Petromidia intra in zodia profitului

 

După investiţii de sute de milioane de dolari şi într-un context nu tocmai favorabil, rafinăria Petromidia a reuşit să obţină un rezultat pozitiv, ca în vremurile bune, dinainte de criză

Pentru a supravieţui în perioadă de criză ai nevoie de restructurări, dar mai ales de investiţii, etala recent un antreprenor român reţeta lui de succes în aceşti ultimi ani de criză. Dar la un nivel mai mare se aplică aceeaşi reţetă? Dacă ne uităm la rezultatele comunicate cu câteva zile în urmă de Rompetrol Rafinare, putem afirma că investiţiile sunt cheia succesului.

Kazahii de la KMG, proprietarul rafinăriei Petromidia, au continuat în plină criză programul de modernizare a rafinăriei de la malul mării, în valoare de 380 milioane de dolari, reuşind să crească capacitatea de rafinare de la 3,5 milioane de tone pe an la cinci milioane de tone pe an. Astfel, rezultatele nu au întârziat să apară. Doar pe segmentul de rafinare, compania a raportat, în cel de-al treilea trimestru al acestui an, un rezultat net de 24,4 milioane de dolari, de la o valoare negativă de aproape 50 milioane de dolari. Un astfel de rezultat n-a mai fost obţinut pe segmentul de rafinare din trimestrul II 2008, perioadă în care criza nu-şi făcuse prezenţa pe piaţa locală.

Compania a reuşit şi în primele trei luni ale anului trecut un rezultat net pozitiv, dar acesta s-a cifrat la doar șapte milioane de dolari. Reprezentanții companiei spun că aceste rezultate au fost influenţate de creşterea semnificativă a marjelor de rafinare, pe fondul unei diferenţe medii dintre benzină şi ţiţei de 50 dolari/tonă, până la nivelul de 214 dolari/tonă, în timp ce diferenţa la motorină a crescut cu 31 dolari/tonă, până la 142 dolari/tonă. O contribuţie a fost consemnată şi de creșterea cursului valutar, de 20% pentru leu/dolar şi 6% pentru leu/euro în trimestrul III 2012 faţă de aceeași perioadă a anului trecut. În acelaşi timp EBITDA (profitul înaintea dobânzilor, taxelor şi amortizărilor) s-a ridicat la 45,7 milioane dolari, de la un nivel negativ de 18 milioane dolari.

Investiţiile nu se opresc aici

În contextul actual al industriei de rafinare, investiţiile sunt o măsură necesară pentru a menţine operaţiunile şi a le optimiza. Rolul investiţiilor la rafinăria Petromidia este, în primul rând, de a răspunde cerinţelor pieţei și este doar o etapă din strategia generală a grupului. Am mărit capacitatea de producţie pentru a reduce costurile de procesare şi am optimizat coșul de produse petroliere, în concordanţă cu cererea de pe piețele europene“, ne-a explicat Azamat Zhangulov, vicepreşedinte senior al grupului.

Atunci când investiţiile sunt realizate în urma unor calcule exacte, apar şi beneficiile. De exemplu, investiţiile în cadrul rafinăriei permit grupului o reducere a costurilor şi creşterea marginilor interne de rafinare, iar beneficiul economic anual este de 80 milioane de dolari. Pe lângă cele 380 milioane de dolari, grupul a realizat, în ultimii trei ani, investiţii de 220 milioane de dolari în dezvoltarea unei infrastructuri logistice – terminal maritim, dane terminal GPL etc. În urma creşterii cantităţii de produse finite la rafinăria Petromidia, strategia pentru 2013-2017 prevede dezvoltarea activităţilor de retail şi trading. „Obiectivul principal este creşterea eficienţei pe toate canalele de vânzări şi îmbunătăţirea livrărilor către consumatorul final. Estimăm că investiţiile recente în rafinărie şi planurile noastre de dezvoltare pe segmentul de retail vor contribui la îmbunătăţirea nivelului profitabilităţii companiei în viitorul apropiat“, spune Zhangulov.

Potrivit reprezentanţilor companiei, România va fi principala piaţă în care grupul vrea să se extindă şi pe partea de retail. În următorii ani, pe piaţa locală vor fi deschise încă 150 de benzinării, din cele 350 de staţii care vor fi construite în ţările în care este prezent Rompetrol. În România, compania operează peste 760 puncte de distribuţie, adică stații proprii, Partener Rompetrol, staţii mobile Expres şi rezervoarele Fill&Go Fixed Unit de 9 şi 20 metri cubi.

Pentru a fi mai atractivă, piaţa din România are nevoie de stabilitate politică și legislativă, care să încurajeze mediul de afaceri şi orice categorie de investitori; are nevoie, de asemenea, de infrastructură şi de un sistem bancar sigur şi solid, mai ales că activăm ­într-o piaţa globală, în care poţi să-ţi muţi cu uşurinţă afacerile în climatul convenabil“, spun reprezentanţii grupului Rompetrol.

capital.ro

Cuvinte cheie: ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie