Producatorii romani afectati de preluarea Real-ului de catre Auchan

 

Tranzactia în valoare de 1,1 miliarde de euro prin care retailerul francez Auchan a cumparat de la Metro Group divizia de hipermarketuri Real din Centrul si Estul Europei va aduce mari schimbari pe pietele de retail si în rândul producatorilor din cele cinci state implicate, printre care si România. Rusii ar putea deveni principalii furnizori pentru Auchan, în defavoarea producatorilor autohtoni.roFursmnc

Perioada care urmeaza va fi extrem de dificila pentru retailerul francez Auchan care va trebui sa internalizeze 91 de hipermarketuri din Polonia, România, Rusia si Ucraina si 13 galerii comerciale în Rusia si România. Iar de miscarile pe care le vor face în piata depind si deciziile ulterioare ale competitiei, dar si afacerile furnizorilor locali. Acestia din urma va trebui sa renegocieze contractele, iar o parte dintre ei vor lasa locul fabricilor din Rusia, mult mai pregatite sa ofere cantitati mari.

România, unde retailerul francez si-a dublat numarul de magazine, de la 10 la 20 de unitati,va fi în mod cert o piata dificila pentru Auchan. Deja, pe plan local, informatia cu privire la tranzactia dintre cele doua parti a fost urmata la scurt timp de un anunt surprinzator din partea real, potrivit caruia Auchan va prelua activitatile operationale pentru 20 din cele 24 de magazine din tara noastra. „În urma tranzactiei, Auchan îsi va îmbunatati semnificativ pozitia pe piata din România care este însa o piata dificila pentru retailerul francez. Desi operaza în aceasta tara înca din 2006, Auchan nu a ajuns însa la break-even si a avut în 2011 pierderi de aproximativ 2 milioane de dolari, în scadere fata de 2009”, potrivit lui Milos Ryba, Senior Retail Analyst Planet Retail.

Probleme la preluare

Mai mult, nici situatia financiara a real pe plan local nu este una extrem de fericita. Potrivit specialistilor Planet Retail, pierderile raportate de magazinele detinute initial de Metro Group au crescut în ultimii ani pâna la 39 de milioane de dolari anul trecut. La toate acestea se adauga, conform sursei citate, mostenirea  mai multor contracte de închiriere nefavorabile. „Potrivit informatiilor din presa, chiria platita de real se calculeaza în functie de veniturile retailerului. Daca aceasta informatie este adevarata, Auchan va plati chirii mai mari, având în vedere faptul ca, din estimarile noastre, Auchan va vinde mai mult în acelasi magazin decât a vândut real”, scrie analistul Planet Retail.

Vom importa de la rusi

Conform previziunilor Planet Retail, pentru consumatorul final, tranzactia va aduce multiple beneficii, de la preturi mai bune la o mai larga varietate de produse. Pericolul mare s-ar putea abate însa asupra producatorilor locali, putini dintre ei având puterea de a livra cantitati atât de mari de produse încât sa satisfaca atât piata locala cât si pe cea din Polonia si Ungaria. „Cu puterea sa masiva de cumparare, în special în România si Rusia si dorinta de a extinde numarul de produse comercializate sub brand propriu în Europa de Centru si de Est, Auchan va cauta o sinergie în procesul de achizitie si se va  orienta catre furnizorii puternici- adica aceia care au capacitate de a face livrari (pentru brandurile private ale Auchan n.red) atât în România cât si în Polonia si Ungaria”, explica Milos Ryba, potrivit caruia Auchan ar putea adopta  însa si o alta tactica, care îi va dezavantaja în mod clar pe producatorii locali.”Auchan ar putea aduce în magazinele din Estul si Centrul Europei marfa pentru marcile proprii din Rusia. În contextul în care Rusia este de putin timp membra a WTO, procesul de export este mult mai facil”, sustine analistul Planet Retail.
 
Competitie mai mare, preturi mai mici

Indiferent care va fi tara de provenienta pentru majoritatea produselor marca proprie, analistii se asteapta ca Auchan sa renegocieze  contractele cu mare parte dintre furnizori si, ca rezultat, sa fie în masura sa ofere preturi mai bune pentru consumatorii finali. Ceea ce va avea un efect în lant în contextul în care pe plan local exista alti doi mari operatori de hipermarketuri cu o politica orientata pe pret- Kaufland si Carrefour.”Auchan va fi o amenintare pentru deja slabitul Carrefour, nu numai în România, dar si în Polonia”, apreciaza analistul Planet Retail.

Ce se va întâmpla pe alte piete

Prin cumpararea hipermarketurilor real din CEE, Auchan a ajuns sa detina o cota semnificativa din piata de retail din Rusia,ceea ce s-ar putea traduce prin crearea de noi oportunitati pentru Walmart sau Kesko, doi mari retaileri interesati de piata respectiva. De altfel, cel mai mare beneficiu al francezilor în urma preluarii vine din Rusia, tara cu cel mai mare potential de crestere din CEE. Daca pâna acum francezii de la Auchan aveau o pozitie foarte buna în Moscova, dar erau slab reprezentati în centrul tarii, Urali si Novosibirsk, acum au suficiente magazine atât în centrul cât si în sudul tarii.

În Polonia, Auchan va avea în jur de 80 de hipermarketuri, fata de 26 înainte de achizitie, ceea ce îi va aduce venituri totale estimate la 3,8 miliarde de dolari si pozitia de lider de piata, dupa Kaufland, actualmente cel mai mare retailer din tara. Problema francezilor va fi însa faptul ca polonezii prefera formatele mici de magazine.

În Ucraina însa procesul de internalizare va fi ceva mai simplu în conditiile în care Auchan preluat doar doua magazine real în aceasta tara, ultimul dintre ele fiind deschis recent. Francezii au însa planuri de expansiune pe aceasta piata.

Alina Stanciu, economica.net

Cuvinte cheie: , , , , , , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie