Deutsche Welle: O tara in situatia Romaniei se poate descurca si fara FMI
Daca pana la finele lunii mai Guvernul nu va reusi sa indeplineasca conditiile asumate, nu va putea incheia un nou acord cu Fondul Monetar. Informatia aceasta ar putea parea pentru unii o catastrofa si pentru altii o eliberare. In realitate nu va fi nici una, nici alta.
O catastrofa nu va fi, de vreme ce punctul critic a fost depasit si Romania este astazi capabila sa se finanteze singura, la costuri rezonabile. Oricum, Romania nu avea un acord de imprumut, ci doar unul preventiv, care nu mai presupune, ca la acordul anterior, eliberarea unor transe.
In al doilea rand, sa vorbim de o eliberare ar parea iarasi nepotrivit, caci problemele Romaniei nu se trag din constrangeri externe, ci tin de propriile slabiciuni. Asadar, chiar fara un supervizor atent ca FMI, niciun guvern nu va putea sa cheltuiasca fara masura si va fi nevoit mai devreme sau mai tarziu sa ia in serios anumite reforme.
O tara in situatia Romaniei se poate descurca si fara FMI, dar este nevoie sa faca dovada unei reale maturitati. Au razbatut in presa cateva replici mai aprinse intre liberalul Dan Radu Rusanu si seful delegatiei FMI. Primul ii atragea atentia celui de-al doilea ca institutia pe care o reprezinta a recomandat sau validat de multe ori politici neinspirate cum a fost de pilda cresterea TVA la 24%. intr-adevar, masura aceasta a antrenat in prima instanta o multime de efecte negative, cum ar fi inchiderea unor firme, cresterea somajului si adancirea recesiunii.
Dar taxele sunt doar o parte a problemei. O alta o reprezinta disciplina financiara si, in fine, sectorul de stat care continua sa consume mai mult decat produce. Iar la capitolul acesta a lipsit mereu vointa politica de a se intreprinde ceva decisiv. La acest capitol nici liberalii si nici altii nu au propus nimic. Au fost criticate anumite privatizari facute la recomandarea FMI, dar se uita ca nu au existat cu adevarat planuri alternative. Poate anumite societati nu trebuiau neaparat privatizate (caci monopolul privat si cel de stat au conduite asemanatoare), dar ceva tot trebuia facut. FMI greseste adesea in acele tari in care nu exista suficienta initiativa proprie si mai ales in care nu exista hotarare si curaj.
Daca privim in urma am putea chiar trage concluzia ca relatia cu FMI, pe langa anumite avantaje greu de contestat, a avut si urmari negative, caci a creat anumite reflexe indoielnice. Teama de sanctiune a incurajat simularea unor masuri, cum au fost asa numitul management privat la societatile de stat. S-a aratat, in mai multe randuri, ca managementul privat nu a facut decat sporeasca clientela partizana. Ar putea exista un management privat performant, dar ar trebui ca acesta sa fie adus de la mare distanta, in asa fel incat sa nu aiba nicio legatura cu politica romaneasca.
Din aceeasi categorie a masurilor fictive ar putea face parte lansarea unor privatizari cu esec anuntat. Fara acordul cu FMI aceste scenarii ale simularii reformei nu ar fi avut loc. Administratia romaneasca s-a perfectionat asadar in relatia cu creditorii, in tertipurile capabile sa salveze o transa, dar a involuat pe terenul reformismului real.
Asadar, am putea spune ca Romania chiar ar avea nevoie de o buna bucata de timp fara tutela FMI, in care sa reinvete a gandi singura si cu sentimentul intreg al responsabilitatii. E adevarat ca singura, cu adevarat, Romania nu mai este, fiind bine incadrata in cadrul relatiilor sale cu UE, dar FMI are un mod distinct de a aborda subiectele reformelor economice si de a intra in toate amanuntele bugetare.
Deocamdata insa Guvernul mai are o sansa de a ramane in cadrele programului convenit anul trecut, una pe care ar trebui sa o exploateze, fara subterfugii, cu gandul la problemele de viitor ale Romaniei si nu neaparat la succesul formal al acordului.
Niciun comentariu
Adaugă părerea ta!