Bâlbâiala cu taxa auto aduce procese în cascadă

 
În primele două zile lucrătoare ale anului, numai la Tribunalul Bucureşti s-au înregistrat aproape 100 de litigii referitoare la taxa de poluare
Până la sfârşitul anului trecut existau peste 80.000 astfel de proceduri
Pentru a intra în posesia sumelor, cetăţenii trebuie să depună o cerere la organul fiscal competent în a cărui rază teritorială îşi au domiciliul
taxa auto
În timp ce Guvernul caută noi metode de taxare a autoturismelor în momentul înmatriculării, sau după cum se vehiculează, anual, în funcţie de gradul de poluare şi de capacitatea cilindrică, instanţele gem sub presiunea proceselor prin care se cere returnarea taxelor percepute abuziv de foştii guvernanţi. Numeroasele metode de calcul ale taxei de primă înmatriculare, indiferent de denumirea pe care a primit-o de-a lungul timpului, generează în continuare sute de litigii de rolul instanţelor, numai la Tribunalul Bucureşti înregistrându-se în primele două zile lucrătoare ale anului aproape 100 de procese – 38 de litigii fiind înregistrate în data de 3 ianuarie şi 54 în data de 4 ianuarie. Şi numărul lor va creşte cu siguranţă, îngroşând astfel teancurile formate din zecile de mii de dosare cumulate până acum.
Pe rolul instanţelor judecătoreşti sunt înregistrate aproximativ 80.600 dosare deschise în 2011-2012 pentru restituirea taxei de poluare auto.
Potrivit datelor oficiale puse la dispoziţia presei în vara anului trecut, Guvernul este obligat să restituie proprietarilor de autovehicule o sumă totală de 400 milioane euro, reprezentând taxa percepută ilegal de fostul Executiv.
În afara iniţierii în instanţă a procedurilor de returnare a taxei auto, posesorii de autovehicule trebuie să ştie că, pentru a intra efectiv în posesia sumelor ce li se cuvin ar trebui să depună o cerere la organul fiscal competent în a cărui rază teritorială îşi au domiciliul.
Potrivit informării postate pe site-ul Administraţiei Fondului pentru Mediu (AFM), contribuabilul care, „în baza unei hotărâri definitive şi irevocabile a instanţei judecătoreşti competente, are dreptul la restituirea sumelor reprezentând taxa pe poluare pentru autovehicule/taxa specială pentru autoturisme şi autovehicule/taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, cheltuielile băneşti stabilite de aceste instanţe, precum şi orice alte cheltuieli ocazionate de executarea silită”, va depune o cerere tip la organul fiscal competent în a cărui rază teritorială îşi are domiciliul.
Cererea poate fi descărcată de pe site-ul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF), la secţiunea „Asistenţă contribuabili/Despre impozite şi taxe/Taxă pe poluare 2012”.
Procedura de restituire a sumelor reprezentând taxă pe poluare pentru autovehicule/taxă specială pentru autoturisme şi autovehicule/taxă pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, a cheltuielilor băneşti, precum şi a oricăror alte cheltuieli ocazionate de executarea silită, stabilite de instanţele de judecată prin hotărâri definitive şi irevocabile, este cea prevăzută de Ordinul ministrului Finanţelor publice nr. 1.899/2004.

Cum şi cine calculează suma ce trebuie restituită

Conform art. 5 alin (1) din Legea nr. 9/2012 privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, „organul fiscal competent calculează cuantumul taxei, pe baza documentelor din care rezultă dovada dobândirii dreptului de proprietate asupra autovehiculului şi elementele de calcul al taxei”. Organul fiscal competent este definit la Cap. III – Autoritatea competentă pentru calculul taxei art. 3 alin. (1) lit. a) şi b) din Normele Metodologice din 11 ianuarie 2012 de aplicare a Legii nr. 9/2012 privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 9/2012. „Taxa se calculează de organul fiscal competent din subordinea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, care reprezintă: a) în cazul persoanelor juridice, al persoanelor fizice care desfăşoară activităţi economice în mod independent sau exercită profesii libere – organul fiscal la care persoana este înregistrată ca plătitor de impozite şi taxe; b) în cazul persoanelor fizice – organul fiscal în a cărui rază teritorială persoana fizică îşi are domiciliul fiscal”.

Taxa auto, majorată, micşorată, suspendată şi reintrodusă

Taxa auto a fost introdusă de Guvern în luna aprilie 2008, fiind calculată în funcţie de datele tehnice ale fiecărei maşini în parte, pe baza capacităţii cilindrice şi emisiilor de dioxid de carbon, iar în ultimii ani a fost modificată de mai multe ori. Astfel, în 2011, cuantumul taxei auto a fost majorat în medie cu 45-50%, dar cu o creştere dublă sau aproape triplă pentru vehicule poluante, pentru ca în acest an să fie redusă cu până la 25%.
În luna ianuarie 2012, Guvernul a decis însă ca taxa de primă vânzare a maşinilor înmatriculate înainte de 2007 să fie suspendată până la începutul anului 2013, urmând ca persoanele care au plătit deja această taxă să primească banii înapoi.
În ordonanţa de suspendare a taxei auto de primă vânzare se arăta că, prin această măsură, bugetul Fondului pentru mediu a fost privat de 336 milioane lei, reprezentând veniturile care ar fi fost obţinute prin impunerea la plată a tuturor autovehiculelor înmatriculate rulate, pentru care este transcris dreptul de proprietate. O altă pierdere de venituri, estimată la 240 milioane lei, era indicată din reducerea valorii taxei auto cu până la 25%.
Taxa de primă vânzare trebuia percepută cu ocazia primei transcrieri a dreptului de proprietate în România asupra unui autovehicul rulat şi pentru care nu a fost achitată taxa de poluare.

Taxa auto va deveni timbru de mediu

Spre sfârşitul anului trecut, premierul Victor Ponta anunţa că în prima şedinţă a acestui an se va discuta despre o nouă modalitate de calcul, lucru care a şi fost realizat vineri, dar nu şi aprobat.
Potrivit propunerilor avansate de premier la începutul şedinţei de Guvern de vineri, ultima variantă, numită „timbru de mediu”, va fi mai scumpă pentru proprietarii de vehicule vechi şi poluante şi mai ieftină sau gratis pentru deţinătorii de vehicule noi sau cele hibride electrice.
Plata pentru acest timbru de mediu va fi calculată în funcţie de emisia de noxe şi capacitatea cilindrică a vehiculului. Astfel, proprietarii de vehicule vechi şi poluante vor plăti mai mult, iar deţinătorii de vehicule noi vor plăti mai puţin sau chiar deloc în cazul maşinilor hibride electrice. „Nu se mai numeşte taxă de primă înmatriculare, se numeşte timbru de mediu. În primul rând, vom ţine cont de emisii de noxe şi de capacitate cilindrică, şi de faptul că o maşină de 5.000 consumă mai mult decât una de 1.500. În al doilea rând, maşinile noi nepoluante vor avea o taxă mai mică, iar maşinile vechi, mai poluante o taxă mai mare. (…) E normal lucrul ăsta”, a spus Ponta la începutul şedinţei de Guvern. După finalizarea acesteia nu s-a mai revenit cu detalii, precizându-se doar că ministrul Mediului, Rovana Plumb, a prezentat noua propunere de calcul.curierulnational.ro

Cuvinte cheie: , , , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie