui gasita o alta formula de incetare integrala a contractului semnat cu Bechtel pentru Autostrada Transilvania si totodata identificata o solu?ie de  finantare. „Avem o datorie recunoscuta a CNADNR (n.r. catre Bechtel) de 50 de milioane de euro din anii trecuti, care va trebui achitata. Vom vedea daca vor fi si dansii de acord cu rezilierea, cat va insemna sa coste aceasta reziliere. in rest, autostrada, daca va fi parasita integral, va intra in conservare la CNADNR, ca administrator al autostrazilor si drumurilor, pana cand va fi concesionata altui constructor. Aceasta datorie de 50 de milioane este bugetata si va fi achitata“, a mentionat Sova.

capital.ro.

Cuvinte cheie: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie