Efectele (ne)dorite ale TVA-ului la incasare
Despre sistemul TVA la incasare s-au scris pana acum zeci de articole. Am aflat cine trebuie sa il aplice, cum se implementeaza, ce documente completam in plus. Totusi, sunt cateva aspecte despre care s-a vorbit mai putin: efectele nedorite pe care le provoaca noul sistem de TVA.
Eliminarea de pe piata a firmelor mici
Companiile mari, care nu sunt eligibile pentru aplicarea sistemului privind TVA la incasare, au inceput sa isi selecteze furnizorii de bunuri si servicii in functie de obligativitatea de a aplica sau nu noul sistem de TVA.
Furnizorii care aplica TVA la incasare sunt exclusi deoarece companiile mari vor sa evite costurile administrative si sa-si eficientizeze cash flow-ul. Explicatia e simpla. Conform noului sistem de TVA, o companie mare cu multi furnizori eligibili care aplica TVA la incasare, in luna in care primeste facturi de la acestia nu isi poate deduce TVA-ul pana nu achita facturile, insa colecteaza TVA conform regulii generale de exigibilitate, ceea ce o dezavantajeaza.
Transferul de responsabilitati suplimentare catre contribuabili
Sistemul de TVA la incasare, asa cum a fost implementat de catre autoritati, a fost gandit si ca un sistem antifrauda TVA deoarece constituie o modalitate prin care s-a transferat in sarcina contribuabililor responsabilitati suplimentare in ceea ce priveste evidenta TVA-ului. Practic, contribuabilul este constrans sa tina o evidenta stricta a TVA-ului si a documentelor de plata/incasare, fapt ce faciliteaza administrarea fiscala si, in unele cazuri, munca inspectorilor fiscali.
Cresc costurile administrative
Dreptul de deducere al TVA-ului este acordat in conditiile obligativitatii prezentarii, pe langa facturi insotite de documente suport pentru justificarea tranzactiilor, si a documentelor privind plata/incasarea acestora.
Creste birocratia
In situatia interpretarii eronate a plafonului prevazut de legislatie (2.250.000 lei) pot fi cazuri de furnizori/prestatori care sa nu respecte intocmai regulile privind iesirea/intrarea in sistem. Interpretarea eronata a plafonului poate aparea ca urmare a faptului ca cifra de afaceri pentru calculul plafonului nu include toate livrarile/prestarile unui contribuabil ci doar valoarea totala a livrarilor de bunuri si a prestarilor de servicii taxabile si/sau scutite cu drept de deducere, precum si a operatiunilor rezultate din activitati economice pentru care locul livrarii/prestarii se considera ca fiind in strainatate. Mai mult, la determinarea cifrei de afaceri se iau in calcul randurile din decontul de TVA aferente operatiunilor mentionate.
In cazul omiterii mentionarii pe facturi a formularii „TVA la incasare“ de catre furnizorii/prestatorii in cauza, beneficiarii sunt obligati, pentru a nu avea probleme cu dreptul de deducere, sa verifice statutul furnizorilor in registrul persoanelor impozabile care aplica sistemul de TVA la incasare disponibil pe site-ul ANAF, rezultand astfel o munca birocratica suplimentara.
FinExpert Consulting, avocatnet.ro
Niciun comentariu
Adaugă părerea ta!