Timbrul de mediu poate falimenta transportatorii

 
Transportatorii comerciali utilizează autovehicule de peste 10.000 cmc, iar aplicarea timbrului raportat la capacitatea cilindrică conform modelului european ar duce la faliment afacerile 
TIR
Confederaţia Naţională Rutieră solicită o analiză serioasă şi transparentă înainte de introducerea timbrului de mediu

Aplicarea timbrului de mediu în funcţie de capacitatea cilindrică ar duce la faliment afacerile transportatorilor şi-aşa afectaţi de numeroasele taxe impuse şi penalităţile de întârziere pe care trebuie să le plătească din cauza restricţiilor rutiere provocate de vremea neprielnică transportului. „CNR (Confederaţia Naţională Rutieră – formată din Federaţia Operatorilor Români de Transport, FORT, şi Federaţia Transportatorilor Europa – n. red.) consideră că trebuie luat în calcul faptul că transportatorii comerciali deţinători de licenţă publică de transport utilizează în operaţiunile de transport mărfuri şi pasageri autovehicule comerciale cu capacităţi cilindrice de peste 10.000 cmc, iar aplicarea timbrului raportat la capacitatea cilindrică conform modelului european funcţional în ceea ce priveşte autoturismele ar conduce către faliment puţinele afaceri din transport ce se străduiesc să mai funcţioneze în acest context extrem de dificil”, a comunicat CNR, precizând că a trimis Ministerului Mediului o solicitare prin care cere organizarea unei dezbateri pentru analizarea formulei ideale de introducere a timbrului de mediu la care să participe specialişti ai Ministerului împreună cu specialişti ai Confederaţiei.
Transportatorii reclamă faptul că, deşi în ultimii 4 ani au fost trimise o multitudine de adrese oficiale către ministerul de resort, nu a fost organizată nicio întâlnire la nivel de specialişti şi nici nu a existat un răspuns la soluţiile promovate pe această temă.
Aşa cum au susţinut în urmă cu câteva zile şi reprezentanţii Uniunii Naţionale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR), CNR menţionează că pentru autovehiculele comerciale „nu a existat nicio formulă de încurajare a reînoirii parcului coroborat «Programului Rabla» şi că înainte de aplicarea timbrului de mediu ar trebui reglementată returnarea accizei din carburanţi „conform modelului european practicat în Belgia, Franţa, Spania, Italia, Slovenia şi Ungaria”.
„CNR aşteaptă pentru prima dată în «istoria» acestei taxe o discuţie punctuală, argumentată şi eficientă din care să rezulte o variantă aplicabilă şi europeană care să atingă obiectivele şi principiile enunţate şi care să fie oferită dezbaterii publice într-o formă cât mai puţin contestabilă”, notează reprezentanţii Confederaţiei.
Săptămâna trecută, UNTRR cerea guvernanţilor majorarea primei de casare a autoturismelor de la puţin peste 800 euro la 1.500, introducerea autovehiculelor comerciale în „programul Rabla” şi reducerea cuantumului rovinietei.

Noua taxă se va discuta săptămâna aceasta în Guvern

Ministrul Mediului, Rovana Plumb, a anunţat recent că noua formulă de calcul a taxei auto se va discuta săptămâna aceasta în şedinţa de Guvern, discuţie urmată de o dezbatere publică legată de această taxă care ar urma să o înlocuiască pe cea de primă înmatriculare auto.
Potrivit acesteia, prin timbrul de mediu se va face o corelare între capacitatea cilindrică a autoturismului şi emisiile de noxe, proiectul noii taxe fiind în lucru.
Ulterior, premierul Victor Ponta a arătat că proprietarii de vehicule înmatriculate înainte de anul 2007 ar putea fi scutiţi de la plata taxei de primă vânzare auto, suspendată pe parcursul anului trecut, dar reintrată în vigoare începând cu acest an. „Trebuie să încercăm să îndreptăm aberaţiile, iar prima dintre aberaţii era referitoare la maşinile de dinainte de 1 ianuarie 2007, înainte să intrăm în Uniunea Europeană. Deci, are omul o Dacie care face 300 euro şi plăteşte o taxă de 3.000 euro, sigur că e o aberaţie”, a spus Ponta la un post TV.
Anul trecut, fostul Guvern a decis că pentru autovehiculele înmatriculate înainte de anul 2007 taxa de poluare trebuie achitată de către cumpărător la momentul primei transcrieri a dreptului de proprietate a autovehiculelor. Taxa, denumită „de primă vânzare”, este percepută cu ocazia primei transcrieri a dreptului de proprietate în România asupra unui autovehicul rulat şi pentru care nu a fost achitată taxa de poluare.

Tratatul european interzice aplicarea unor taxe interne discriminatorii

Potrivit art. 90 alin. 1 din Tratatul Comunităţii Europene (T.C.E.), niciun stat nu poate aplica, direct sau indirect, produselor altor state membre impozite interne de orice natură mai mari decât cele ce se aplică direct sau indirect, produselor naţionale, a avertizat vineri Casa de avocatură Coltuc, arătând că aceste  dispoziţii au rolul de a asigura libera circulaţie a mărfurilor în spaţiul comunitar prin interzicerea oricăror taxe interne discriminatorii faţă de produsele similare din alte state comunitare.
„În contextul aderării României la Uniunea Europeană acesteia îi revenea obligaţia confirmării dispoziţiilor art. 90 din T.C.E. Cu toate acestea taxa de primă înmatriculare prevăzută prin art. 214 alin. 1-214 alin. 3 Cod Fiscal şi aplicabilă autoturismelor şi autovehiculelor comerciale second-hand la prima înmatriculare a acestora în România constituie o măsură discriminatorie a Statului Român faţă de autoturismele second-hand din alte state comunitare în raport cu cele similare din România cărora nu le este impusă o astfel de taxă. În consecinţă taxa de primă înmatriculare impusă autoturismelor şi autovehiculelor second-hand constituie o încălcare a dispoziţiilor art. 90 din T.C.E.”, notează avocaţii.

Plumb: În 2013 se vor plăti despăgubiri de 350 mil. lei

Referitor la solicitările de restituire a taxei auto, ministrul Mediului, Rovana Plumb, a estimat că anul acesta vor fi plătiţi aproximativ 350 de milioane de lei, pe rolul instanţelor fiind 80.000 de solicitări de această natură.
Potrivit acesteia, restituirile ar urma să se facă în ordinea cronologică a hotărârilor judecătoreşti cu acest obiect.curierulnational.ro

Cuvinte cheie: , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie