„Grabiti judecata pana nu se sinucid clientii cu rate”
Avocaţii care apără cele câteva mii de clienţi ce se judecă cu băncile din România utilizează şi argumente de natură pur emoţională în faţa instanţelor.Într-o astfel de situaţie,sinuciderea unuia dintre clienţii nemulţumiţi s-a transformat într-o încercare de a îndupleca judecătorii
Avocaţii clienţilor care se judecă cu băncile de unde au luat credit joacă pe cartea sensibilităţii opiniei publice şi, se pare, a judecătorilor. Dacă plimbarea prin conferinţe de presă a clientului abuzat era deja o regulă, iată că argumentul emoţional a ajuns şi în instanţă.
Reprezentantul legal al unui grup de clienţi, aflat în proces cu Volksbank, a solicitat instanţei să acorde un termen de judecată mai apropiat, pe motiv că oamenii pe care îi reprezintă ar putea recurge la gesturi extreme din cauza poverii ratelor pe care le plătesc. Avocatul s-a folosit în argumentaţia sa de sinuciderea unui client care făcea parte din grupul respectiv. Asupra motivelor pentru care omul şi-a luat viaţa există doar speculaţii, fapt recunoscut pentru Capital chiar de către respectivul avocat.
“Nu-mi face deloc plăcere să vorbesc despre acest caz. Nu cunosc exact condiţiile în care omul s-a sinucis. Pe forumul dedicat clienţilor nemulţumiţi s-a lansat teoria că s-ar fi sinucis din cauza ratelor la credit dar nu există nicio dovadă concretă în acest sens.”, ne-a declarat avocatul.
„ Reclamanţii depun certificat de deces al reclamantului…”
Încercările avocatului sunt consemnate într-o decizie scrisă a unei instanţe, document aflat şi în posesia noastră. Totul porneşte, cum am arătat şi mai sus, de la moartea unuia dintre reclamanţi.
Grefierul scrie: “Reclamanţii reprezentaţi de avocat X(nr: în act este numele real) învederează că nu solicită termen pentru a lua cunoştinţă de înscrisuri, după care depune certificat de deces al reclamantului Y(nr: în act este numele real) învederând că acest reclamant s-a sinucis din cauza imposibilităţii achitării ratelor bancare. Solicită acordarea unui termen de judecată mai scurt ,tocmai în vederea împiedicării unor alte acte de suicid “.
Menţionăm că publicaţia noastră nu susţine faptul că acest tip de argument este singurul folosit de clienţi. De altfel, sutele de procese câştigate până acum împotriva băncilor, multe dintre ele consemnate şi în Capital, demonstrează că există şi argumente solide.
„Talibanii” proceselor
În categoria exceselor intră şi anumiţi clienţi ai băncilor care au făcut deja din nemulţumirea lor o adevărată meserie. Ei sunt pur şi simplu “nemulţumiţi de serviciu”, au poveşti triste şi sunt plimbaţi prin conferinţe, dar şi la televizor şi prin sălile de judecată.
Cu ocazia unui eveniment organizat de o casă de avocatură am avut ocazia să cunoaştem cel puţin unul dintre ei. Despre acesta dar şi despre fenomenul “nemulţumitului fanatic” .
Şedinţe motivaţionale
“Promovăm casa, ce să facem?”, îi transmite şoptit domnul Iovan omului de imagine al unei case de avocatură. Era la finalul unei conferinţe de presă pe tema “ războiului cu băncile” iar domnul Iovan face parte dintr-o categorie care începe să se contureze din ce în ce mai clar în peisajul juridico-mediatico-financiar din România.
Domnul Iovan este un “ client nemulţumit” şi încă unul de categorie grea. Un ultras am putea spune. Acum este nemulţumit de banca de unde a luat creditul, la ştiri a apărut ca nemulţumit de taxa auto. Pe parcursul conferinţei am aflat însă că este nemulţumit şi de adminstraţia financiară care i-a blocat conturile pentru că a nu plătit taxele, de judecători, de avocatul poporului, de parlament şi chiar de sistemul de drept franco german aplicat şi în România.
Se prezintă timid: “ Iovan, probleme cu BCR” însă continuă fulminant.
“ Domnule avocat, pe lângă procesele civile eu cred că ar fi cazul să declanşăm şi o acţiune penală. Până la urmă vorbim despre o formă de înşelăciune pentru că băncile nu au prezentat de la început condiţiile contractuale. Dumneavoastră ce credeţi?”. De la pupitrul vorbitorilor răspunsul vine prompt.
“ O acţiune penală este justificată. Ar fi bine însă ca această acţiune să se declanşeze după finalizarea procesului civil. Altfel, potrivit legii acţiunea civilă va fi suspendată până la soluţionarea celei penale”. Avem de-a face, deci, doar cu probleme tehnice, de detaliu. Fondul este rezolvat. Defapt, Iovan nu a primit nici măcar un răspuns negativ ferm la întrebările şi propunerile sale, oricât de exotice ar fi fost acestea. Şi au fost exotice! Şi astfel, încet, încet s-a ajuns la atacarea unor legi la Curtea Constituţională, la constituirea de asociaţii care să atragă şi alţi clienţi nemulţumiţi şi chiar la posibilitatea schimbării sistemului de drept.
Omul nostru mai avea o durere: administraţia locală i-a blocat conturile, culmea, pentru că nu-şi achitase dările. “ Banca lucrează pentru stat! Cum îşi permite să îmi blocheze conturile la solicitarea unei autorităţi. Domnule avocat, eu nu pot bloca conturile statului pentru că şi el mi le-a blocat mie?”. capital.ro
Niciun comentariu
Adaugă părerea ta!