Program-pilot pentru cardul electronic de sanatate

 

Casa Nationala de Asigurari de Sanatate anunta finalizarea implementarii si testarii cu succes a Sistemului Informatic pentru Cardul Electronic de Asigurari de Sanatate (CEAS), potrivit unui comunicat de presa emis miercuri de CNAS.

Card european de sanatateMomentul a fost marcat la Arad prin lansarea etapei-pilot de exploatare a sistemului, primul beneficiar fiind un veteran de razboi.

Cardul (CEAS) reprezinta un instrument la purtator pentru identificarea pacientului in sistemul national de asigurari sociale de sanatate si permite decontarea serviciilor medicale reale efectuate de acesta.

„Implementarea cardului este inca un pas important in reformarea sistemului romanesc de asigurari sociale de sanatate, prin imbunatatirea serviciilor medicale si farmaceutice, precum si prin cresterea transparentei si diminuarea fraudei la nivelul serviciilor medicale. Sistemul este construit pe platforma Sistemului Informatic Unic Integrat si completeaza Reteta Electronica, sistem deja utilizat si care va deveni obligatoriu de asemenea tot de la 1 ianuarie 2013”, a spus presedintele CNAS, dr. Doru Badescu, citat in comunicat.

Conform HG 900/2012, cardul va fi obligatoriu de la 1 ianuarie 2013 pentru toti cetatenii romani de peste 18 ani si va contine datele de identificare ale posesorului: numele acestuia, codul unic de asigurat (format din 20 de caractere si diferit de CNP), precum si informatii medicale despre detinator.

Astfel, cardul va permite atat identificarea calitatii de asigurat, lucru care va certifica utilizarea corecta a fondului de asigurari sociale de sanatate pentru pacientul care s-a prezentat la medic, cat si accesul medicilor de familie si medicilor de urgenta la o serie de date medicale cu risc vital ale pacientilor.

Cu acordul pacientului, medicul de familie va incarca pe card date medicale precum persoane de contact in caz de urgenta, grupa sanguina, donator de organe si boli cronice, informatii care pot salva viata pacientului, putandu-se evita administrarea de medicamente incompatibile cu profilul sau medical.

Cardul Electronic de Asigurari Sociale de Sanatate se va distribui in prima parte a anului 2013, costul acestuia fiind suportat din bugetul Ministerului Sanatatii, Compania Nationala „Imprimeria Nationala” coordonand procesul de realizare a suportului din plastic.

Referitor la introducerea cardului electronic de sanatate, presedinta Federatiei Nationale a Patronatelor Medicilor de Familie, dr. Doina Mihaila, a declarat pentru Agerpres ca acest document medical este binevenit.

„Ar fi bine sa suporte mai mult de trei-patru diagnostice, sa includa si tratamentul pacientului in dinamica, in orice moment, pentru ca in situatia in care ajunge la spital, medicii de acolo sa aiba toate datele. Nu suntem de acord cu distribuirea cardului si nici cu editarea lui de catre medicii de familie. Acestea nu sunt apanajul furnizorului de servicii medicale, ci ale asiguratului si asiguratorului. Pacientii nu declara toate bolile de care sufera medicului de familie si nici nu este obligat. CNAS are posibilitatea de a avea acces la toate datele. In plus, daca vom face noi distribuirea cardului, va fi in detrimentul pacientilor, din cauza timpului care trebuie alocat acestui lucru. iI tarile civilizate distribuirea se face de asigurari, de altfel si cardul european de sanatate in Romania se face de CNAS”, a precizat dr. Doina Mihaila.

agerpres.ro.

Cuvinte cheie: , , , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie