APIA considera ca programul „Rabla” a obosit si cauta solutii pentru stoparea speculei cu vouchere
Programul „Rabla” a debutat, in urma cu cativa ani, pe un trend pozitiv, insa in prezent a obosit si trebuie gasite solutii de revigorare, a declarat, vineri, intr-o conferinta de presa, Brent Valmar, vicepresedintele Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA) din Romania.
‘Programul ‘Rabla’ a produs preturbatii in timp. A pornit bine si a produs efecte pozitive in piata o perioada, dar azi consider ca acest a obosit’, a mentionat Valmar.
Potrivit vicepresedintelui APIA, in acest an in Programul ‘Rabla’, trebuie anuntat un numar fix ca tinta de masini rulate scoase din circulatie, iar specula cu vouchere trebuie stopata.
‘In 2013, trebuie sa discutam la ‘Rabla’ de un contingent fix de masini vechi scoase din circulatie. In plus, valabilitatea tichetelor valorice sa fie de maximum o luna, iar valoarea sa fie mai mare decat in prezent. Trebuie sa gasim solutii de a evita specula cu tichetele ‘Rabla’ si sa contribuim la eficientizarea programului’, a subliniat Brent Valmar.
Conform datelor oficiale prezentate, vineri, de APIA, impactul in timp al Programului ‘Rabla’ a fost unul negativ in ultimii ani, vanzarile de masini noi scazand semnificativ, in timp ce importurile de autovehicule rulate majorandu-se de peste zece ori.
Astfel, daca la nivelul anului 2000 existau 66.171 unitati de autovehicule noi vandute si 18.500 de importuri de second-hand, in 2012 numarul masinilor noi a ramas relativ acelasi (66.436 unitati), in timp ce inmatricularile de masini rulate a atins valoarea de 174.950 unitati. Din acest total, 76.542 unitati erau reprezentate de autovehicule mai vechi de zece ani.
Recent, ministrul Mediului a precizat faptul ca Programul ‘Rabla’ 2013 va suferi modificari semnificative, ce vor depinde de finalizarea timbrului de mediu.
O varianta vehiculata, recent, de Ministerul Mediului este aceea potrivit careia numai masinile non-euro, Euro 1 si Euro 2 vor face obiectul noului program ‘Rabla’, iar valoarea voucherului ar putea ajunge la 1.500 euro de la 3.800 de lei. in prezent, se discuta ca tichetul valoric sa ajunga direct la cetatean fara a mai fi nevoie de intermediari, iar in plus se are in vedere renuntarea la ideea cu trei vouchere.
Administratia Fondului pentru Mediu /AFM/ a alocat, in 2012, pentru Programul ‘Rabla’, in doua etape, 171 de milioane de lei, suma care a permis scoaterea din uz a 45.000 de autovehicule mai vechi de 10 ani.
In prima etapa a programului, care a demarat in data de 3 aprilie 2012, au fost alocate 114 milioane de lei pentru casarea a 30.000 de autovehicule, iar in etapa a II-a, inceputa in 8 august 2012, au fost alocate alte 57 milioane de lei pentru casarea a inca 15.000 de masini.
Dintre cele 45.000 de tichete aferente acestui program tiparite de AFM si repartizate colectorilor /REMAT-uri/, 43.350 au fost alocate persoanelor fizice, iar 1.650 persoanelor juridice.
Niciun comentariu
Adaugă părerea ta!