Jean Valvis: Aqua Carpatica trebuie sa devina „un Rolls-Royce al apelor minerale”
Jean Valvis, elvetianul care s-a imbogatit din apa Dorna, are ambitia sa cucereasca pietele internationale tot cu apa. Aqua Carpatica, brandul lansat in urma cu doi ani si sustinut cu investitii de circa 14 milioane de euro, trebuie sa devina „un Rolls-Royce al apelor minerale”
In mod sigur, lui Jean Valvis, omul de afaceri elvetian de origine elena care, la sfarsitul lui 2002, vindea cu aproape 40 de milioane de euro catre Coca-Cola compania de ape minerale Dorna, ii place sa dezvolte noi branduri. „Mare parte”, dupa cum se exprima el, din suma incasata din tranzactiile pe care le-a facut pana acum – cu Coca-Cola, plus vanzarea LaDorna catre Lactalis (in aprilie 2008, care i-a adus intre 70 si 90 de milioane de euro) – a reinvestit-o in afacerile reunite azi sub umbrela Valvis Holding. Dintre ele, Aqua Carpatica este „unul din cele mai importante subiecte, care absoarbe si timp, si energie, si mijloace de finantare”, spune Valvis. Daca e sa trecem la cifre, anul acesta mai mult de jumatate din vanzarile hodingului – estimate la 25- 26 de milioane de euro – vor proveni din Aqua Carpatica.
„In 2011, primul an de prezenta pe piata a brandului, vindeam 16 milioane de litri pe luna. In 2012, vanzarile au crescut la 55 de milioane de litri pe luna, plus undeva la 10 milioane de comenzi neonorate”, arata Valvis cum a evoluat cel de-al doilea brand de apa minerala pe care l-a creat. Cresterea spectaculoasa de pe piata interna i-a dat curaj sa priveasca si in alta parte: in acest moment, marele sau pariu este sa vanda apa in tarile Uniunii Europene si in Statele Unite.
Jean Valvis, in varsta de 57 de ani, si-a propus nici mai mult, nici mai putin decat sa detina cea mai scumpa apa minerala din lume. Intrebat care va fi pretul cu care se va vinde Aqua Carpatica peste granite, Valvis a evitat sa dea un pret exact, dar a dat de inteles ca nu va fi departe de suma de 10 euro. „Va fi primul brand de apa minerala de lux care va cuceri pietele occidentale”, continua omul de afaceri, explicand ca pentru grup din Romania, „asa, mijlociu sau mic, cum suntem noi, sa mergem pe pietele internationale si sa le spunem gigantilor cu vanzari anuale si de 40 de miliarde de euro: «Buna ziua! Asa ceva nu aveti» – este o adevarata provocare economica”. Pe ce se bazeaza cand vrea sa treaca inaintea unora dintre cele mai cunoscute si scumpe ape minerale din lume, precum Evian, Perrier, San Pellegrino, Apollinaris sau Fiji? Valvis mizeaza pe „raritatea produsului”.
Valvis mizeaza, in primul rand, pe faptul ca are un produs unic pe acest segment – „Avem un izvor diamant. Aqua Carpatica este singura apa minerala carbogazoasa din lume fara nitrati, iar apa plata contine aceste substante doar in proportie de 0,8 mg pe litru”, sustine Valvis. Raritatea produsului, este sustinuta de un ambalaj pe masura (in octombrie 2008 a lansat chiar un concurs international de design pentru sticla Aqua Carpatica) si de un plan de promovare agresiv. Deja Carpathian Springs, imbuteliatorul Aqua Carpatica, negociaza contracte de livrare in strainatate. „Asteptam sticla perfecta, care va veni in primele luni ale lui 2013, si probabil inainte de Pasti vom face primele exporturi”, spune omul de afaceri. Apa de lux romaneasca va fi distribuita in hoteluri, restaurante si cluburi din Europa de Vest si din Statele Unite ale Americi. Intrebat care este volumul vanzarilor pe care vrea sa-l realizeze peste granite, Valvis nu da o cifra exacta. „Daca i-ai convins pe americani ca esti cel mai eco produs, cel mai pur… ne trebuie toate izvoarele Carpatilor sa facem fata. Acest adevar e de un asemnea impact, incat daca l-ai comunicat si consumatorul a aflat, rupi piata (…) Nu ma intrebati de cifre, nu vad un plafon”. Pentru a face fata la o cerere „exploziva”, omul de afaceri are planificate investitii de 8-10 milioane de euro in 2013, in cresterea capacitatilor de productie.
Revenind la Romania, Aqua Carpatica a atins deja o cota de 7% din piata totala de apa minerala, si la apa plata a ajuns la 14%. Iar perspectivele sunt in continuare incurajatoare: desi peste o treime din apele minerale ale Europei (35%) se gasesc in Romania, consumul anual din tara noastra abia daca trece de 70 de litri pe cap de locuitor, potrivit lui Valvis, in timp ce media europeana depaseste 150 de litri: „Deci, e clar ca exisa un potential mare si pe piata interna”. Estimata la circa 1,2 miliarde de euro pe an, piata locala a apelor minerale este impartita intre Coca-Cola HBC (Dorna, Izvorul Alb), Romaqua (Borsec) si European Drinks (Izvorul Minunilor).
Dar planurile de investitii ale lui Valvis nu se limiteaza la industria apelor minerale. Are o podgorie la Samburesti si trei marci de vin (Chateau Valvis, Domeniile Samburesti si Samburel de Olt), cu care vrea sa se bata in volume cu marii producatori – Cotnari, Murfatlar sau Jidvei. Acelasi obiectiv il are si pentru cele doua afaceri din agricultura – bio si productia de cereale. Si mai sunt doua proiecte mari in pregatire, pe energie verde, despre care spune ca nu poate da detalii, inca. Ofera, totusi, un indiciu: „Biomasa e unul din atuurile competitive al Romaniei. Avem 1,5 milioane de hectare in starea de parloaga, nepropice pentru hrana (…) Trebuie sa valorificam doar 20% din parloaga, adica 300.000 de hectare, si e suficient sa acoperim deficitul termic al tarii… nu mai avem nevoie de import de gaz si de titei”.
2 comentarii
Domnilor , domnul Valvis nu este elvetian , este grec 🙂 succes la urmatoarele articole neeronate
In articol se specifica ” Jean Valvis, omul de afaceri elvetian de origine elena”. Va multumim.