Romania ramane doar ca privitor la inovatia mondiala
Inovatia ramane o prioritate in strategiile de business din intreaga lume, dar ritmul accelerat de dezvoltare creeaza tensiune in randul liderilor din mediul de afaceri. Echilibrul dintre dorinta de globalizare a inovatiei si frica de a proteja totusi descoperirile extrem de costisitoare este un punct fierbinte in agenda executivilor din 25 de tari. Romania nu exista pe harta inovatorilor mondiali, deci priveste jocul de pe margine.
TEHNOLOGIA BENZII MAGNETICE FOLOSITA LA CARDURI, codul de bare universal al produselor, primul smartphone sunt cateva dintre realizarile companiei americane International Business Machines (IBM), care ocupa de 20 ani primul loc in topul inventatorilor mondiali IFI Patent Intelligence. Cu 6.478 de brevete aprobate in 2012 in SUA, IBM conduce clasamentul in care se afla alte nume mari ale industriei tehnologice, cum ar fi compania coreeana Samsung, cele japoneze Sony, Canon sau Panasonic, companiile americane Microsoft, Apple sau Hewlett-Packard, Siemens sau Bosch din Germania. Iar contextul in care acestea conduc clasamentul nu este intamplator deoarece „campionii inovatiei” fac parte din tarile-lideri in structurarea mediului necesar promovarii inovatiei, potrivit unui studiu global initiat de General Electric si realizat de compania de cercetare StrategyOne.
Mai mult de 3.000 de directori executivi din 25 de tari au trimis la concluzia ca SUA, Germania si Japonia se bucura de cele mai multe politici de incurajare a inovatiei. Studiul s-a bazat pe cinci repere: mediul strict de reglementare al autoritatilor si modul in care acestea promoveaza si investesc in programe care ar putea ajuta inovatia, factori pe care companiile nu ii pot controla, cum ar fi tipurile de finantare de capital disponibile si gradul de accesibilitate a creditelor, promovarea de catre firme a unui mediu inovator in propria organizatie si calitatea pregatirii profesionale si educatiei din fiecare tara.
Concluzia la care s-a ajuns este ca mediul de business global este supus unui adevarat „vertij” cauzat de incetinirea cresterii economice, dezvoltarea tehnologiilor intr-un ritm rapid, precum si concurenta care vine din interiorul si exteriorul pietelor. Astfel, ritmul inovarii a devenit o provocare pentru economiile locale si ii plaseaza pe liderii din afaceri intr-un conflict: pe de o parte, isi doresc acces la pietele globale si promovarea inovatiei specifice lor, dar in acelasi timp sunt constienti de provocarile concurentei globale pe piata lor si ar vrea sa fie protejati de acestea.
Totusi, 91% dintre executivii interogati considera inovatia o prioritate strategica pentru companiile pe care le conduc, in timp ce 30% dintre ei cred ca cresterea concurentei si ritmul accelerat al progresului tehnologic au un impact negativ. Colaborarea dintre tari ar reprezenta un motor al succesului in afaceri prin accesul la noi tehnologii si posibilitatea de a intra pe noi piete, 90% dintre respondenti considerand colaborarea esentiala pentru continuarea inovatiei. Cele mai mari piedici in aceasta directie sunt furtul de proprietate intelectuala, lipsa de incredere si teama braconajului de talente.
Cert este ca tendinta generala a modelelor de afaceri este inovatia, iar un rol esential in dezvoltarea acesteia il reprezinta sprijinul guvernului si al politicienilor.
Niciun comentariu
Adaugă părerea ta!