Autostrazile ajung la DNA
Guvernul va sesiza Directia Nationala Anticoruptie (DNA) ca urmare a neregulilor constatate în atribuirea contractelor de lucrari la autostrazile Nadlac-Arad si Orastie-Sibiu, a anuntat presedintele Autoritatii Nationale de Reglementare si Monitorizare a Achizitiilor Publice (ANRMAP), Dan Vladescu.
Neregulile au fost constatate în urma unui control efectuat la Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale (CNADNR) în perioada august-octombrie 2012 si a vizat procedurile de atribuire a unor contracte de proiectare si executie la tronsoanele de autostrada Orastie-Sibiu si Nadlac-Arad, precum si la Drumurile Nationale 24 si 24B din judetul Vaslui.
„În urma controlului efectuat, au fost aplicate amenzi contraventionale în valoare de 200.000 lei si au fost constatate foarte multe nereguli care au generat atribuirea de contracte de achizitie publica în mod defectuos, fapt pentru care vom sesiza în perioada imediat urmatoare – sper ca pâna la sfârtitul urmatoarei saptamâni – atât DNA, cât si Consiliul Concurentei, pentru ca exista suspiciuni de frauda, pe de-o parte, dar si suspiciuni de întelegeri anticoncurentiale din partea operatorilor economici care au fost implicati”, a anuntat presedintele ANRMAP, Dan Lucian Vladescu.
Potrivit acestuia, principalele nereguli constatate se refera la impunerea în documentatia de atribuire a unor cerinte minime de calificare restrictive, la impunerea altor criterii de calificare decât cele prevazute de lege si la încalcarea transparentei necesara în cazul achizitiilor publice.
Vladescu a declarat ca acest raport prezinta si ceea ce a generat atribuirea contractului pentru lotul 1 al autostrazii Nadlac-Arad catre societatea Romstrade.
„Au fost depuse 7 oferte de catre sapte operatori economici principali, iar din acestea 6 au fost respinse fiind considerate inacceptabile sau neconforme. Ceea ce este si mai interesant, pentru aceeasi procedura de atribuire nu au fost înregistrate contestatii pe rolul Consiliului National pentru Solutionarea Contestatiilor, lucru cel putin bizar având în vedere miza acestor proceduri de atribuire”, a spus presedintele ANRMAP.
El a mai precizat ca fiecare dintre cele 6 societati respinse la procedura Nadlac-Arad au primit contracte pentru autostrada Orastie-Sibiu.
Întrebat de jurnalisti daca raportul a identificat printre persoanele vinovate de situatia creata pe fostul ministru al Transporturilor, Anca Boagiu (PDL), seful ANRMAP a precizat ca organele de urmarire penala sunt cele care vor stabili vinovatii.
„Organele de urmarire penala vor stabili care sunt persoanele responsabile cu tot ceea ce s-a întâmplat la CNANDR cu cele trei proiecte”, a spus Vladescu.
Seful ANRMAP a mai fost întrebat daca Guvernul a facut vreo plângere penala împotriva omului de afaceri Nelu Iordache, patronul companiei Romstrade, implicat în lucrarile la un tronson al autostrazii Nadlac-Arad, sau a fostului ministrul Anca Boagiu, având în vedere ca premierul Victor Ponta a declarat anterior ca omul de afaceri ar fi fost „ajutat” sa încalce legea, Vladescu precizând însa ca nu are cunostinta de o asemenea plângere.
„Stiu ca în momentul de fata nu exista o asemenea plângere formulata de Guvern sau de Ministerul Transporturilor, nici împotriva companiei Romstrade, nici împotriva doamnei Boagiu. Ceea ce pot sa confirm este faptul ca acest raport de control realizat de ANRMAP, coroborat cu raportul întocmit de Departamentul de Lupta Anti-Frauda, arata, din punctul meu de vedere cel putin, suficienta tarie pentru a putea crede sau pentru a avea convingerea ca niciunul dintre cele trei tronsoane de care discutam nu putea fi atribuit companiilor respective fara un ajutor din partea unor oameni din sistem. Acum, daca aceste persoane sunt fostul ministru al Transporturilor, directorul de la CNANDR sau simpli functionari de la CNANDR, acestea sunt chestiuni pe care vor trebui sa le lamureasca organele de urmarire penala”, a conchis Vladescu.
Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale a reziliat recent contractul pentru construirea primului tronson al autostrazii Nadlac-Arad, motivul principal fiind întârzierea lucrarilor.
CNADNR a anuntat totodata va relua în ianuarie licitatia pentru primul tronson al autostrazii Nadlac-Arad, dupa rezilierea contractului cu asocierea condusa de compania Romstrade, detinuta de omul de afaceri Nelu Iordache, si estimeaza ca al doilea tronson va fi finalizat la termen, respectiv în aprilie 2013.
Omul de afaceri Nelu Iordache a fost retinut sâmbata de DNA într-un dosar în care este cercetat pentru deturnarea a 25 de milioane de lei din banii pentru construirea autostrazii Nadlac-Arad, delapidare, fals în înscrisuri si spalare de bani, si a fost arestat preventiv, duminica, pentru 29 de zile de Tribunalul Bucuresti.
Constructia autostrazii Nadlac-Arad a fost împartita în doua loturi, pe o distanta totala de aproape 39 kilometri. Primul a fost adjudecat de asocierea româno-portugheza Romstrade-Monteadriano Engenharia e Construcao-Donep Construct, pentru 115,8 milioane euro, iar lotul al doilea a revenit companiei germane Alpine Bau, valoarea contractului fiind de 124,45 milioane euro.
În urma cu trei saptamâni, Guvernul a prezentat concluziile unui raport al Corpului de Control al premierului din care rezulta ca lucrarile de constructie de drumuri nationale si autostrazile sunt întârziate deoarece firmele de constructii nu dispun de personal si utilaje suficiente, pe masura contractelor, si lucreaza în acelasi timp pe mai multe santiere.
Verificarile au fost derulate la CNADNR, pentru identificarea cauzelor care au determinat întârzieri în executia lucrarilor de infrastructura rutiera aflate în derulare, perioada verificata fiind 1 ianuarie 2007-31 august 2012.
Niciun comentariu
Adaugă părerea ta!