TVA la incasare le da batai de cap si functionarilor ANAF
Aproape 85% din functionarii ANAF carora li s-a solicitat telefonic o informatie privind aplicarea sistemului TVA la incasare au evitat sa raspunda sau au furnizat informatii false, desi au beneficiat de traininguri de specialitate, potrivit unui sondaj realizat de o asociatie din domeniul fiscal.
Reprezentantii Asociatiei pentru Reformarea Sistemului de Impozite si Taxe (ARSIT) au contactat in noiembrie functionarii de la 216 administratii financiare, cu intrebarea: „Saptamana aceasta vom infiinta in Romania o sucursala a unei companii din Franta. Aceasta sucursala trebuie sa aplice sistemul de TVA la incasare?”, la care raspunsul corect era „nu”.
Dintre cei chestionati, 122 de functionari nu au oferit niciun raspuns, 61 au raspuns gresit, opt au replicat „Cititi legea!”, iar 25 au raspuns corect, acestia reprezentand doar 11% din totalul persoanelor intervievate.
„Una dintre explicatiile plauzibile pentru aceste rezultate ar putea fi noutatea sistemului de aplicare a TVA la incasare, insa contribuabilii au avut obligatia de a depune declaratia de luare in evidenta sistemului de TVA la incasare la 25 octombrie 2012, moment in care functionarii publici trebuiau sa stie sa ofere indrumari privind aplicabilitatea acestui sistem”, se arata intr-un comunicat al ARSIT.
Studiul a aratat ca functionarii publici sunt supraincarcati si nu sunt specializati pe un anumit domeniu de asistenta. Desi sondajul s-a derulat si inainte si dupa efectuarea de instruiri la nivelul administratiilor pe tema aplicarii sistemului de TVA la incasare, rata de raspuns nu s-a modificat.
Astfel, ARSIT recomanda sa fie acordata o perioada mai mare de implementare pentru modificarile legislative semnificative, pe parcursul careia sa se efectueze mai multe instruiri, precum si publicarea pe site-ul ANAF a procedurii privind acordarea de asistenta telefonica.
Totodata, este necesara transformarea Centrului de asistenta a contribuabililor intr-un call-center unic la nivel national pentru acordarea de asistenta telefonica, care sa fie deservit de un numar mai mare de functionari publici si sa fie structurat pe tipuri de impozite.
Asociatia a efectuat si in septembrie un studiu similar, in 47 de administratii financiare, cu alta intrebare, iar trei sferturi dintre functionari nu au stiut sau au refuzat sa raspunda.
Guvernul a aprobat in august introducerea sistemului TVA la incasare, care presupune colectarea taxei la momentul incasarii contravalorii livrarilor sau prestarilor efectuate, dar nu mai tarziu de 90 de zile de la data emiterii facturii.
Conform estimarilor Guvernului, plata TVA la incasare incepand cu 1 ianuarie 2013 va conduce la cresterea PIB cu circa 0,5%, cu efecte directe in cresterea ocuparii si a veniturilor populatiei.
Firmele obligate sa aplice aceasta decizie sunt cele cu o cifra de afaceri anuala inferioara plafonului de 2,25 milioane de lei.
Niciun comentariu
Adaugă părerea ta!